Assessing the Need for Disaster Mitigation-Based Textbooks in Indonesian Language Learning: A Study of Junior High Schools in Palu City

Ulfah Ulfah, Juniati Juniati, Hasnur Ruslan, Nur Halifah

Abstract


Disaster-prone areas like Palu City require educational materials integrating disaster mitigation into the curriculum. This study investigates the need for disaster mitigation-based textbooks in Indonesian language learning at junior high schools, emphasizing students' and teachers' expectations for effective learning resources. This research follows the Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model, focusing on the analysis stage. A questionnaire was distributed to 200 students and 20 teachers in junior high schools in Palu City to assess their needs and preferences regarding textbooks. Findings indicate that printed textbooks remain the primary learning resource, with 70% of students and 90% of teachers using them. However, disaster mitigation content is significantly lacking, as 30% of students and 50% of teachers do not have textbooks covering this topic. The study highlights the demand for contextualized disaster mitigation materials, with 90% of students and 85% of teachers preferring visual elements to enhance comprehension. Additionally, 75% of students and 80% of teachers find quizzes engaging, while 95% of students and 75% of teachers value interesting facts. Language clarity is also crucial, with 90% of students and 80% of teachers favouring easy-to-understand language. To improve learning effectiveness, disaster mitigation-based textbooks should incorporate relevant content, engaging visual aids, and accessible language. This study underscores the importance of developing disaster mitigation-integrated textbooks to enhance both language learning and disaster preparedness. Future research should explore localized content integration and interactive teaching strategies for disaster-prone areas.

Keywords


Needs Analysis; Textbook; Disaster Mitigation

References


Angela, L., & Alfian, M. (2024). Islamic Values in Conservation Biology: Feasibility Analysis of a Religious-Integrated Textbook for Biology Education. Pedagogi Hayati, 8(1), 53-66.

Azhar, M., Wahyudi, H., & Yolanda, D. (2024). Integrasi teknologi dalam buku ajar: menyongsong keterampilan abad 21. Uluwwul Himmah Educational Research Journal, 1(1), 43-55.

Fitriani , AA (2023). Penerapan Simulasi Mitigasi Bencana dalam Pembelajaran IPS Terpadu untuk Meningkatkan Pengetahuan Kebencanaan Siswa Kelas VII di MTs Negeri 1 Pacitan tahun Ajaran 2021/2022 (Disertasi Doktor, IAIN Ponorogo).

Hariyono, H. (2023). Penggunaan teknologi augmented reality dalam pembelajaran ekonomi: Inovasi untuk meningkatkan keterlibatan dan pemahaman siswa. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(11), 9040-9050.

Hasanah , KD, Wahab, DAS, Nawali, J., Savika, HI, & Yaqin , MZN (2024). Peran Dan Ragam Jenis Bahan Ajar ( Cetak Dan Non Cetak ) Yang Relevan Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Seni Budaya Di Sdi Surya Buana Malang. Ebtida ': Jurnal Pendidikan Dasar Islam , 5 (01), 361-378.

Huang, Z., Peng, L., Li, S., Wu, W., & Liu, F. (2024). Menentukan probabilitas rantai bencana geo dan cara mitigasi bencana: Perspektif meta-analitis. Ecological Indicators , 163 (Mei), 112074. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2024.112074

Johan , H. (2021). Integrasi Pendidikan Mitigasi Dalam Konten Pembelajaran Sains Sebagai Upaya Membangun Kesadaran Mitigasi Dari Jenjang Sekolah . Dharma Raflesia : Jurnal Ilmiah Pengembangan dan Penerapan IPTEKS , 19 (1), 186-196.

Kusnaeni , PBB, & Wardana, AE (2024). Pembelajaran Luar Ruangan Sebagai Alternatif Pembelajaran Mitigasi Bencana Di Sekolah Dasar. Penerbit EDUPEDIA , 1-116.

