3R-Based Teaching Module for Biology Education Students: A Research Development
Abstract
Keywords
References
Agnestia, S., Kasrina, K., & Yani, A. P. (2021). Pocket Book Keanekaragaman Mangrove Di Kawasan Teluk Sepang Sebagai Media Belajar Taksonomi Tumbuhan. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 5(1), 121–127. https://doi.org/10.33369/diklabio.5.1.121-127
Angriani, A. D., Kusumayanti, A., & Nur, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran MATHSC Berbasis Android Menggunakan App Inventor 2 Pada Materi Barisan dan Deret Aritmatika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4, 926–938.
Demokratis, Sueb, & Amin, M. (2021). Pengembangan Modul Pengelolaan Sampah 5RC (Reduce, Reuse, Recycle, Replace, Repair, Composting) Berbasis Problem-Based Learning. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6, 35–42. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Escario, J. J., Rodriguez-Sanchez, C., & Casaló, L. V. (2020). The Influence Of Environmental Attitudes And Perceived Effectiveness On Recycling, Reducing, And Reusing Packaging Materials In Spain. Waste Management, 113, 251–260. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2020.05.043
Faizzah, Q. N., Wilujeng, B. Y., Maspiyah, & Pritasari, O. K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Menggunakan Aplikasi Adobe Premiere Pada Materi Pelurusan Rambut di SMK Negeri 6 Surabaya. Jurnal Tata Rias, 12, 349–355.
Firmansah. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Melalui Pemanfaatan Barang Bekas di SMA Negeri 1 Madapangga. Jurnal PIPA: Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam, 02(01), 7–12. https://doi.org/10.36312
Harahap, S. A., Laila, Hardiansyah, F., Yulianti, Rambe, S. A., Rahmayanti, D., Konaidi, H., Sudiadharma, Fitria, U., Heriansyah, Mendoza, W. D., & Haryanto, P. P. P. (2022). BELAJAR DAN PEMBELAJARAN (S. N. I. Trisnawati, Ed.; Pertama). Tahta Media Group.
Haristah, H., Azka, A., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224–236.
Jannah, F., & Fathuddi, T. I. (2023). Penerapan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka II UPT SD Negeri 323 Gresik. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 131–143. https://doi.org/10.55606/sokoguru.v3i1.2099
Juliandi. (2023). Model Pengelolaan Sampah Berbasis Sumber Dengan Sistem Reduce-Reuse-Recycle (3R) di TPS 3R Desa Baktiseraga. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 10(3), 301–307. https://doi.org/10.23887/jjpg.v10i3.50529
Junaidi, & Utama, A. A. (2023). Analisis Pengelolaan Sampah Dengan Prinsip 3R (Reduce, Reuse, Recycle) (Studi Kasus di Desa Mamak Kabupaten Sumbawa). Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 7(1), 2598–9944. https://doi.org/10.58258/jisip.v7i1.4509/http
Khoirunnisa, F., & Kadarohman, A. (2022). Dilema Penggunaan Plastik: Kebutuhan dan Keberlanjutan Lingkungan (Tinjauan Aspek Etika dalam Perspektif Aksiologi). Jurnal Filsafat Indonesia, 5.
Logan, R. M., Worsham, J. W., & Johnson, C. E. (2021). Development Of An E-Learning Module To Facilitate Student Learning And Outcomes. Teaching and Learning in Nursing, 16, 139–142.
Marsolina, N., & Anggreini, E. (2022). Development of Science Module for 3R Based Waste Management Materials (Reduce, Reuse, and Recycle) Towards Zero Waste (Vol. 11, Issue 1).
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi : Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 130–138. https://stai-binamadani.e-journal.id/Tarbawi
Mohammed, M., Shafiq, N., Elmansoury, A., Al-Mekhlafi, A. B. A., Rached, E. F., Zawawi, N. A., Haruna, A., Rafindadi, A. D., & Ibrahim, M. B. (2021). Modeling Of 3R (Reduce, Reuse And Recycle) For Sustainable Construction Waste Reduction: A Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). Sustainability (Switzerland), 13(19). https://doi.org/10.3390/su131910660
Mubarak, S., Ansharullah, & Dewi, H. I. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Melalui Problem Based Learning. Jurnal Instruksional, 3, 57–65.
