The Effectiveness of Online Learning through WhatsApp Groups
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ayusi Perdana Putri, Rennita Setya Rahhayu, Meidawati Suswandari, P. A. R. N. (2021). Strategi pembelajaran melalui daring dan luring selama pandemi covid-19 di SD N Sugihan 03 Bendosari. Jurnal Prima Magistra, 2(1), 1–8.
Bahasoan, A. N., Wulan Ayuandiani, Muhammad Mukhram, & Aswar Rahmat. (2020). Effectiveness of Online Learning In Pandemic Covid-19. International Journal of Science, Technology & Management, 1(2), 100–106. https://doi.org/10.46729/ijstm.v1i2.30
Coman, C., Țîru, L. G., Meseșan-Schmitz, L., Stanciu, C., & Bularca, M. C. (2020). Online teaching and learning in higher education during the coronavirus pandemic: Students’ perspective. Sustainability (Switzerland), 12(24), 1–22. https://doi.org/10.3390/su122410367
Daheri, M., Juliana, J., Deriwanto, D., & Amda, A. D. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775–783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Effendi, A., Fatimah, A. T., & Amam, A. (2021). Analisis Keefektifan Pembelajaran Matematika Online Di Masa Pandemi Covid-19. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 6(2). https://doi.org/10.25157/teorema.v6i2.5632
Elianur, C. (2017). Pemanfaatan aplikasi whatsapp sebagai sarana diskusi antara pengawas dan guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal As-Salam, 1(2), 1–14.
Fabiani, R. R. M., & Krisnani, H. (2020). Pentingnya Peran Orang Tua Dalam Membangun Kepercayaan Diri Seorang Anak Dari Usia Dini. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 40. https://doi.org/10.24198/jppm.v7i1.28257
Fahmi, M. H. (2020). Komunikasi Synchronous Dan Asynchronous Dalam E-Learneing Pada Masa Pandemic Covid-19. Jurnal Nomosleca, 6(April), 68–76.
Hitchings, R., & Latham, A. (2019). Qualitative methods I: On current conventions in interview research. Progress in Human Geography, 44(2), 389–398. https://doi.org/10.1177/0309132519856412
Kasim, H., & Antwi, S. K. (2015). Qualitative and Quantitative Research Paradigms in Business Research: A Philosophical Reflection. European Journal of Business and ManagementOnline), 7(3).
Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1(June), 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
Munir. (2017). Pembelajaran Digital. In Alfabeta.
Musawammah, M. (2021). Peran orangtua dan guru dalam membentuk karakter anak di Kabupaten Demak. Jurnal Al-Hikmah, 3(1), 54–70.
Muthmainnah, M. (2015). Peran Orang Tua dalam Menumbuhkan Pribadi Anak yang Androgynius Melalui Kegiatan Bermain. Jurnal Pendidikan Anak, 1(1), 103–112. https://doi.org/10.21831/jpa.v1i1.2920
Najamuddin, N., Sahrip, S., Siahaan, K. W. A., Yunita, W., & Ananda, R. (2022). The Impact of The Dissemination of The Covid-19 Epidemic on Social Development in Early Children. International Journal of Elementary Education, 6(2). https://doi.org/10.23887/ijee.v6i2.45336
Nasution, N. C. (2018). Dukungan Teman Sebaya Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Al-Hikmah, 12(2), 159–174. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v12i2.1135
Nobre, G. P., Ferreira, C. H. G., & Almeida, J. M. (2020). Beyond Groups: Uncovering Dynamic Communities on the WhatsApp Network of Information Dissemination. In International Conference on Social Informatics (pp. 252–266). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60975-7_19
Nurdin, N., & Anhusadar, L. (2020). Efektivitas Pembelajaran Online Pendidik PAUD di Tengah Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 686. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.699
Okvireslian, S. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Dalam Jaringan Kepada Peserta Didik Paket B Uptd Spnf Skb Kota Cimahi. Comm-Edu (Community Education Journal), 4(3), 131. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v4i3.7220
Pendy, A., Suryani, L., & Mbagho, H. M. (2021). Analisis Keefektifan Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19 pada Mahasiswa Pendidikan Matematika. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 19–27. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1661
Rahartri. (2019). “Whatsapp” Media Komunikasi Efektif Masa Kini (Studi Kasus Pada Layanan Jasa Informasi Ilmiah di Kawasan PUSPIPTEK) Pusat Data dan Dokumentasi Ilmiah - Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia. Visi Pustaka, 21(2), 147–156. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://ejournal.perpusnas.go.id/vp/article/download/552/pdf&ved=2ahUKEwiN-4qy7I3qAhXVT30KHYwcB_84ChAWMAh6BAgAEAE&usg=AOvVaw0pDngziXQY2CH474N74V5p
Rahmansari, R. (2018). Penggunaan Aplikasi WhatsApp dalam Komunikasi Organisasi Pegawai Dinas Lingkungan Hidup dan Kebersihan Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Manajemen Publik Dan Kebijakan Sosial, 1(2), 77–90. https://doi.org/10.25139/jmnegara.v1i2.788
Ria Puspita Sari, Nabila Bunnanditya Tusyantari, dan M. S. (2021). Dampak pembelajaran daring bagi siswa sekolah dasar selama covid-19. Jurnal Prima Magistra, 2(1), 9–15.
