Integrating Philosophy of Science into Islamic Education: Enhancing Relevance and Effectiveness in the Fourth Industrial Revolution Era
Abstract
Keywords
References
Afifuddin, A., & Ishak, I. (2022). Landasan filosofis pendidikan Islam: Konstruksi tipologis pendidikan Islam di era modern. Al-Musannif, 4(2), 119–134.
Ainissyifa, H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 1–26.
Aisyah, S. (2022). Pendidikan Islam pada masa reformasi (1998–sekarang). Journal of Islamic Education El Madani, 2(1).
Banks, J. A., & McGee, C. A. (2019). Multicultural education: Issues and perspectives. John Wiley & Sons.
Camelia, F. (2020). Analisis landasan ilmu pengetahuan dan teknologi dalam pengembangan kurikulum. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(1).
Daulay, H. P. (2009). Pemberdayaan pendidikan Islam di Indonesia. Rineka Cipta.
Ekasari, R., Denitri, F. D., Rodli, A. F., & Pramudipta, A. R. (2021). Analisis dampak disrupsi pendidikan era revolusi industri 4.0. Ecopreneur, 12(4), 110–121.
Fikri, A. (2019). Pengaruh globalisasi dan era disrupsi terhadap pendidikan dan nilai-nilai keislaman. Sukma: Jurnal Pendidikan, 3(1), 117–136.
Gibson, M. A. (1976). Approaches to multicultural education in the United States: Some concepts and assumptions. Anthropology & Education Quarterly, 7(4), 7–18.
Grant, C. A., & Sleeter, C. E. (1986). Race, class, and gender in education research: An argument for integrative analysis. Review of Educational Research, 56(2), 195–211.
Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3), 92–98.
Kristiawan, M. (2014). A model for upgrading teachers competence on operating computer as assistant of instruction. Global Journal of Human-Social Science Research, 14(5).
Latif, M. (2014). Orientasi ke arah pemahaman filsafat ilmu. Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=HhZNDwAAQBAJ
Mahmudi, M. (2019). Pendidikan Agama Islam dan pendidikan Islam tinjauan epistemologi, isi, dan materi. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 89–105.
Maritsa, A., Salsabila, U. H., Wafiq, M., Anindya, P. R., & Ma’shum, M. A. (2021). Pengaruh teknologi dalam dunia pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100.
Oktavani, M., Maseleno, A., & Pahrudin, A. (2023). Actualization of science philosophy in the development of Islamic education management. Journal of Multidisciplinary Cases (JMC), 3(1), 41–46.
Priatmoko, S. (2018). Memperkuat eksistensi pendidikan Islam di era 4.0. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(2), 221–239.
Roslan Mohd Nor, & Malim, M. (2014). Revisiting Islamic education: The case of Indonesia. Journal for Multicultural Education, 8(4), 261–276.
Saleh, A. R. (2014). Pengembangan perpustakaan digital. Universitas Terbuka.
Sefudin, A., & Darwin, M. (2020). Perbandingan teori disrupsi pada marketing di era industri 4.0 menurut Hermawan Kartajaya dan Rhenald Kasali. KOMITMEN: Jurnal Ilmiah Manajemen, 1(2), 25–39.
Setyosari, H. P. (2016). Metode penelitian pendidikan & pengembangan. Prenada Media.
Sudarjat, J., Anwar, W. S., Suchyadi, Y., Santa, S., Mirawati, M., Muhajang, T., Indriani, R. S., & Yusup, M. K. P. (2024). Penguatan literasi teknologi pada guru sekolah dasar dalam menjawab tantangan era revolusi 4.0. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 014–020.
Suparta, M. (2008). Islamic multicultural education: Sebuah refleksi atas pendidikan agama Islam di Indonesia. Al Ghazali Center.
Umiarso, & Mawardianti, I. (2018). Kurikulum pendidikan berbasis tauhid: Landasan filosofis dan manajemen kurikulum SMP ar-Rohmah Putri Boarding School Malang. Muaddib: Studi Kependidikan dan Keislaman, 8, 160–188.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i3.7743
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Dian Dian, Syafira Fadilah, Nenden Alhadiah, Oop Sopiyulloh
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.