Enhancing Pancasila Education Through the Merdeka Mengajar Platform: An Analysis of Its Impact on Teaching Quality in Secondary Schools
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arisanti, D. A. K. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386
Arnes, A., Muspardi, M., & Yusmanila, Y. (2023). Analisis Pemanfaatan Platform Merdeka Mengajar Oleh Guru PPKn untuk Akselerasi Implementasi Kurikulum Merdeka. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 5(1), 60–70. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i1.4647
Asfiati, A. (2023). Merdeka Curriculum: Encouraging Creativity and Innovation of Islamic Religious Education Teachers in Madrasah. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 7(2), 681. https://doi.org/10.35723/ajie.v7i2.525
Azizah, S. N., & Prasetiyo, W. H. (2023). Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka: Persepsi dan Harapan Pengajar PPKn. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 6(7), 5375–5383.
Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan Dan Pengajaran, 1(02), 56–67. https://doi.org/10.58812/spp.v1i02.110
Creswell, J. (2019). Research Design : Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran. Pustaka Pelajar.
Elpin, A., Simarona, N., Aunurrahman, A., & Halida, H. (2024). Peran Platform Merdeka Mengajar (PPM) dalam Meningkatkan Efektivitas Implementasi Kurikulum Merdeka. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(1), 81–96. https://doi.org/10.46963/asatiza.v5i1.1436
Hale, I. A. F. B. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran PPKn Melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Educare : Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 26–31. https://doi.org/10.56393/educare.v4i1.2497
Ikram, F. Z., Anaguna, N., & Rosidah. (2023). The Impacts of Real Action Features in the Merdeka Mengajar Platform (Pmm): Mathematics Teacher’S Perspective. MaPan, 11(2), 202–222. https://doi.org/10.24252/mapan.2023v11n2a1
Japar, M., Irawaty, I., & Fadhillah, D. N. (2019). Peran Pelatihan Penguatan Toleransi Sosial Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 29(2), 94–104. https://doi.org/10.23917/jpis.v29i2.8204
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3237
Romadhon, K., Rokhimawan, M. A., Irfan, I., Fajriyani, N. A., Wibowo, Y. R., & Ayuningtyas, D. R. (2023). Analisis Kesiapan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (Studi Kasus di SD Negeri 1 Ulak Kedondong). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(3), 1049. https://doi.org/10.35931/am.v7i3.2239
Sholeh, M. B., Kamsan, N., & Aliyah, H. (2023). Persepsi Guru terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka di Madrasah. Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, 11(2), 273–287. https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v11i2.2245
Soedjono, S. (2023). The Effectiveness of The Independent Teaching Platform (PMM) in Increasing The Competency of Primary and Secondary Education Teachers. International Journal of Research in Education, 3(2), 255–259. https://doi.org/10.26877/ijre.v3i2.17246
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D) (1st ed.). Alfabeta.
Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platform Merdeka Mengajar. Jurnal Teknodik, 155–167. https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i2.897
Syahriani, S., Purwanto, A., & Budi, S. (2023). Problems of Moving Teachers in Using Independent Teaching Platforms as at Tool Environment Education in Schools. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 7(2), 5490–5495. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v7i2.7359
Triwibowo, R., Sumardi, L., & Fauzan, A. (2024). Implementasi Pembelajaran PPKn Berbasis Kurikulum Merdeka di SMAN 4 Mataram. ISLAMIKA, 6(2), 647–680. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i2.4620
Virgiyanti, D., Dewi, I. K., & Zuliani, R. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) melalui in House Training (IHT) di SDIT Darul Ulum. ANWARUL, 3(4), 751–766. https://doi.org/10.58578/anwarul.v3i4.1335
Widiastuti, S., Bachri, B. S., & Maureen, I. Y. (2023). The New World Kirkpatrick Model (NWKM) pada Pelatihan Mandiri Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) Melalui Platform Merdeka Mengajar (PMM). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(2). https://doi.org/10.58258/jime.v9i2.5083
Wulandari, Y., Mahmuda, A. A., Astuti, M. D., Ariyanto, W. T., & Darmadi, D. (2021). Orientasi Pengembangan Dan Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar pada Program Studi Pendidikan Matematika. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4(2), 317–321. https://doi.org/10.31004/jrpp.v4i2.3155
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i4.6099
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Rizky Ramadhani, Junaidi Indrawadi, Azwar Ananda, Isnarmi Moeis
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.