Evaluating the Impact of the Kampus Mengajar Program on Problem-Solving Skills in Primary School Teacher Education Students
Abstract
Keywords
References
Abdurrahman, S., & Kibtiyah, A. (2021). Strategi Mengatasi Masalah Kesulitan Belajar Siswa Dengan Memahami Gaya Belajar Siswa (Studi Kasus di MA Al-Ahsan Bareng). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6444–6454.
Ananda, R. (2019). Perencanaan Pembelajaran (Amiruddin (ed.)). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).
Andrews-Todd, J., Forsyth, C., & Forsyth, C. M. (2018). Exploring social and cognitive dimensions of collaborative problem solving in an open online simulation-based task. Computers in Human Behavior. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.10.025
Anwar, R. N. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 210–219. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.221
Djafar, F. (2022). The Effect of Problem Posing Model on University Students’ Creativity and Problem-Solving Skills. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(1), 445–454. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1086
Dr. Rina Febriana, M. P. (2021). Evaluasi Pembelajaran. Bumi Aksara. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=moM_EAAAQBAJ
Indraswati, D., Marhayani, D. A., Sutisna, D., Widodo, A., & Maulyda, M. A. (2020). Critical Thinking Dan Problem Solving Dalam Pembelajaran Ips Untuk Menjawab Tantangan Abad 21. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 7(1), 12–28. https://doi.org/10.31571/sosial.v7i1.1540
Kim, J. Y., Choi, D. S., Sung, C. S., & Park, J. Y. (2018). The role of problem solving ability on innovative behavior and opportunity recognition in university students. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 4(1). https://doi.org/10.1186/s40852-018-0085-4
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88
Maria Doloksaribu, Putri Sarah Tampubolon, Tata Mutiara Telaumbanua, M. Zikri Alfaiz Nasution, Opeli Priska Simatupang, Intan Widya, & Silalahi, J. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar Di Upt Sd Negeri 060951 Medan. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 4537–4544. https://doi.org/10.53625/jabdi.v2i3.2999
Md. Mehadi Rahman. (2019). 21st Century Skill “Problem Solving”: Defining the Concept. Asian Journal of Interdisciplinary Research, 2(1), 71–81.
Nirmala Sari, R. (2022). Manajemen Kelas dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1740–1746.
Puriani, R. A., & Dewi, R. S. (2021). Konsep adversity & problem solving skill. Bening Media Publishing. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=yHoeEAAAQBAJ
Putra, M. J. A. (2020). Kesiapan Calon Guru Menghadapi Tantangan Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Guru Sekolah Dasar, 13–18. Retrieved from https://psn.prosiding.unri.ac.id/index.php/PSN/article/view/7879
Rahmawanti, M. R., & Nurzaelani, M. M. (2021). Dampak Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka Bagi Peningkatan Soft Skills Dan Hard Skills Mahasiswa Fkip Universitas Ibn Khaldun Bogor. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1), 37. https://doi.org/10.32832/educate.v7i1.6218
Ridwan, M., Syukri, A., & Badarussyamsi, B. (2021). Studi Analisis Tentang Makna Pengetahuan Dan Ilmu Pengetahuan Serta Jenis Dan Sumbernya. Jurnal Geuthèë: Penelitian Multidisiplin, 4(1), 31. https://doi.org/10.52626/jg.v4i1.96
Sadapotto, A., Hanafi, M., & Usman, M. P. (2021). Evaluasi Hasil Belajar. Media Sains Indonesia.
Setyawan, D. (2020). Proses Memeriksa Kembali Dalam Memecahkan Masalah Kontekstual Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar. MATHEdunesa, 9(2), 455–460. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v9n2.p455-460
Simatupang, E., & Yuhertiana, I. (2021). Merdeka Belajar Kampus Merdeka terhadap Perubahan Paradigma Pembelajaran pada Pendidikan Tinggi: Sebuah Tinjauan Literatur. Jurnal Bisnis, Manajemen, Dan Ekonomi, 2(2), 30–38. https://doi.org/10.47747/jbme.v2i2.230
Subekti, F. E., & Jazuli, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemandirian Belajar Mahasiswa Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(1), 13. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i1.2687
Sudarmo, M. N. P., & Mariyati, L. I. (2017). Problem Solving Ability with Readiness to Enter Elementary School. Psikologia : Jurnal Psikologi, 2(1), 38–51. https://doi.org/10.21070/psikologia.v2i1.1267
Syafriafdi, N. (2020). Menjadi Guru Hebat Di Era Revolusi Industri 4.0. Deepublish. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=oBz-DwAAQBAJ
Ulya, H. (2016). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Bermotivasi Belajar Tinggi Berdasarkan Ideal Problem Solving. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(1), 90–96. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.561
Umami, N., & Ramdhani, F. (2022). Dampak Program Kampus Mengajar Bagi Peningkatan Soft Skill (Kemampuan Interpersonal) Dan Hard Skill (Kemampuan Intelektual) Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Universitas Bhinneka PGRI. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(2), 91–104.
Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 04(02), 16–35.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i3.4728
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Welsa Hira Vanesa, M. Jaya Adi Putra, Otang Kurniaman
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.