The Implementation of the Brain Rhythm Method in Enhancing the Quality of Quran Memorization
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Addante, R., Yousif, M., Valencia, R., Greenwood, C., & Marino, &. R. (2021). Boosting Brain Waves Improves Memory. Neuroscience and Psychology, 09, 1-8. doi:https://doi.org/10.3389/frym.2021.605677
Ali, A., Muhdlor, & Zuhdi., d. A. ( 1996). Kamus Kontemporer Arab-Indonesia. Yogyakarta: Yayasan Ali Maksum pondok pesantren Krapyak.
Arifin, R. S., Busahdiar, & Syahdiani, d. S. (2022). Implementasi Metode Ritme Otak: Studi Capaian Siswa dalam Pembelajaran Hafalan Al-Qur'an di Madrasah Aliyah Sunanul Husna Ciputat Tangerang Selatan. Gunung Djati Conference Series, Volume 10, 116-125.
Aziz, H., Inten, D. N., Mulyani, D., & Qur’ani, H. (2023). Assistance for Madrasah Diniyyah Teachers in Implementing Children's Al-Qur'an Literacy Learning. Mimbar: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 39 (2), 321-329. doi:https://doi.org/10.29313/mimbar.v39
Buzsaki, G., Logothetis, N., & Singer, a. W. (2013). Scaling brain size, keeping timing: Evolutionary preservation of brain rhythms. Neuron, 80 (3), 751-764. doi:https://doi.org/10.1016/j.neuron.2013.10.002
Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Method Approaches. California: SAGE Publications.
Giyanti, Ernawati, & Setiadi, H. (2021). Penilaian Tahfidz Al-Qur'an. Yogyakarta: CV Bintang Semesta Media.
H. Haslinda, A. T. (2020). Urgensi Cinta Kepada Allah SWT dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam. Jurnal Al Qiyam, 1 (1), 22-37.
Hidayatusahiro, M. F., & Baqi, d. S. (2022). Metode Ritme Otak untuk Meningkatkan Kualitas Hafalan Al-Qur'an di Rumah Tahfidz Assaubari Ponorogo. Ma'alim: Jurnal Pendidikan Islam, 3 (1), 107-118.
Indi, e. (t.t.). Implementation of Brain Rhythm Method in Increasing Santri Al-Qur’an Memory at Islamic Unity Islamic Boarding School 153 Al-Firdaus Cipatat West Bandung Regency. Prosiding Pendidikan Agama Islam no. 2460–6413, 40.
Inten, D. N., Aziz, H., Khambali, & Mulyani, D. (2021). Upaya Meningkatkan Kualitas Pengajaran Al-Quran di Madrasah Diniyah Berbasis Blended Learning Saat Masa Pandemi Covid -19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 1-9. doi:https://doi.org/10.31004/jptam.v5i1.1024
Inten, D. N., Aziz, H., Mulyani, D., & Nurhakim, H. Q. (2023). Pendampingan Guru Madrasah Diniyah dalam Melaksanakan Pembelajaran Literasi Al-Qur'an melalui Model PAIKEM. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2259-2266. doi:https://doi.org/10.31004/jptam.v7i1.5552
Iswati, F., Cahyono, D., & Anam, d. S. (2021). Pelatihan Menghafal Al-Qur'an dengan Metode Ritme Otak Kanan bagi Santri Pondok Pesantren Muhammadiyah Darul Hikmah. Bulletin of Community Engagement, 1(1), 20-24. doi:https://www.attractivejournal.com/index.php/bce//index
Kamal, M. (2017). Pengaruh Pelaksanaan Program Menghafal Al-Qur'an terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Islam, 23-25.
Khamid, A., Munifah, R., & Rahmawati, &. A. (2021). Efektifitas Metode Muraja’ah dalam Menghafal Al-Qur’an pada Santri Pondok Pesantren. ALTA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 14(1), 1-9.
Lestari. (2019). Implementasi Metode Ritme Otak dalam Meningkatkan Hafalan Al-Qur'an Santri di Pesantren Persatuan Islam 150 Al-Firdaus Cipatat Kabupaten Bandung Barat. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 5 (1), 137-142. doi:https://docplayer.info/137124388-Prosidingpendidikan-agama-islam-issn.html
Maulina, A., & Fanreza, d. R. (2023). Implementasi Pengajaran Al-Qur’an dengan Metode Ritme Otak. JOURNAL ON TEACHER EDUCATION, 1-10.
Muhdlor, A. A. (1996). Kamus Kontemporer Arab-Indonesia. Yogyakarta: Yayasan Ali Maksum Pondok Pesantren Krapyak.
Nugraha. (2019). Bimbingan Tahfidz Al-Qur'an dengan Metode Ritme Otak untuk Meningkatkan Motivasi Santri dalam Menghafal Al-Qur'an. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling dan Psikoterapi Islam, 7 (3), 371-390.
Nursa, R. A., & Suyadi, d. (2020). Konsep Akal Bertingkat Al-Farabi dalam Teori Neurosains dan Relevansinya dengan pendidikan Islam. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 13 (1), 1. doi:https://doi.org/10.32832/tawazun.v13i1.2757.
Oflaz, M. (2011). The Effect of Right and Left Brain Dominance in Language Learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 1507-1513. doi:https://doi.org/10/1016/j.sbspro.2011.03.320
P. Stiyamulyani, S. J. (2018). Pengaruh Menghafal Al-Qur'an terhadap Highorder Thinking Skills (Hots) ditinjau dari Motivasi Berprestasi Mahasiswa. Jurnal Kajian Pendidikan Sains; 4 (1), 25-40.
Prima, E. (2018). Pengaruh Ritme Otak dan Musik dalam Proses Belajar. Komunika: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 12(1), 43-57. doi:https://doi.org/10.24090/komunika.v12i1.1351
Robertson, E. M. (2009). Brain Rythm: Enhancing Memories. Current Biology, 19 (21), 1-3. doi:https://doi.org/10.1016/j.cub.2009.09.034
Sa'dullah. (2017). 9 Cara Cepat Menghafal Al-Qur'an. Jakarta: Gema Insani.
Sevilla, C. G., & et.al. (2007). Research Methods. Quezon City: Rex Printing Company.
Siswanto, H., & Izza, d. D. (2018). Hubungan Kemampuan Menghafal Al-Qur’an dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar PAI Siswa Madrasah Aliyah Al Fathimiyah Banjarwati Paciran Lamongan. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 78.
Suryani, A., Setiawan, I., Muhdar, S., & Oktaviani, d. F. (2024). , 2024. The Comparison of Effectiveness of PjBL and PBL Models on Students’ Cognitive Learning Outcomes. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 16 (1), 194-207. doi:DOI: 10.35445/alishlah.v16i1.4094
Ulfah, T. T., Assingkily, M., & Kamala, &. I. (2019). Implementasi Metode Iqro’ dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an. TA’DIBUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 44-54. doi: https://doi.org/10.30659/jpai.2.2.44-54
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i3.5245
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Helmi Aziz, Dewi Mulyani, Dinar Nur Inten, Haditsa Qur'ani Nur Hakim, Anzilni Ahsani Rizqi, Sabrina Syawalina Az-Zahra
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.