Family Role And Religious Moderation Islamic Education Perspective: Millenial Radicalism Prediction
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, A. (2016). Gerakan Radikalisme Dalam Islam: Perspektif Historis. Addin, 10(1), 1. https://doi.org/10.21043/addin.v10i1.1127
Ahmad Syafii Maarif, Jeffrie Geovanie, R. S. (2013). Menghalau Radikalisasi Kaum Muda: Gagasan dan Aksi Related papers. MAARIF Institute for Culture and Humanity, 1–271. www.maarifinstitute.org
Alam, M., Wisnarni, W., & Irawan, Y. (2018). Penerapan Pendidikan Islam Anti-Radikalisme Dalam Merajut Harmoni: Suatu Tinjauan di Kota Sungai Penuh Jambi. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 21(2), 257. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n2i11
Ali Mas’ud, Saiful Jazil, Taufiq Subty, M. F. (2019). Program Penalaran Islam Indonesia dan Gerakan Kontra-Radikalisme. Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education Studies), 6(2), 175–202. https://doi.org/10.15642/jpai.2018.6.2.175-202
Amalina, J. G. S. N. (2022). Globalisasi Dan Dakwah Di Era Milenial. ASWALALITA (Journal Of Dakwah Manajemant), 1(1), 41–56.
Amar, A. (2018). Pendidikan Islam Wasathiyah ke-Indonesia-an. Al-Insyiroh, 2(2), 18–37.
Andika Putra, Atun Homsatun, Jamhari, Mefta Setiani, N. (2021). Pemikiran Islam Wasathiyah Azyumardi Azra sebagai Jalan Moderasi Beragama. Jurnal Riset Agama, 1(3), 212–222. https://doi.org/10.15575/jra.v1i3.15224
Ansori, M. hasan, Rasyid, I., Arif, M., Peranto, S., Efendi, J., & Hatugalung, V. (2019). Memberantas Terorisme di Indonesia: Praktik, Kebijakan dan Tantangan. In The Habibie Center (Vol. 1, Issue 1).
Arafah, S. (2020). Moderasi Beragama: Pengarusutamaan Kearifan Lokal Dalam Meneguhkan Kepelbagaian (Sebuah Praktik Pada Masyarakat Plural). Mimikri: Jurnal Agama Dan Kebudayaan, 6(1), 58–73. https://blamakassar.e-journal.id/mimikri/article/view/348
Arifin, Z. (2012). Menangkal Islam Radikal: Upaya Santri Mlangi Yogyakarta dalam Mencegah Infiltrasi Paham Islam Radikal. An-Nur, IV(1), 89–108.
Aritonang, A. (2020). Bangkitnya Islam Radikal dan Nasionalisme; Studi Tentang Gerakan Islam Wahabi. Jurnal EFATA, 6(2), 46–67.
AS., A. S. (2017). Radikalisme Agama (Analisis Kritis dan Upaya Pencegahannya Melalui Basis Keluarga Sakinah). Sumbula, 2(1), 352–375.
Asrori, A. (2017). Radikalisme di Indonesia: Antara Historisitas dan Antropisitas. Kalam, 9(2), 253. https://doi.org/10.24042/klm.v9i2.331
Bahar, M. (2022). Internalisasi Moderasi Beragama Perspektif Islam dalam Dunia Pendidikan : Sebuah Analisis Relevansi Pendidikan dengan Pembangunan Karakter Beragama Peserta Didik. International Journal of Demos, 4(2), 824–834.
Darmayanti, & Maudin. (2021). Pentingnya Pemahaman dan Implementasi Moderasi Beragama dalam Kehidupan Generasi Milenial. Syattar: Studi Ilmu-Ilmu Hukum Dan Pendidikan, 2(1), 40.
Darni, D. (2019). Menangkal Radikalisme Di Kampus. Pusat Pembinaan Ideologi Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat Universitas Negeri Surabaya.
