Academic Supervision: The Efforts to Improve Teachers' Abilities in Implementing Standards of Learning Process
Abstract
The aim of the research is to provide information about the standards of the learning process, socialize the standards of the learning process and inform about the implementation of the standard implementation of the learning process for high school teachers in Bandar Lampung. This Research used Qualitative research method. To collect data, the researcher uses observation sheets and documentation. The data analysis technique in this research is using qualitative data analysis. This school action research was designed in two cycles, which consists of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data obtained from observations, documentation and portfolios were analyzed in the form of descriptions. The results shows there was a significant increase in each cycle. In some conditions the average value was 59.44 and included in enough category. In the first cycle the average value was 69.72 and was still included in the enough category, while in the first cycle secondly, the average acquisition value was 85.29 and it is still in the good category. From the explanation of the results of the assessment of the 4 aspects of the Implementation of the Learning Activity Process Standards, it shows that in the second cycle all results fall into the good criteria, so it can be concluded that the implementation of school action research is declared complete in the second cycle.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aini, Baiq (2017). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 Melalui Supervisi Akademik Semester Satu Tahun Pelajaran 2017/2018 Di SD Negeri 5 Mataram. Jurnal Pendidikan Mandala. 2 (2), 1-12.
Amanda, M. O., Salam, R., & Saggaf, S. (2017). Pengaruh Supervisi Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 1 Bungoro Kabupaten Pangkep. In Prosiding Seminar Nasional Himpunan Sarjana Ilmu-Ilmu Sosial. 2 (1), 149-154.
Arikunto, S. (2006).Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktek). Jakarta. PT Rineka Cipta.
Astuti.S. (2016). Penerapan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian di SD Laboratorium UKSW. Scholaria :Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. 6 (1), 117-126
Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di SD Laboratorium UKSW. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(1), 49-59.
Bahri, S. (2014).Supervisi Akademik Dalam Peningkatan Profesionalisme Guru.Visipena Journal 5(1), 100-112.
Elliani, F. (2018). Pelaksanaan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Studi Di Sd Negeri Lamklat Kecamatan Darussalam Kabupaten Aceh Besar). At-Ta’dib: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10 (2), 174-181.
Glickman, C.D., Gordon, S.P., and RossGordon, J.M. (2007).Supervision and Instructional Leadership A Development Approach. Seventh Edition. Boston: Perason
Harahap, D. P. (2014).Supervisi Akademik Teknik Workshop Meningkatkan Kemampuan Guru Melaksanakan Pembelajaran Aktif. Jurnal Manajemen Pendidikan Indonesia, 6 (02), 67-76.
Jurianti.(2018). Peningkatan Keterampilan Mengajar Guru Pada Mata Pelajaran IPS Melalui Supervisi Akademik SD Negeri 038 Pulau Kijang.Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 928- 935.
Kemat, (2016).Penerapan Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Merencanakan dan Melaksanakan Pembelajaran.Manajer Pendidikan. 10 (6), 622-627.
Kotirde,I.Y. (2014). The Supervisor’s role for improving the quality of teaching and learning in Nigeria secondary school educational system.International Journal of Education and research. 2 (8),53-60.
Rasmita, D. (2019). Upaya Meningkatan Kompetensi Guru Dalam Pelaksanaan Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik Di Sd Negeri 017 Pasir Emas. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran). 3 (3).560-569.
Satori, D. Komariah, A. (2012).Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung. Alfabeta.
Sriwahyuni, N. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Proses Pembelajaran Berkualitas Melalui Supervisi Akademik Dengan Teknik Kunjungan Kelas pada Guru Sekolah Dasar.Jurnal Pendidikan Dasar. 7 (1), 51-57.
Samudi.(2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar.Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 142- 149.
Suriati.(2018). Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalaui Supervisi Akademik.Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 269-281,
Wartini. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Melalui Supervisi Akademik di SDN 011 Bukit Raya Singingi Hilir Kecamatan Singingi Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 1023- 1031.
Zakso, A., & Radiana, U. (2013).Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru SMP Negeri 1 Bengkayang.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(3), 1-16.
Zuraida.(2018). Penerapan Supervisi Akademis Pengawas Sekolah untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Non Kependidikan SDN 003 Bagan Hulu Kecamatan Bangko Kabupaten Rokan Hilir.Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1 (1), 136-141.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.518
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Dermawati Dermawati
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.