Impact of Learning Discipline on Students' Qur'an Memorization Achievement
Abstract
Keywords
References
Askarkauny, M. (2024). The role of motivation in Qur'anic memorization success. Islamic Education Journal, 12(1), 45-59.
Al-Ghazali. (1989). Ihya’ Ulumuddin (Vol. III). Beirut: Dar al-Fikr.
Al-Hafidz, A. W. (2005). Bimbingan praktis menghafal Al-Qur’an. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Amrullah, A. M. K. (2012). Implementasi pendidikan karakter di madrasah. Jurnal Madrasah, 4(2), 196.
Anam, S., et al. (2023). Metode penelitian (kualitatif, kuantitatif, eksperimen, dan R&D). Padang: Global Eksekutif Teknologi.
Atika, E., Zamakhsyari, & Hidayat, R. (2017). Pengaruh kedisiplinan terhadap kemampuan menghafal Alquran siswa di MAS Al-Mukhlishin Kabupaten Batubara. Jurnal Sabilarrasyad, 2(2), 116.
Darmadi. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: Deepublish.
Fauzi, I. (2012). Manajemen pendidikan ala Rasulullah. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Ghozali, I. (2016). Aplikasi analisis multivariete dengan program IBM SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hariandja, M. T. (2002). The role of discipline in personal and academic success. Jakarta: PT Gramedia.
Hasibuan, L. F. A., Putri, H. R., Hasibuan, H., & Wijaya, R. A. (2024). The influence of Islamic religious education in forming discipline character in students at Medan State University. IJELLACUSH, 2(4), November.
Hidayatullah, Furqon. (2010). Pendidikan Karakter Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta. Yuma Pustaka.
Hornby, A. S, , (1995). Oxford Advanced Learner’s Dictionary, (New York: Oxford University Press.
Hurlock, E. B. (1978). Child development. Auckland: McGraw-Hill.
Ilmia, M. (2016). Hubungan antara hafalan Al-Qur’an dengan prestasi belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Islam As-Salam Malang (Undergraduate thesis). UIN Maulana Malik Ibrahim.
Jelantik, K. (2015). Menjadi kepala sekolah yang profesional. Yogyakarta: Deepublish.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (2022). Definition of memorization strength. Retrieved from https://kbbi.kemdikbud.go.id
Ma’sumah, S. (2015). Pengaruh disiplin belajar terhadap prestasi belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri se-Daerah Binaan II Kecamatan Petanahan Kabupaten Kebumen (Undergraduate thesis). UNNES.
Nawabuddin, A., & Ma’arif, B. S. (2005). Teknik menghafal al-Qur’an (Kaifa tahfiz al-Qur’an). Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Nawafi, L. N., Uhbiyati, N., & Sholihah, B. (2020). Peran Bu Nyai dalam meningkatkan mutu hafalan Al-Qur’an santri putri Pondok Pesantren Al-Hikmah Pedurungan Lor Semarang. Jawda: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 55.
Nurul Aini, S., Rahmawati, D., & Maulana, R. (2022). The effect of learning discipline on Islamic education achievement. Journal of Islamic Studies, 8(2), 134-148.
Oktavia, D., Hafis, A. A., & Amaliyah, F. (2023). Pengaruh kedisiplinan belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas IV SDN 1 Sadang. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar: Jurnal PGSD UNU NTB, 3(1).
Pradetyo, Bambang dan Lina Miftahul Jannah. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Putra, A. P., & Isetyadi, A. (2013). Factors influencing Qur'anic memorization achievement. Educational Psychology Review, 6(1), 89-102.
Sekaran, Uma., Bougie, dan Roger. (2017). Metode Penelitian untuk Bisnis (Edisi Buku 2). Jakarta : Salemba
Syarbini, Amitulloh dan Lis Nur’aeni Afgandi. (2013). 5 Cara Dahsyat Menjadi Muslim dan Muslimah Hebat. Bandung. Elex Media Komputindo.
Tu’u, Tulus. (2004). Peran Disiplin pada Perilaku dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo
Unaradjan Dolet. (2003). Manajemen Disiplin. Jakarta: PT Grasindo.
Wahid, Wiwi Alawiyah, (2013). Cara Cepat Bisa Menghafal Al-Qur’an, Jogjakarta: Diva Press
Wahyuni, E. N., & Bariyah, K. (2019). Apakah spiritualitas berkontribusi terhadap kesehatan mental mahasiswa? Jurnal Education: Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(1), 46-53.
Wahyuddin, Achmad, M.Ilyas, M. Saifullah, dan Z. Muhibbin. (2009). Pendidikan Agama Islam untuk Perguruan Tinggi, Jakarta: Grasindo.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i1.6069
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Syaiful Anam
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.