Development of Multiple Representation-Based E-Modules Utilizing Augmented Reality in the Material of Molecular Shapes and Inter-Molecular Interactions
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, S. R., Hakim, A., & Hadisaputra, S. (2020). Pengembangan Modul Praktikum Kimia Bahan Alam Berbasis Generik Sains: Isolasi Fenobarbiton dari Kulit Batang Pohon Api-api (Avicennia marina). Chemistry Education Practice, 3(2), 84. https://doi.org/10.29303/cep.v3i2.1994
Akram, T. M., Ijaz, A., & Ikram, H. (2017). Exploring the Factors Responsible for Declining Students’ Interest in Chemistry. International Journal of Information and Education Technology, 7(2), 88–94. https://doi.org/10.18178/ijiet.2017.7.2.847
Arikunto, S. (2010). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Aydin, A., & Aytekin, C. (2018). Teaching Materials Development and Meeting the Needs of the Subject: A Sample Application. International Education Studies, 11(8), 27. https://doi.org/10.5539/ies.v11n8p27
Bistaman, I. N. M., Idrus, S. Z. S., & Rashid, S. A. (2018). The Use of Augmented Reality Technology for Primary School Education in Perlis, Malaysia. Journal of Physics: Conference Series, 1019(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1019/1/012064
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Dwiningsih, K., & Safitri, N. Y. (2020). Development Interactive Multimedia Using 3D Virtual Modelling on Intermolecular Forces Matter. International Journal of Chemistry Education Research, 3(3), 17–25. https://doi.org/10.20885/ijcer.vol4.iss1.art3
Fadhli, M. (2017). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan Muhammad Fadhli Pendahuluan Mutu merupakan sesuatu yang dianggap salah satu bagian penting , karena mutu pada dasarnya menunjukkan keunggulan suatu produk jika dibandingkan dengan produk lainnya . Penignkatan mutu mer. TADBIR : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(02).
Fitriana. (2021). Penggunaan Bahan Ajar Berbasis Teknologi Dan Informasi Dalam Proses Pembelajaran Ppkn. In Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 3(3), 35–47. Retrieved from https://prosiding.iahntp.ac.id
Hurrahman, M., Erlina*, E., Melati, H. A., Enawaty, E., & Sartika, R. P. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Multipel Representasi Dengan Bantuan Teknologi Augmented Reality untuk Pembelajaran Materi Bentuk Molekul. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(1), 89–114. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i1.22579
Jihad, A. (2013). Menjadi guru profesional: Strategi meningkatkan kualifikasi dan kualitas guru di era global. Jakarta: Erlangga.
Mashudi, M. (2015). Inovasi Pembelajaran dan Bahan Ajar Suatu Pedekatan Teknologi Pembelajaran. UIN KHAS.
Ni’matullah, O. F. (2016). Pengembangan bahan ajar geografi SMA/MA kelas XII pada kompetensi dasar pola keruangan desa dan kota dengan model Dick and Carey. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 6(1), 819–826.
Nurhasnah, & Sari, L. A. (2020). E-Modul Fisika Berbasis Contextual Teaching And Learning Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Literasi Sains Peserta Didik SMA/MA Kelas XI. NATURAL SCIENCE: Jurnal Penelitian Bidang IPA Dan Pendidikan IPA, 6(1), 29–40.
Rusmulyani, K. (2020). Study Pengembangan Pendidikan dan Pelatihan bagi Aparatur Sipil Negara Berbasis Implementasi Model Addie. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 5(2). https://doi.org/10.30998/sap.v5i2.6957
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-Module) Biokimia Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan Flip Pdf Professional. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672
Simamora, A. E., & Donda., R. E. D. P. E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Perkalian Siswa Kelas III SD Negeri 067093 Medan TA 2018/2019. Jurnal Mutiara Pendidikan Indonesia, 4(1).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
Susilaningsih, E., Drastisianti, A., Lastri, Kusumo, E., & Alighiri, D. (2019). The Analysis of Concept Mastery Using Redox Teaching Materials with Multiple Representation and Contextual Teaching Learning Approach. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 8(4), 475–481. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i4.18072
Tan, W. S., Chua, C. K., Chong, T. H., Fane, A. G., & Jia, A. (2016). 3D printing by selective laser sintering of polypropylene feed channel spacers for spiral wound membrane modules for the water industry. Virtual and Physical Prototyping, 11(3), 151–158. https://doi.org/10.1080/17452759.2016.1211925
Tasker, R., & Dalton, R. (2006). Research into practice: visualisation of the molecular world using animations. Chemistry Education Research and Practice, 7(2).
Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2013). Introduction to Multiple Representations: Their Importance in Biology and Biological Education. New York: Springer.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.3668
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Sherly Aulia
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.