Teachers’ Professionalism in Enhancing Students’ Collaborative Skills and Information Technology: A Case Study at Senior High School
Abstract
Keywords
References
Akrim, M. (2018). Media Learning in Digital Era. 458–460. https://doi.org/10.2991/AMCA-18.2018.127
Alexandro, R., Misnawati, & Wahidin. (2021). Profesi Keguruan (Menjadi Guru Profesional). Bogor: Guepedia.
Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Efektivitas dan Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 40–50. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/jpl.v17i1.1803
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110
Firman, & Rahayu, S. (2020). Pembelajaran Online di Tengah Pandemi Covid 19. Indonesia Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81–89.
Irawati, E. (2021). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah. Proceeding: Islamic University of Kalimantan, 1(1), 269–279.
Jafar, W. (2021). Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Melalui Program Literasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan di SMP Negeri 15 Gorontalo. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 177–186. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.7.1.177-186.2022
Jannah, F., Fathuddin, T. I., & Zahra, P. F. A. (2022). Problematika Kurikulum Merdeka Belajar 2022. Al Yazidiy : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 4(2), 55–65. https://doi.org/https://doi.org/10.55606/ay.v4i2.36
Jayus. (2023). Disrupsi Teknologi Digital dalam Penanganan Krisis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 1602–1610.
Lubis, R. R., Amelia, F., Alvionita, E., Nasution, I. E., & Lubis, Y. H. (2023). Peran Guru Penggerak dalam Meningkatkan Pemerataan Kualitas Kinerja Guru. Jurnal At-Tadbir : Media Hukum Dan Pendidikan, 33(1), 70–82. https://doi.org/10.52030/attadbir.v33i1.170
Nirmala, S. U., Agustina, A., Robiah, S., & Ningsi, A. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 182–187. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i1.746
Novitasary, R. R. (2023). Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek pada Kurikulum Merdeka Belajar untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 4(2), 100–112. https://doi.org/10.26740/jipb.v4n2.p100-112
Rafikayati, A., Badiah, L. I., Alifah, F. D., & Salsabila, I. B. (2022). Pelatihan Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Inklusi. Kanigara, 2(2), 478–485. https://doi.org/10.36456/kanigara.v2i2.6274
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Erhaka Utama.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) (1st ed.). Bandung: Alfabeta.
Suhandi, A. M., & Robi’ah, F. (2022). Guru dan Tantangan Kurikulum Baru: Analisis Peran Guru dalam Kebijakan Kurikulum Baru. Jurnal Basicedu, 6(4), 5936–5945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3172
Sutikno, Y., Hosan, & Irawati. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Maitreyawira, 3(1), 1–7.
Suyanto, & Jihad, A. (2013). Menjadi Guru Profesional : Strategi Meningkatkan Kualifikasi dan Kualitas di Era Globalisasi. Jakarta: Esensi (Erlangga).
Syamsuddin, A., Tahir, R., & Munir, A. (2022). Deskripsi Pembekalan Program Pembelajaran Kolaboratif-Partisipatif pada Kegiatan Implementasi Kurikulum Kerjasama MBKM. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 5(1), 16–24. https://doi.org/10.30605/jsgp.5.1.2022.1660
Tono Supriatna Nugraha. (2022). Kurikulum Merdeka Untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. INOVASi KURIKULUM, 19(2), 251–262. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.45301
Utari, R. A., & Widodo, J. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Instruksional Guru dan Fasilitas Kelas Terhadap Prestasi Belajar Siswa Melalui Motivasi Belajar. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 1040–1055. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28338
Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1). https://doi.org/10.58258/jime.v6i1.1121
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i1.6115
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Rahmat Haluti, Hamdan Juhanis, Herson Anwar, Samsuddin Samsuddin
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.