Nurturing Faith and Character: A Values-Based Approach to Islamic Religious Education in Vocational High Schools

Rohmat Mulyana, Fuad Hilmi, Busro Busro, Mohamad Jaenudin

Abstract


This study aims to explore the implementation of values education in Islamic religious education at a Vocational High School. The research utilized a descriptive qualitative method and purposive sampling to select school principals, student affairs, Islamic Religious Education Teachers, and students as research subjects. The data collection techniques involved observation, interviews, and documentation. The findings indicated that values education implemented at SMK Syahida led to students who are devout in worship, democratic, environmentally aware, and tolerant. The results were verified with a data assessment rubric, which showed that values education at SMK Syahida was integrated into Islamic religious education. This research concludes that Islamic religious education is suitable for implementing values education. The implications and benefits of this research include contributing to the development of Islamic religious education and values education in Indonesia. The novelty of this research is the integration of values education into Islamic religious education in vocational schools.

Keywords


education; Islam; Islamic religious education; Values education; Vocational High School

Full Text:

PDF

References


Abdurrohman, M. A., & Sungkono, S. (2022). Konsep Arti Islam Dalam Al-Qur’an. AL-MIKRAJ: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 2(2), 51–64.

Abidin, Z. (2013). Islam Inklusif: Telaah atas doktrin dan sejarah. Humaniora, 4(2), 1273–1291.

Ahmad, N. (2019). Mengasah Potensi Kepribadian Anak melalui Pendekatan Komunikasi Positif. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 3(1), 152–168.

Al Fata, M. T. (2015). MANIFESTASI BUDAYA DALAM PENDIDIKAN ISLAM: Membangun Intelektualisme Budaya dengan Nilai-Nilai Pendidikan Islam. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 10(2), 291–316.

Alam, L. (2016). Internalisasi nilai-nilai pendidikan islam dalam perguruan tinggi umum melalui lembaga dakwah kampus. Istawa: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 101–119.

Amallia, S. (2019). Hakekat Agama Dalam Perspektif Filsafat Perenial. Indonesian Journal of Islamic Theology and Philosophy, 1(1), 1–18. https://doi.org/10.24042/ijitp.v1i1.3903

Amin, A., Zulkarnain, S., & Astuti, S. (2019). Implementasi pendidikan Agama Islam berwawasan lingkungan hidup dan budaya di Sekolah Menengah Pertama. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 96–113.

Aminuddin, A., & Kamaliah, K. (2022). Perencanaan Pendidikan Agama Islam Kontemporer. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 8(1), 56–64.

Andriani, S., Hidayat, S., & Indawan, I. (2021). Kinerja Guru dalam Menyiapkan dan Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 4(2), 457–471.

Anwar, H. K., Martunis, M., & Fajriani, F. (2019). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Pergaulan Bebas Pada Remaja Di Kota Banda Aceh. JIMBK: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan & Konseling, 4(2).

Aprianto, J. (2020). Pelaksanaan Peraturan Daerah Nomor 2 Tahun 2016 Tentang Masjid Paripurna Kota Pekanbaru Di Kecamatan Tampan Ditinjau Menurut Fiqh Siyasah. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Arifin. (2010). Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Lilin Persada Press.

Awwaliyah, R., & Baharun, H. (2019). Pendidikan Islam dalam sistem pendidikan nasional (Telaah epistemologi terhadap problematika pendidikan Islam). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 19(1), 34–49.

Bariah, K., & Assya’bani, R. (2019). Integrasi Nilai Karakter dalam Pembelajaran Akidah Akhlak: Studi Pembelajaran Akidah Akhlak di MI Integral Al-Ukhuwwah Banjang. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 3(2), 139–162.

Choirun Nisa, N. I. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Tematik Kelas III Di MI Al Irsyad Al Islamiyyah Kota Kediri. IAIN Kediri.

Danim, S. (2016). Inovasi pendidikan: dalam upaya peningkatan profesionalisme tenaga kependidikan. Bandung: Pustaka Setia.

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Daulay, H. P. (1990). Pesantren, Sekolah dan Madrasah (Tinjauan dari Sudut Kurikulum Pendidikan Islam). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Djamal, S. M. (2017). Penerapan Nilai-nilai Ajaran Agama Islam dalam Kehidupan Masyarakat Di Desa Garuntungan Kecamatan Kindang Kabupaten Bulukumba. Jurnal Adabiyah, 17(2), 161–179.

Etikasari, N. W. (2018). Persepsi Mahasiswa Program Studi S1 Ppkn Universitas Negeri Surabaya Terhadap Wacana Intoleransi Di Media Sosial. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 6(01).

Eulis Habibah. (2022). Wawancara Guru Pendidikan Agama Islam. Tasikmalaya.

Fajar. (2022). Wawancara Wakil kepala Bid. Kesiswaan. Tasikmalaya.

Febriani, I. S. (2022). Upaya Pelestarian Lingkungan Melalui Penguatan Ekologi Keluarga Berbasis Al-Quran. Jurnal Studi Gender Dan Anak, 9(01), 55–72.

Huda, M. S. A., Sariman, S., & Khasanudin, M. (2022). Strategy of Islamic Religious Education Teachers in Improving the Islamic Character of Students. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(2), 58–70.

Huntojungo, S. M. (2020). Standar Penilaian Kompetensi Pedagogik Guru Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Tapa. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam Dan Interdisipliner, 5(1), 23–46.

