Improving Science Learning Outcomes Through the Development of the Magic Card Box Learning Media
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriyanto, G., Sulianto, J., & Rofian, R. (2022). Pengembangan Media Kotak Kartu Misterius Tema 5 Subtema 1 Siswa Kelas Iii Sdn 3 Ringinpitu Kecamatan Tanggungharjo Kabupaten Grobogan. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 2(2), 146–151.
Duda, H. J., & Susilo, H. (2018). Science Process Skill Development: Potential of Practicum through Problems Based Learning and Authentic Assessment. Anatolian Journal of Education, 3(1), 51–60.
Gammara, S. A., & Subroto, W. T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Kotak dan Kartu Misterius untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 12(2), 104–110.
Hardiansyah, F. (2022). Snowball Throwing: A Method To Uplift Elementary School Students’ Responsibility on Environment. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan; Vol 14, No 3 (2022): ISSUE IN PRESS. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i3.1966
Hardiansyah, F., & AR, M. M. (2022). Enhancing Students’ Learning Motivation through Changing Seats in Primary School. Mimbar Sekolah Dasar; Vol 9, No 1 (2022). https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v9i1.43002
Hardiansyah, F., & Mas'odi, M. (2022). The Implementation Of Democratic Character Education Through Learning Of Social Science Materials Of Ethical And Cultural Diversity In Elementary School. Journal of Innovation in Educational and Cultural Research; Vol 3, No 2 (2022): Article in PressDO - 10.46843/Jiecr.V3i2.101 . Retrieved from http://jiecr.org/index.php/jiecr/article/view/101
Indah, I. (2021). Pengembangan Media Kotak Cerita Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar Tema 5 Subtema 4 Cuaca. Universitas_Muhammadiyah_Mataram.
Isnaini, M., Utami, L. S., & Marga, K. M. (2018). Pengaruh media Kokami (kotak dan kartu misterius) terhadap keterampilan berpikir kritis dan motivasi belajar siswa kelas viii smp negeri 19 mataram tahun pelajaran 2017/2018. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 4(2), 18–25.
Juniar, A., Silalahi, A., & Suyanti, R. D. (2018). Development of Science Process Skill for Chemistry Teacher Candidate Through Analytical Chemistry Learning with Guided Inquiry-Based and eXe Media. 3rd Annual International Seminar on Transformative Education and Educational Leadership (AISTEEL 2018), 500–503. Atlantis Press.
Meilyana, M., Heldayani, E., & Tanzimah, T. (2022). Pengaruh Media Mystery Box terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 195 Palembang. Journal on Teacher Education, 4(1), 25–32.
Muslikhah, S. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar IPA Materi Berbagai Sumber Energi Melalui Media KABIB (Kartu Belajar Ajaib) Pada Siswa Kelas IV SDN 1 Karangan Kecamatan Karangan Kabupaten Trenggalek Semester I Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan: Riset Dan Konseptual, 3(4), 333–342.
Nuralisa, S. F., Vitasari, M., & Nestiadi, A. (2021). Pengembangan media pembelajaran kokami (kotak kartu misterius) tema pelestarian lingkungan untuk meningkatkan hasil belajar kognitif. Quantum, 12(1), 33–48.
Pradana, D., Nur, M., & Suprapto, N. (2020). Improving critical thinking skill of junior high school students through science process skills based learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(2), 166–172.
Prastikawati, D., Rofiqah, S. A., & Widayanti, W. (2020). Model pembelajaran STAD melalui media Kotak Kartu Misterius (KOKAMI): penerapan terhadap hasil belajar fisika SMP materi usaha dan pesawat sederhana. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 1(2), 77–85.
Rusiana, Y. (2014). Penggunaan Media KOKAMI pada Mata Pelajaran IPA untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VA SDN Darungan 01 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran Pendidikan, 3(4), 183–192.
Sandy, D. P. A., & Yermiandhoko, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Box Plinko Pada Mata Pelajaran Ipa Materi Ekosistem Untuk Siswa Kelas V Sdn Lakarsantri Iii Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(11).
Sari, F. P., Ratnaningtyas, L., Wilujeng, I., & Kuswanto, H. (2019). Development of android comics media on thermodynamic experiment to map the science process skill for senior high school. Journal of Physics: Conference Series, 1233(1), 12052. IOP Publishing.
Sari, N. V. (2021). Peningkatan kemampuan membaca permulaan melalui media kotak pintar pada anak kelompok b tk suryodiningratan. Pendidikan guru paud S-1, 10(3), 219–226.
Serevina, V., Astra, I., & Sari, I. J. (2018). Development of E-Module Based on Problem Based Learning (PBL) on Heat and Temperature to Improve Student’s Science Process Skill. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(3), 26–36.
Sholiha, M., Tamam, B., & Munawaroh, F. (2017). Pengembangan Media Kotak Cahaya Pelajaran IPA Materi Sifat-Sifat Cahaya. Rekayasa, 10(1), 34–43.
Sintya, P. I., & Negara, I. G. A. O. (2020). Magic Box Media Assisted Rotating Trio Exchange (RTE) Learning Model Toward Social Science Competencies of the Fourth Grade Elementary School. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(3), 324–332.
Twiningsih, A. T. (2020). Improving Student Learning Outcomes Through Stem-Based Magic Box Medium in The Concept of Addition Theory. International Journal on Research in STEM Education, 2(1), 79–90.
Winarni, D. S., Naimah, J., & Widiyawati, Y. (2019). Pengembangan game edukasi science adventure untuk meningkatkan keterampilanpemecahan masalah siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2), 91–100.
Wulandari, I. A., Mashuri, M. T., & Dony, N. (2018). Pengaruh Media Kotak Kartu Misterius (Kokami) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Hukum-Hukum Dasar Kimia Di Sma Negeri 12 Banjarmasin. Dalton: Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 1(2).
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2711
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Framz Hardiansyah, Agus Wahdian
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)





