The Urgency of Developing Digital Teaching Modules with Luwu Cultural Context for Literacy Skills
Abstract
Keywords
References
Amalia, N., & Agung S, L. (2021). Bahan Ajar Digital Kerajaan Kuningan untuk Meningkatkan Literasi Sejarah. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 2, No. 1).
Andrini, V. S., Maduretno, T. W., & Yusro, A. C. (2019, November). Development of Physics Learning E-Module Based on Local Culture Wisdom in Pontianak, West Kalimantan. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1381, No. 1, p. 012045). IOP Publishing.
Annisha, D. (2024). Integrasi Penggunaan Kearifan Lokal (Local Wisdom) dalam Proses Pembelajaran pada Konsep Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Basicedu, 8(3), 2108-2115.
Apriani, M. F. (2021, April). Preliminary Study of Physics E-Module Development Using Research-Based Learning Model Through Smartphone to Support Digital Learning in The Revolutionary 4.0. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1876, No. 1, p. 012042). IOP Publishing.
Arnida, N. S., & Wibowo, F. C. (2022, December). Development of Digital Module ‘Phymology’on Optical Instruments. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 2392, No. 1, p. 012012). IOP Publishing.
Baharuddin, M. R., & Anggraini, R. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Pembelajaran Microsoft Excel pada Mata Kuliah Perangkat Lunak Aplikasi. Jurnal Literasi Digital, 1(2), 94-101.
Hasriadi, H. (2022). Metode Pembelajaran Inovatif di Era Digitalisasi. Jurnal Sinestesia, 12(1), 136-151.
Jermias, E. O., Umar, F., & Syukur, M. (2024). Pendidikan Nonformal Berbasis Budaya pada Masyarakat Luwu. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 7320-7331.
Lastri, Y. (2023). Pengembangan dan Pemanfaatan Bahan Ajar E-Modul dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1139-1146.
Latif, N. S., & Talib, A. (2021, December). Development of Ethnomathematics E-Modules Based on Local Wisdom to Improve Students’ Cultural and Civic Literacy. In International Conference on Educational Studies in Mathematics (ICoESM 2021) (pp. 112-120). Atlantis Press.
Lufiah, S., Retno, R. S., & Dewi, C. (2022). Pengembangan Modul Literasi Digital Berbasis Budaya Lokal Madiun untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 968-977.
Maesaroh, S., Bahagia, B., & Kamalludin, K. (2021). Strategi Menumbuhkan Literasi Lingkungan pada Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 1998-2007.
Maulana, A., Puspita, A. J., Pangastuti, K. K., Daryati, D., & Arthur, R. (2022, November). The Concept of Literacy Vocational-Based E-Module of Technical Mechanical Subject. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 2377, No. 1, p. 012068). IOP Publishing.
Maulana, A., Subyantoro, S., Yuniawan, T., Pristiwati, R., & Aprilia, O. (2023, June). Pengembangan Modul Literasi Digital Berbasis Budaya Lokal Jawa Tengah. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 6, No. 1, pp. 78-84).
Mastoah, I., Zulela, M. S., & Sumantri, M. S. (2022). Meningkatkan Literasi Digital Menggunakan Media Game Edukasi Kreatif: Meningkatkan Literasi Digital. Ibtida'i: Jurnal Kependidikan Dasar, 9(1), 69-80.
Merliza, P. Analisis Kebutuhan Pengembangan Modul Digital Etnomatematika Pada Pokok Bahasan Segiempat dan Segitiga. Suska Journal of Mathematics Education, 9(1), 61-70.
Nurhikmah N, Isnaeni W, & Sulistriorini S. (2023, Apr). Pengembangan Media Pembelajaran Alfabet Konstruksi Berbasis Android untuk Meningkatkan Literasi Membaca dan Literasi Digital. Cokroaminoto Journal of Primary Education. 6(1), 63-72.
Nurhalisa, S. M. B. M. R., Ma’rufi, M., & Baharuddin, M. R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Asesmen Kompetensi Minimum dan Pemecahan Masalah. Jurnal Literasi Digital, 1(3), 192-202.
Rantina, M., Utami, F., & Nurrizalia, M. (2023). Modul Ajar Digital Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 136-150.
Riduwan. (2016). Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sakti, A. (2023). Meningkatkan pembelajaran melalui teknologi digital. Jurnal Penelitian Rumpun Ilmu Teknik, 2(2), 212-219.
Salsabilla, I. I., Jannah, E., & Juanda, J. (2023). Analisis Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Jurnal Literasi Dan Pembelajaran Indonesia, 3(1), 33-41.
Santoso, G., Damayanti, A., Imawati, S., & Asbari, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka melalui Literasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 84-90.
Primasari, Y. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Budaya Samin Guna Menyukseskan Gerakan Literasi (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Yunus, Y. (2020). Sosial-Budaya: Harmonisasi Agama dan Budaya dalam Pendidikan Toleransi. Kalam: Jurnal Agama Dan Sosial Humaniora, 8(2), 1-26.
Zahrika, N. A., & Andaryani, E. T. (2023). Kurikulum Berbasis Budaya untuk Sekolah Dasar: Menyelaraskan Pendidikan dengan Identitas Lokal. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 163-169.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i1.6068
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Muhammad Rusli Baharuddin
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.