Strengthening the Role of Laboratories with Authentic Assessment of Student Life Skills
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
B Bungin, B. (2021). Metode Penelitian Sosial. Universitas Airlangga Press.
Creswell, J. W. (2017). RESEARCH DESAIN Pendekatan Kualitatif, Kuantitaif, dan Mixed (A. Fawaid (ed.); ketiga). Pustaka Pelajar.
Croker, K., et al. (2010). Enhancing The Student Experience of Laboratory Practicals Throught Digital Video Guides. Bioscience Education, 16.
Fawaida, U. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter melalui Praktikum IPA di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Nasional Pendidikan, 176–180.
Fityana, I. N., Sarwanto, & Sugiyarto. (2017). Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Pada Pembelajaran IPA Berbasis Proyek Untuk Siswa SMP/MTs Kelas VII. Jurnal Materi Dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 7(2014), 23–27.
Giyarti, S. (2015). Peningkatan Keterampilan Proses pemecahan Masalah dan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model PBL Terintegrasi Penilaian Autentik pada Siswa Kelas VI SDN 2 Bengle Wonosegoro. Prosiding Seminar Nasional FKIP UNS. November 2015.
Haryanto. (2006). Penerapan Model Pendidikan Kecakapan Hidup. 2006(23), 2006.
Herman, H., & Yusuf, A. M. (2016). Implementation Of Worksheet Based On Productive Questions To Improve Inquiry Skill Of Senior High School Students. In Proceeding International Conference on Mathematic, Science, Technology, Education and Their Applications, 1.
Jumini, S. (2016). Problem Based Learning Berbasis Inquiry d tinjau dari Sikap Ilmiah dan Keativitas Mahasiswa. Spektra: Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 2(1), 10–19. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32699/spektra.v2i01.3
Latisma, Yoza, M. O., & Efendi, J. (2008). Profil Kecakapan Sosial dan Personal Siswa dalam Hubungannya dengan Kecakapan Akademik pada Pembelajaran Kimia. 282.
Muslimin, M., & Amran, M. (2019). Effect of Science Technology Society Model (STM) on the Science Learning Outcomes of the Students Majoring in Elementary Teacher Education. 1st International Conference on …. https://www.atlantis-press.com/proceedings/icamr-18/55916895
Ngatijo., Bemis, R., Pupitasari R, D. (2022). Penggunaan PJBL Terintegrasi Steam Dan Life Skill Mahasiswa Dalam Pembelajaran Kimia Organik. Journal Of The Indonesian Society Of Integrated Chemistry, 14(1), 57–67.
Novianti, N. R. (2011). Kontribusi Pengelolaan Laboratorium dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Efektivitas Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khus(2), 154–163.
Rahmawati, L. E., & Fatimah, N. (2015). Pengembangan Model Penilaian Autentik Kompetensi Berbicara. Jurnal VARIDIKA, 26(1), 1–10. https://doi.org/10.23917/varidika.v26i1.727
Ramadhani, H. S. (2017). Efektivitas Metode Pembelajaran SCL (Student Centered Learning) Dan TCL (Teacher Centered Learning) Pada Motivasi Instrinsik & Ekstrinsik Mahasiswa Psikologi Untag Surabaya Angkatan Tahun 2014 – 2015. Persona:Jurnal Psikologi Indonesia, 6(2), 66–74.
Sani, N. (2015). Kesulitan Guru SD Glagah dalam Mengimplementasikan Penilaian Autentik dalam Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(3).
Setiawan, V., & I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Minat Dan Prestasi Belajar. Makalah Disajikan Dalam Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, Yogyakarta 09 Desember 2017.
Spell, R.M., et al. (2014). Redefining Authentic Research Experiences in Introductory Biology Laboratories and barriers to Their Implementation. CBE-Life Science Education, 13, 102–110.
Sudarmin, Sumarni, W., Yulianti, D., & Zaenuri. (2019). Developing Students’ Entrepreneurial Characters through Downstreaming Research on Natural Product Learning with Ethnoscience Integrated Stem. Journal of Physics: Conference Series, 1387(1), 012085. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1387/1/012085
Sudaryono, Margono, G., & Rahayu, W. (2013). Pengembangan Instrumen Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4878
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Sri Jumini, Rifqi Muntaqo, Winarto Winarto, Yatim Md Nadrah, Hamzah Hamzah
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.