Rusni, A. (2017). Penggunaan media online whatsapp dalam aktivitas komunitas one day juz (ODOJ) dalam meningkatkan minat tilawah ODOJER di Kota Pekanbaru. Jom Fisip, 2(1), 1–15.
Sari, S. (2018). Kegunaan Whatapps Sebagai Media Iinformasi dan Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi STISIP Persada Bunda. Medium, 6(2), 16–26. https://doi.org/10.25299/medium.2018.vol6(2).2408
Sitepu, E., Novi, ), & Sagala, J. Y. (2021). Pengaruh Komunikasi Melalui Grup Whatsapp Untuk Meningkatkan Kinerja Karyawan Di Pt. Smartphone Lenovo Medan. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 6(1), 20–32.
Sobron Adi Nugraha, T. S. & M. S. (2020). Studi pengaruh daring learning terhadap hasil belajar matematika kelas IV. Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(3).
Sujarwoto, Saputri, R. A. M., & Yumarni, T. (2021). Social Media Addiction and Mental Health Among University Students During the COVID-19 Pandemic in Indonesia. International Journal of Mental Health and Addiction, 1–15. https://doi.org/10.1007/s11469-021-00582-3
Sungkono. (2008). Pemilihan dan penggunaan media dalam proses pembelajaran. In Majalah Ilmiah Pembelajaran (Vol. 4, Issue 1, pp. 71–79).
Suryadi, E., Ginanjar, M. H., & Priyatna, M. (2018). Penggunaan media sosial whatsapp dan pengaruhnya terhadap disiplin belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 1. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.211
Susilawati, S., & Supriyatno, T. (2020). Online Learning Through WhatsApp Group in Improving Learning Motivation in the Era and Post Pandemic COVID -19. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(6), 852. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i6.13670
Syatori, A., & Nuryadien, M. (2018). Hubungan Antara Pergaulan Teman Sebaya Dengan Motivasi Belajar Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Siswa Kelas Vii …. Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal …, 1–14. http://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/tarbawi/article/view/2854
Theresia Ruth Simanjuntak. (2021). Sejarah Hari Ini: 2 Maret 2020, Warga Depok Terkonfirmasi sebagai Pasien Pertama Covid-19. Kompas.Com, 3(March), 6.
Trisnani. (2017). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Komunikasi Dan Kepuasan Dalam Penyampaian Pesan Dikalangan Tokoh Masyarakat. Jurnal Komunika : Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 6(3). https://doi.org/10.31504/komunika.v6i3.1227
Uhamka, A. F., & Baron, R. A. (2020). Pemanfaatan whatsapp sebagai media komunikasi di masa pandemic covid-19 (studi pada komunitas pita oren alumni fisip Uhamka). Jurnal Utilitas, 6(2), 26–35.
Wahyudi, & Nurodin. (2021). Efektivitas Whatsapp Sebagai Media Pengentasan Masalah Belajar Daring. Cons-Iedu, 1(02), 69–75. https://doi.org/10.51192/cons.v1i02.164
Wayne, D. B., Green, M., & Neilson, E. G. (2020). Medical education in the time of COVID-19. Science Advances, 6(31). https://doi.org/10.1126/sciadv.abc7110
Widyastuti, H., Mulyaningtyas, D., & Brajawidagda, U. (2020). E-learning readiness in Hinterland of Batam. JJournal Politecnic, 1(1), 1–7.
Wijayanto, A. (2021). Yang Terdepan Dalam Menghadapi Pembelajaran Daring. https://files.osf.io/v1/resources/8z5cd/providers/osfstorage/60d590b2e779a500e2a0c145?format=pdf&action=download&direct&version=1
Wiladatika, B., Megantari, M., Abidin, Z., & Putro, E. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Whatsapp Sebagai Sarana Sarana Penyelenggaraan Seminar Online. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Bisnis, 5(2), 292–312.
Zukirman, & Rahayu, C. (2018). Popularitas WhatsApp sebagai media komunikasi dan berbagi informasi akademik mahasiswa. Shaut Al-Maktabah Jurnal Perpustakaan, Arsip Dan Dokumentasi, 10(WhatsApp, Communication Media, Information Sharing, Academic, Students), 27–38. https://doi.org/10.15548/shaut.v10i1.7
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.1478
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Meidawati Suswandari, Yoel Octobe Purba
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.