Curriculum Design for the Islamic Religious Education Study Program in the Era of the Industrial Revolution 4.0

Syarnubi Syarnubi, Ahmad Syarifuddin, Sukirman Sukirman

Abstract


The aim of this research is to investigate the curriculum of the Islamic Religious Education Study Programme, which is designed based on cultural principles. This curriculum design focuses on preparing graduates who possess a strong cultural background.   Cultured refers to the ability of each graduate to exhibit conduct that aligns with the societal values that evolve within human communities.   This study employs a descriptive qualitative research methodology, utilising a case study technique.   The research was carried out in the Islamic Education Study Programme, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Raden Fatah State Islamic University Palembang.   The study's findings indicate that the development of a curriculum based on culture effectively promotes character education.   The process of cultivating the character of students in the Islamic Education Study Programme through classroom-based teaching and learning activities.   Character education is implemented by incorporating it into classroom instruction and learning activities, which foster the development of moral knowledge, moral emotions, and moral behaviours.   Ultimately, the outcome of teaching and learning activities in the classroom is the cultivation of character in graduating students.

Keywords


Design; Islamic Religious Education; Revolution

Full Text:

PDF

References


Aidi Mukhtarillah. (2012). SUPERVISI GURU DALAM PEMBELAJARAN PAIKEM STUDI KASUS PADA MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI DI KOTA BENGKULU.

Anggara, B. (2023). Monev Setiap Akhir Semester Prodi PAI UIN Raden Fatah Palembang.

Aris Junaidi. (2020). PENYUSUNAN KURIKULUM PENDIDIKAN TINGGI DI ERA INDUSTRI 4.0 UNTUK MENDUKUNG MERDEKA BELAJAR-KAMPUS MERDEKA. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Basri, H. (2019). PENINGKATAN KOMPETENSI GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI (STUDI PADA PPMG DINAS PENDIDIKAN ACEH). Media Kajian Agama Islam, Vol 9.

Creswell, J. W. (2010). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Pustaka Pelajar.

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 Pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning Pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains Dan Edukasi Sains, 4(2).

Fara Diba, I., & Muhid, A. (2022). Pentingnya Inovasi Kurikulum Pendidikan Agama Islam di Era 4.0. Attanwir : Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 13(1), 44–60. https://doi.org/10.53915/jurnalkeislamandanpendidikan.v13i1.145

Fitriana, A. D., Sahid, M., & Fathiyah. (2022). Personal Branding: Strategi Membangun Reputasi Dosen di Media Digital. Journal Komunikasi, 16(2).

Hallissy, M., & Dkk. (2016). Redesigning Education: Meeting the Challenges of the 21st Century. St patricks College.

Hamdi, A. (2023). MANAJEMEN KURIKULUM PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS KERANGKA KUALIFIKASI NASIONAL INDONESIA DI PERGURUAN TINGGI KEAGAMAAN ISLAM KOTA METRO. ANAJEMEN KURIKULUM PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS KERANGKA KUALIFIKASI NASIONAL INDONESIA DI PERGURUAN TINGGI KEAGAMAAN ISLAM KOTA METRO. Doctoral Thesis, UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Harijanto, Budi, P, D. K., Nova, & Puspa, B. (2017). PENGEMBANGAN SISTEM INFORMASI PROSES BELAJAR MENGAJAR ONLINE DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEMBELAJARAN STUDENT CENTERED LEARNING (SCL). Jurnal Informatika Polinema.

Julaeha, S. (2011). VIRTUAL LEARNING: PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN. Jurnal Pendidikan, 7(2).

Khairunnisa, & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Komunikatif untuk PPKn Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Pengembangan Dan Pendidkan SD, Vool 4.

Khasali, R. (2018). Strawberry Generation. Mizan.

Mardia, A., & Sundara, V. Y. (2020). Pengembangan Modul Program Linier Berbasis Pembelajaran Mandiri. Jurnal Pendidikan Matematika, 10.

