Enhancing Creative Thinking in Vocational High School Students Through Digital History Teaching Media: The Impact of Canva Integration

Dimas Rachmat Susilo, Erlina Wiyanarti, Agus Mulyana, Wawan Darmawan

Abstract


This study investigates the effectiveness of Canva-based digital teaching media in improving students' creative thinking skills in history learning at SMK Pertanian Pembangunan Lembang. The research aims to assess whether digital tools can enhance students' fluency, flexibility, originality, and elaboration in creative thinking. A Classroom Action Research (CAR) design with a mixed-method approach was implemented over three learning cycles. The study involved 64 students, divided into an experimental group (n = 32) and a control group (n = 32). Data collection instruments included the Creative Thinking Ability Test, Visual Work Assessment Rubric, and Student Response Questionnaire, validated with Cronbach’s Alpha = 0.87. Findings demonstrated a significant improvement in students’ creative thinking skills across four dimensions: fluency (M = 72.3, SD = 8.2), flexibility (M = 68.9, SD = 7.8), originality (M = 65.4, SD = 9.1), and elaboration (M = 70.2, SD = 8.5). The effect size (d = 0.82) indicated the Canva-based method’s superiority over traditional learning. Additionally, qualitative analysis showed an increase in learning motivation (85.3%) and improved quality of students’ visual works. The study provides empirical evidence that integrating digital technology in history learning enhances students’ creative thinking skills. The findings highlight the necessity of teacher professional development, adequate technological infrastructure, and contextual learning strategies for effective digital learning implementation. Canva-based digital media significantly improves creative thinking skills in vocational history education. These results suggest its potential for broader application in digital-based learning strategies within vocational education contexts.


Keywords


21st Century Creative Thinking Skills; Digital Teaching Media; History Education; Vocational High School

Full Text:

PDF

References


Amalia, N., Penelitian, S., Djuanda, U., & Amalia, N. (2024). Meningkatkan Keterampilan Berpikir Siswa Melalui Pembelajaran Sejarah yang Inovatif. 3, 10077–10085.

Anggreni, D., & Haji, S. (2023). Pengaruh Self Confidence terhadap Kemampuan. 10(3).

Arianty, W., & Praseptiawan, M. (2024). Pembuatan Infografis Kependudukan Pekon Suka Mulya dan Infografis Pendidikan Mengenai Sikap Pantang Menyerah untuk Siswa - Siswi SDN 117 Krui. Wieke Arianty 1 , Mugi Praseptiawan 2. 5(1), 218–225.

Arikarani, Y. (2024). Adaptasi Teknologi dan Media Pembelajaran Melalui Canva terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Merdeka. 6(2), 111–127.

Astuti, D. (2021). Penerapan Digital Skill oleh Guru dalam Menunjang Pembelajaran Daring di Masa Pandemi. 1, 107–114.

Atmaja, T. S. (2024). Penerapan Pendekatan Inkuiri dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegraan di Madrasah Aliyah. 4(1), 217–229.

Darpindo, W., Yahya, Y., & Padang, U. N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Seni Budaya Materi Seni Rupa Kelas X Berbasis Flipbook di SMA Adabiah 1 Padang. 4.

Firmansyah, H., Sejarah, P., & Tanjungpura, U. (2024). Pengaruh Penggunaan Teknologi Digital dalam Pembelajaran Sejarah terhadap Berpikir Sejarah Peserta didik. 4, 7704–7714.

Furqani, U. N., & Idrus, N. A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Media Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Di SD Negeri 7 Letta. 1, 195–212.

Hakim, A. N., & Yulia, L. (2024). Dampak Teknologi Digital terhadap Pendidikan saat ini. 3(1), 145–163.

Harahap, S. P. R., Andrian, F., & Annisah, S. (2024). Efektivitas Media Interaktif dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(1), 5676–5687.

Herdianti, N. P., Hanim, W., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Digital pada Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. 8(2), 1592–1603.

Irwanita, D., Nefilinda, & Putri, R. E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Berbasis Aplikasi Canva terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi di Kelas X IPS SMAN 2 Dayun, Kabupaten Siak. Jurnal Geografi Dan Terapannya, 3(1), 1–13.

Juliani, A., Fadhilla, A. R., Utami, A. P., Nuryansyah, M., Daulay, S. A., Ritonga, Y., & Yusnaldi, E. (2023). Penggunaan Strategi Discovery Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa dalam Pembelajaran IPS di SDN 106810 Sampali. 7, 27425–27433.

Kamila, C., Gofur, A., & Iryani, E. (2024). Model Project Based Learning Berbasis Media Canva untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas X DPIB Pada Materi Keterkaitan Kerajaan Hindu Budha dengan Kerajaan Galuh PENDAHULUAN Masalah yang dihadapi di tempat penelitian , yang dilakukan pada kelas X DPI. 11(2), 393–406.

Linta, A., Zahra, A., Rahayu, R., & Aeni, A. N. (2024). Pengembangan Website “SAGA” (Sejarah Arab Pra-Islam di Game Angkasa) tentang Kisah Kondisi Arab Pada Pembelajaran PAI Kelas III Sekolah Dasar. 8(2), 1346–1356.

Majidah, N., Maulana, A., Nooraida, D., Yanti, R., & Mulyani, S. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa di SDN Alalak Tengah 2. 1226–1235.

Masithoh, A. D., & Inayati, N. (2024). Analisis Gambar Stimulus pada Permulaan Bab Buku Ajar PAI Kelas VII Prespektif Visual dan Pendidikan. 7, 12–33.

Melvarisa, R., & Ariza, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Sejarah Kebudayaan Islam berbasis Higher Order Thinking Skill di MTS Diniyyah Pasia. 7(1), 93–106.

Ruslan, A., Sugiono, S., Andi, A., Firlana, O., & Erlangga, G. (2023). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Sejarah di Abad 21. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(2), 182–191. https://doi.org/10.24176/re.v13i2.8403

Sapura, Muchtar, M., & Wiguna, S. (2024). Integrasi Teknologi Berbasis Digital dalam Proses Pembelajaran PAI Di SMKN 1 Tanjung Pura. 1(2), 210–219.

Senjaya, W. F., Karnalim, O., Handoyo, E. D., Santoso, S., Tan, R., Wijanto, M. C., Edi, D., Maranatha, U. K., & Maranatha, U. K. (2019). Peran Infografis sebagai Penunjang dalam Proses. 2(1), 55–62.

Sya, M., Rozaq, A., & Saifullah, R. (2024). Peningkatan Pemahaman Siswa pada Pembelajaran Akidah Akhlak Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping. 4(2), 237–251.

Wahono, A. M., Abidin, Oktarian, A., & Sulkhan. (2024). Pelatihan Pembuatan E-Sertifikat Menggunakan Canva pada SMK Karmel Kabupaten Tangerang. 4(2), 221–232. https://doi.org/10.31253/ad.v4i2.3368

Yuliana, D., Baijuri, A., Suparto, A. A., Seituni, S., & Syukria, S. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Video Pembelajaran Kreatif, Inovatif, Dan Kolaboratif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 6(2), 247–257. https://doi.org/10.37792/jukanti.v6i2.1025




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i1.6297

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Dimas Rachmat Susilo

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.