Ningsih , SD, Sayekti , IC, Susilawati , SA, & Pramudita , DA (2022). Analisis kebutuhan pengembangan e-Book mitigasi Bencana tanah longsor berbasis Android untuk cacat anak di Kabupaten Klaten . Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan , 9 (3), 277-287.

Nugrahani , F. (2017). Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran bahasa Indonesia dengan Materi Membaca Novel Sastra. Edudikara : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran , 2 (2), 113-125.

Pohan , AE (2020). Konsep pembelajaran berbasis keberanian pendekatan ilmiah . Penerbit CV. Sarnu Untung.

Pratama, M. I. L., Yusuf, D., Rusiyah, R., Kobi, W., Pambudi, M. R., & Hendra, H. (2024). Pengembangan Suplemen Bahan Ajar Geografi Kebencanaan Berbasis Flip Book. Jurnal Pendidikan: Riset dan Konseptual, 8(4), 651-663.

Rustandi, A. (2021). Penerapan model ADDIE dalam pengembangan media pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57-60.

Safitri , A., Rusmiati, MN, Fauziyyah, H., & Prihantini, P. (2022). Pentingnya Memahami Karakteristik Peserta Didik Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Efektivitas Belajar dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai , 6 (2), 9333-9339.

Safitri, D. I. Pengembangan Digital Game Ular Tangga Mitigasi Bencana Dalam Pembelajaran Ipas Untuk Mengembangkan Literasi Mitigasi Bencana (Bachelor's thesis, (Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).

Samsiyah, N., & SD, S. P. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia: Di Sekolah Dasar Kelas Tinggi. CV. AE MEDIA GRAFIKA.

Sobari , T. (2012). Penerapan teknik siklus belajar dalam pembelajaran menulis laporan ilmiah berbasis vokasional. Semantik , 1 (1).

Sunarti , S., Rahmawati, S., & Wardani, S. (2016). Pengembangan game petualangan “si bolang” sebagai media pembelajaran tematik untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar siswa kelas V sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendidikan , 35 (1).

Susetyo , S. (2023). Optimalisasi Peran Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Menanamkan Wawasan Mitigasi Bencana. Dalam Prosiding Seminar Nasional PIBSI Ke-44 Yogyakarta (Vol. 1, No. 1, pp. 48-66).

Sylvia , ILA, SS, ST, Purwati, ST, Sriyami , Y., Th, S., & Rukiyem , ST (2021). Guru hebat di era milenial . Penerbit Adab.

Tyas , RA, Pujianto , P., & Suyanta , S. (2020). Evaluasi manajemen program sekolah siaga Bencana ( ssb ). Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan , 8 (1), 10-23.

Wang, J. (2024). Dampak bencana alam terhadap pendaftaran mahasiswa di program pendidikan tinggi: Tinjauan sistematis. Heliyon , 10 (6), e27705. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e27705

Wendo, ES, Wau, MP, & Noge, MDD (2022). Pengembangan bahan ajar elektronik berbasis kearifan lokal ngada pada tema Selalu Berhemat Energi untuk siswa sekolah dasar kelas IV di Kabupaten Ngada. Jurnal Citra Pendidikan , 2 (1), 190-203.

Widayati , EF, & Pariyanti , P. (2020). Layanan Pengiriman Pustakawan Di Era New Normal. Pustakaloka , 12 (2), 152-170.

Yuniar, M. S., & Zuchdi, D. (2018). Pengembangan buku teks pembelajaran menulis teks nonsastra berbasis pendekatan proses. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 18(1), 106-113.

Yusmaniar, N., & Munawwarah, M. (2024). Pengembangan Media Disaster Mitigation Berbasis Digital untuk Pembelajaran Mitigasi Bencana. Aulad: Journal on Early Childhood, 7(3), 909-917.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i1.5996

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Ulfah, Juniati, Hasnur Ruslan, Nur Halifah

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.