Martina, M., Khodijah, N., & Syarnubi, S. (2019). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 9 Tulung Selapan Kabupaten OKI. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 164–180. https://doi.org/10.19109/PAIRF.V1I2.3235

Mindani. (2022). EVALUASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. PENERBIT ELMARKAZI.

Nasir, M. (2018). Kebijakan Nasional Pendidikan Tinggi Indonesia Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0.

Nurrahman, N., Oviyanti, F., & Syarnubi, S. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Ekstrakurikuler dengan Keaktifan Siswa dalam Berdiskusi di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 4 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 3(2), 166–175.

Priyanto, A. (2020). Pendidikan Islam Dalam Era Revolusi Industri 4.0. J-PAI : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 80–89.

Puncreobutr, V. (2016). Education 4.0: New Challange of Learning. Education 4.0: New Challange of Learning, Vol 2.

Raharjo. (2020). Analisis Perkembangan Kurikulum PPKn: Dari Rentjana Pelajaran 1947 sampai dengan Merdeka Belajar. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Kewarganegaraan, Vol 15.

Salsabila, U. H., & Agustian, N. (2021). PERAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN DALAM PEMBELAJARAN. Islamika : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(1).

Sidqi, M. F. (2021). INTEGRATION OF PROPHETIC PARADIGMS INTO HIGHER EDUCATION SYSTEM. Journal of English Literature, Lingguistich, and Aducation.

Silvia, F., Nursafwa, H., Bustanul Arifin, I. H., & Zailani, Z. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Pada Mata Kuliah Penulisan Karya Ilmiah di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Jurnal Ulum Pendidikan Agama Islam, 2.

Sukmawati, E., Fitriadi, H., Pradana, Y., Trustisari, H., & Wijayanto, P. A. (2022). DIigitalisasi Sebagai Pengembangan Model.

Suryaman, M. (2020). Orientasi Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar.

Syamsuar, & Reflianto. (2018). PENDIDIKAN DAN TANTANGAN PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, Vol 6.

Syarnubi, S. (2019). Guru yang bermoral dalam konteks sosial, budaya, ekonomi, hukum dan agama (Kajian terhadap UU No 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen). Jurnal PAI Raden Fatah, 1(1), 21-40.

Syarnubi, S. (2019b). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. CV. Anugrah Jaya.

Syarnubi, S. (2019c). Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Religiusitas Siswa Kelas IV di SDN 2 Pengarayan. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1). https://doi.org/10.19109/tadrib.v5i1.3230

Syarnubi, S., Alimron, A., & Muhammad, F. (2022). Model Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. CV. Insan Cendekia Palembang.

Syarnubi Syarnubi, & Suartamizi. (2022). Strategi Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru Rumpun PAI DI MTS. Mu’aliminislamiyah Kabupaten Musi Banyuasin. Tadrib, 8(1).

Tigowati, Agus, E., Budiyanto, & W, C. (2017). E-LEARNING BERBASIS SCHOOLOGY DAN EDMODO: DITINJAU DARI MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA SMK. Electronist, Informatict, Vocational Education, 2.

Yusnaini, & Slamet. (2021). ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0: TANTANGAN DAN PELUANG DALAM UPAYA MENINGKATKAN LITERASI PENDIDIKAN. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG.

Zakariyah, Z., Muhamad Arif, & Nurotul Faidah. (2022). Analisis Model Kurikulum Pendidikan Agama Islam Di Abad 21. At-Ta’Dib: Jurnal Ilmiah Prodi Pendidikan Agama Islam, 14(1), 1–13. https://doi.org/10.47498/tadib.v14i1.964

Zubairi, Nurdin, & Solihin, R. (2022). ISLAMIC EDUCATION IN THE INDUSTRIAL REVOLUTION 4.0. Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(3).




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.3421

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Syarnubi, Ahmad Syarifuddin, Sukirman

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.