Comparison of Cognitive Learning Outcomes Among Eighth-Grade Junior High School Students Using Monopoly Games and Pop-up Books as Educational Media in ASEAN Social Studies
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anies Solichah, L., & Mariana, N. (2018). Pengaruh Media Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Datar Kelas Iv Sdn Wonoplintahan Ii Kecamatan Prambon.
Bukhari Masruri, M., & Joko Raharjo, T. (2022). Journal Of Primary Education The Effectiveness Of Monopoly Media To Improve Learning Outcomes In Integrative Thematic Learning At Sd Negeri Tegalsari 01 Semarang Article Info. https://Doi.Org/10.15294/Jpe.V11i3.36046
Cordray, H., Patel, C., & Prickett, K. (2021). Reducing children’s preoperative fear with an educational pop‐up book: a randomized controlled trial. Otolaryngology, 167(2), 366-374. https://doi.org/10.1177/01945998211053197
Fau, J. F., Mendrofa, K. J., Wau, M., & Waruwu, Y. (2023). Pendidikan Jendela Dunia. Jipmas : Jurnal Visi Pengabdian Kepada Masyarakat, 04, 69–77. https://Ejournal.Uhn.Ac.Id/Index.Php/Pengabdian
Khasanah, N. S., & Suripno, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Untuk Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Kelas Vii Smp Development Of Monopoly Game Learning Media To Increase Students Interest In Learning Of Junior High School Students In Class Vii.
Maula, A., & Suprayitno. (2019). Penggunaan Media Pop Up Book Penggunaan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Kelas Iv Sdn Jatirenggo I Glagah Lamongan.
Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan Guru Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. Jser Journal Of Science And Education Research, 1(1). Https://Jurnal.Insanmulia.Or.Id/Index.Php/Jser/
Nahdiroh, S., & Dwi Arisona, R. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Film Terhadap Hasil Belajar Ips Siswa Smp Materi Potensi Dan Pemanfaatan Sumber Daya Alam. In Print) Asanka: Journal Of Social Sciences And Education (Vol. 1, Issue 2). Online.
National Council For The Social Studies. (2023). Ncss Policy Manual 2023 Update (Version 5.4). Https://Www.Socialstudies.Org/Sites/Default/Files/Documents/Ncss_Policy_Manual-Update-V5.4-March_2023.Pdf
Nurhayati, Rosdianti, V., Sari, A., & Fransisca, S. (2022). Developing Elementary School’s Social Studies Learning Using The Monopoly Game. Indonesian Journal Of Multidisciplinary Science, 1(6), 648–653.
Pan, Y. and Hu, Y. (2022). Three heads are better than one: cooperative learning brains wire together when a consensus is reached. Cerebral Cortex, 33(4), 1155-1169. https://doi.org/10.1093/cercor/bhac127
Pane, M., & Aly, H. N. (2023). Orientasi Dan Fungsi Kurikulum Dalam Pendidikan. Journal On Education, 05(02), 6165–6171.
Rachmad, O. :, & Fauzi, F. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Ips Melalui Media Pop Up Pada Siswa Kelas Iv Sd N Gamping Sleman Yogyakarta Improving Learning Motivation In Social Studies Subject Of 4th Gradestudents Throught Pop Up Media In Sd N Gamping Sleman Yogtakarta. In Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi (Vol. 32).
Rakhmayanti, E., & Subagio, Fx. M. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Monopoli Tematik Efektivitas Penggunaan Media Monopoli Tematik Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas Iv Di Sd Negeri Sumput Sidoarjo.
Relita, D. T., & Karnia, K. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Permainan Monopoli Terhadap Hasil Belajar Ips Terpadu Di Smpn 3 Satu Atap Boyan Tanjung. Jurnal Pendidikan Ekonomi (Jurkami), 6(2), 123–132. Https://Doi.Org/10.31932/Jpe.V6i2.1449
Restiana, Djukri, Indarto, & Hijriyah, U. (2020). Developing Monopoly Educational Game Application On Xi Grade High School Student’s About Cell Teaching Material.
Riskiani, M. A. D. P., & Wulandari, I. G. A. A. (2022). Pengembangan Media Permainan Papan Monopoli Berbasis Karakter Peduli Sosial Pada Muatan Materi Ips I Gusti Agung Ayu Wulandari. Jpd: Jurnal Pendidikan Dasar. Https://Doi.Org/10.21009/Jpd013.05
Rizkiyah, F. L., & Mulyani. (2019). Penggunaan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Penggunaan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Iv Sdn Kajeksan Kecamatan Tulangan Kabupaten Sidoarjo.
Rohman, M. G., & Susilo, P. H. (2019). Peran Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Studi Kasus Di Tk Muslimat Nu Maslakul Huda. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1).
Rusijono, R., Jaedun, A., Kartowagiran, B., Ahman, A., Laliyo, L. A. R., & Mam, S. (2020). Developing The Teacher’s Social Competency Assessment Instrument In The Fourth Industrial Revolution Era. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 24(2). Https://Doi.Org/10.21831/Pep.V24i2.29482
Safitri, M. (2021). Keterampilan Abad 21 Dalam Pembelajaran Ips.
Setiyanigrum, R. (2020). Penggunaan Media Pop Up Book Untuk Menghadapi Pembelajaran Era Pascapandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes.
Suciati, S., Septiana, I., Fita Asri Untari, M., Studi Pgsd Universitas Pgri Semarang, P., & Sidodadi Timur No, J. (2016). Efektivitas Media Monopoli Berbahasa (Monosa) Dalam Pembelajaran Tematik Integratif Di Sd Kelas Iv. Mimbar Sekolah Dasar, 3(2), 136–150. Https://Doi.Org/10.17509/Mimbar-Sd.V3i2.4253
Sugiantoro, Widodo, J., Masrukhia, & Priyanto, A. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Ips Berbasis Media Animasi Di Era Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes.
Sunarti, Anggraini, D., Sarie, D. P., & Jana, P. (2023). The Effectiveness Of Pop-Up Book Media In Learning Reading Skills Of Grade Ii Elementary School. Cakrawala Pendidikan, 42(2), 493–506. Https://Doi.Org/10.21831/Cp.V42i2.50381
Wahyudi, D. P. (2020). The Effectiveness Of Monopoly Game As Media To Enhance 10 Th Graders Speaking In Descriptive Text.
Winda, P., Trio Pangestu, W., Matheos, Y., & Malaikosa, L. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar.
Yusuf, B. B. (2018). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 1(2).
Zhong, Q. (2019). Design of game-based collaborative learning model. Open Journal of Social Sciences, 07(07), 488-496. https://doi.org/10.4236/jss.2019.77039.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i4.5917
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Edison Edison, Aman Aman
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.