Ikrimah, M., & Arifin, A. S. (2022). Evaluasi Kompetensi Pedagogik Guru dalam Melaksanakan Kurikulum 2013 pada Pembelajaran Kelas IV di MI Yappi Gedad Playen Kabupaten Gunungkidul. Indonesian Journal of Elementary Education and Teaching Innovation, 1(1), 26–38.

Imelda, A. (2017). Implementasi Pendidikan Nilai Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 227–247.

Indy, R., Waani, F. J., & Kandowangko, N. (2019). Peran Pendidikan Dalam Proses Perubahan Sosial Di Desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal Of Social and Culture, 12(4), 1–18.

Janice, A. (2014). studi tentang pelaksanaan tugas dan fungsi badan Pemberdayaan masyarakat desa (bpmd) dalam Pembangunan desa di desa tanjung lapang Kecamatan malinau barat kabupaten malinau. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 3(3), 2015.

Julaiha, S. (2014). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran. Dinamika Ilmu, 14(2), 226–239.

Khoiruddin, M. A., & Sholekah, D. D. (2019). Implementasi Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Religius Siswa. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 6(1), 123–144.

Ma’arif, M. A., & Hamid, A. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Pendidika Islam. An-Nisa’, 11(1).

Misbah, S. (2022). Penerapan Metode Umpan Balik (Feed Back Partner) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Struktur dan Kebahasaan Teks Anekdot Kelas X IPS-2 SMAN 4 Kota Bima Semester 1 Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 2(2), 143–154.

Mulyasa, E. (2007). Standar kompetensi dan sertifikasi guru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mustika, D., Ambiyar, A., & Aziz, I. (2021). Proses penilaian hasil belajar kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6158–6167.

Nastiti, D. (2017). Implementasi Karakter Tanggung Jawab dalam Pembelajaran PPKn Melalui Model STAD (Student Team Achievement divisions). Pionir: Jurnal Pendidikan, 6(2).

Pardila, D., & Marli, S. (2013). Implementasi Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 41 Tahun 2007 Mata Pelajaran IPS Kelas VI. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(11).

Pebryawan, K., & Indrayanto, B. (2016). Pembelajaran Nilai Budi Pekerti dalam Novel Clemang-Clemong karya Suparto Brata. ADITYA-Pendidikan Bahasa Dan Sastra Jawa, 9(2), 159–169.

Puspitasari, H. (2018). Standar proses pembelajaran sebagai sistem penjaminan mutu internal di sekolah. Muslim Heritage, 2(2), 339–368.

Putri, A. R. M., Zulkifli, Z., & Luthfiyanti, L. (2021). Pembelajaran Menentukan Fakta dan Opini Menggunakan Surat Kabar Digital" Kalimantan Post" Peserta Didik Kelas XII SMAN 4 Banjarmasin. Locana: Jurnal Tugas Akhir Mahasiswa, 4(1), 29–38.

Qomaruddin, Q. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 14(2).

Rahmawati, R. (n.d.). Pendidikan Nilai Agama Dan Moral Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Bermain Sains Di TK Aba Margokaton 2 Seyegan. UIN KHAS Jember.

Rambe, U. K. (2020). Konsep dan Sistem Nilai dalam Persfektif Agama-Agama Besar di Dunia. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi Dan Peradaban Islam, 2(1).

Rouf, A. (2015). Transformasi Dan Inovasi Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Kependidikan, 3(2), 138–162.

Sinaga, S. (2017). Problematika pendidikan agama Islam di sekolah dan solusinya. WARAQAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(1), 14.

Solahudin. (2022). Wawancara Kepala Sekolah. Tasikmalaya.

Subur, S. (2007). Pendidikan nilai: telaah tentang model pembelajaran. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 12(1), 3–16.

Surya, M. E. (2020). Bahasa Tubuh Dalam Al Qur’an Juz Ke 30 (Analisis Semantis). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 21(2), 129–149.

Tabi’in, A. (2017). Pengelolaan Pendidikan Karakter Disiplin Anak Usia Dini Studi Kasus Di Al-Muna Islamic Preschool Semarang. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 3(1).

Ummah, N. K., & Khuriyah, K. (2021). Hubungan antara Religiusitas dan Pendidikan Karakter di Rumah terhadap Akhlak Siswa di Madrasah Tsanawiyah Negeri Surakarta. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 15(1), 117–127.

Ummah, R. (2021). Implementasi Nilai Pluralisme Dalam Pendidikan Islam. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 46–61.

Usman, H., & Akbar, P. S. (2022). Metodologi Penelitian Sosial. Jakarta: Bumi Aksara.

Yani, F., & Damayanti, E. (2020). Implementasi nilai-nilai pancasila melalui pendidikan pancasila sebagai upaya membangun sikap toleransi pada mahasiswa di universitas potensi utama. Jurnal Lex Justitia, 2(1), 48–58.

Yenuri, A. A., Islamy, A., Aziz, M., & Muhandy, R. S. (2021). Paradigma Toleransi Islam Dalam Merespons Kemajemukan Hidup Di Indonesia:(Studi Analisis Pemikiran KH Ahmad Shiddiq). POROS ONIM: Jurnal Sosial Keagamaan, 2(2), 141–156.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.3739

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Rohmat Mulyana, et. al.

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.