Nisa, E. M., Bahar, A., Purwidiani, N., & Romadhoni, I. F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Pada Kompetensi Dasar Personal Hygiene di SMK Negeri 2 Ponorogo. JURNAL TATA BOGA, 11(2), 89–97. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-tata-boga/
Noviola, C. (2020). Keanekaragaman Hayati Buah Lokal di Kabupaten Indragiri Hilir Provinsi Riau Sebagai Modul Bahan Ajar Biologi Kelas X SMA Skripsi.
Peraturan Menteri Negara Lingkungan Hidup Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2012 Tentang Pedoman Pelaksanaan Reduce, Reuse, Dan Recycle Melalui Bank Sampah. (2012).
Putra, B. P., Purwanto, A., & Risdianto, E. (2022). Respon Peserta Didik Terhadap Keterbacaan E-Modul Berbasis SSCS (Search, Solve, Create, Share)Untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Materi Gelombang di SMA. Amplitudo : Jurnal Ilmu Pembelajaran Fisika, 2, 75–82.
Putra, P. D. P. P., Priantini, D. A. M. O., & Winaya, M. A. W. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Tri Hita Karana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(2), 325–338. https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i2.344
Rafi’y, M., Normalita De Lima, C., Siti, W. O., Day, H., Welerubun, P., & Merauke, U. M. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Terpadu Untuk Mahasiswa PG-PAUD Universitas Musamus. Jurnal Pendiidkan Indonesia:Teori, Penelitian Dan Inovasi, 2(6), 218–228.
Rahmayanti, M. N. (2023). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Berbasis Flipbook Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Teknik Kerja Aseptis Di SMKN 1 Kuningan. Jurnal Pendidikan, 14(1). https://jp.ejournal.unri.ac.id/index.php/JP/index
Ramadhani, N., & Fitri, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E- Learning Berbasis Edmodo pada Mata Pelajaran Biologi. Spizaetus: Jurnal Biologi Dan Pendidikan Biologi, 3(3), 56. https://doi.org/10.55241/spibio.v3i3.71
Ratri, I. S., Meidiana, C., Eka, K., Jurusan, S., Wilayah, P., & Kota, D. (2022). Peran TPST Dan TPS 3R Dalam Mereduksi Sampah Di Kota Batu. Planning for Urban Regionand Environment Journal (PURE), 11(1), 121–132.
Sariyah, W. P. L. M. S. (2023). Waste Recycling Education As An Effort To Prevent Environmental Pollution Caused By Plastic Waste At Sdi Wolotopo. 1(2), 104–113. https://doi.org/10.54066/jkb-itb.v1i2.655
Sidiq, R., & Najuah. (2020). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(1), 1–14. https://doi.org/10.21009/jps.091.01
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (A. Nuryanto, Ed.; 3rd ed.). Alphabet.
Taufan, A., Astutik, S., Muhammad Asyroful Mujib, Elan Artono Nurdin, & Bejo Apriyanto. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Aplikasi Canva Pada Materi Pengelolaan Sumber Daya Alam Indonesia Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 11(2), 133–143. https://doi.org/10.23887/jjpg.v11i2.61947
Wanabuliandari, S., Ristiyani, R., & Kurniasih, N. (2021). E-Modul Matematika Berbasis Santun Berbahasa Bagi Siswa Slow Learner. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1260. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3574
Wilujeng, I., Suci, T., & Putri, Y. (2020). Development of SETS E-Module Integrated with POE Model for Science Learning. Journal of Educational Science and Technology, 6, 252–264. https://doi.org/10.26858/est.v1i1.144735
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i3.5230
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Suryanti, Nurkhairo Hidayati, Laili Rahmi, Sepita Ferazona, Rendra Cahyana
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.