Dwi Astuti, A., Suyatno, S., & Yoyo, Y. (2020). The Strategy of Principal In Instilling Religious Character In Muhammadiyah Elementary School. The European Educational Researcher, 3(2), 67–85. https://doi.org/10.31757/euer.323
Fadeli, M. (2017). Komunikasi Partisipatoris Kemitraan Polisi Masyarakat dalam Mengantisipasi Paham Radikal “ISIS” di Surabaya. Jurnal Komunika : Jurnal Komunikasi, Media Dan Informatika, 5(3), 121. https://doi.org/10.31504/komunika.v5i3.849
Faelasup. (2021). Islam Dan Moderasi Beragama Dalam Perspektif Hadits. TAHDIS, 12(1), 59–74.
Faizah, R. (2020). Penguatan Wawasan Kebangsaan Dan Moderasi Islam Untuk Generasi Millenial. Jurnal PROGRESS: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 8(1), 38–61. https://doi.org/10.31942/pgrs.v8i1.3442
Fatah, M. A. (2020). Strategi Kontra Radikalisme di Kalangan Kaum Muda Muslim dalam Pogram Positive and Peace Cyber Activism (Studi Konstruksi Wacana Terhadap Strategi Kontra Radikalisme di Jawa Timur ). https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/en/mdl-20203177951%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0887-9%0Ahttp://dx.doi.org/10.1038/s41562-020-0884-z%0Ahttps://doi.org/10.1080/13669877.2020.1758193%0Ahttp://sersc.org/journals/index.php/IJAST/article
Feri Riski Dinata, A. K. dan M. Q. (2022). PAI dan Radikalisme. Al I’tibar : Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 83–91.
Fikri, H. K. (2018). Agama dalam Eksistensi Pemahaman Tradisionalis Masyarakat Indonesia: Upaya Membedah Agama Perspektif Tradisional Ektrem dan Antisipasi Konflik Bermotif Agama. SANGKéP: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 1(1), 49–60. https://doi.org/10.20414/sangkep.v1i1.604
Gusti Rantio, S. R. (2022). Multikulturalisme Pendidikan Agama Islam. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 5(1), 85–92.
Hadiat, S. (2021). Mengarusutamakan Moderasi Beragama di Kalangan Remaja: Kajian Konseptual. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(5), 158–167. https://doi.org/10.5281/zenodo.5508208
Hair, M. A. (2018). Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat. AHSANA MEDIA Jurnal Pemikiran, Pendidikan Dan Penelitian Ke-Islaman, 4(2), 28–34.
Hamdani, A. (2021). Peran Keluarga dalam Menangkal Radikalisme. JSGA: Journal Studi Gender Dan Anak, 8(2), 106–118.
Hidayat, A., & Sugiarto, L. (2020). Strategi Penangkalan & Penanggulangan Radikalisme Melalui Cultural Reinforcement Masyarakat Jawa Tengah. Jurnal Usm Law Review, 3(1), 135. https://doi.org/10.26623/julr.v3i1.2203
Hidayat, T. (2020). Optimalisasi Peran Serta Ulama Dalam Deradikalisasi Agama. Jurnal Al - Aqidah: Jurnal Ilmu Aqidah Filsafat, 12(2), 77.
Institute, T. S. (2018). Dari Radikalisme Menuju Terorisme : Studi Relasi dan Transformasi Organisasi Islam radikal di Jawa Tengah dan DI Yogyakarta. Pustaka Masyarakat Setara, Jakarta.
Jamilah, S. (2021). Moderate Islamic education to enhance nationalism among Indonesian Islamic student organizations in the era of society 5.0. Journal of Social Studies Education Research, 12(3), 79–100.
Junaedi, E. (2019). Inilah Moderasi Beragama Perspektif Kementerian Agama. Kementerian Agama RI, Jakarta Pusat.
Jurusan, D., & Konseling, B. (2016). Peran Keluarga Terhadap Pembentukan Kepribadian Islam Bagi Remaja. Jurnal RISALAH, 27(1), 17–31.
Khadijah, Esti Nurul Hasanah, Minta ito Ritonga, R. I. S. (2022). Keistimewaan Peran Moral Orang Tua Dalam Mendidik Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling Volume, 4(3), 1883–1886. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Khamid, N. (2016). Bahaya Radikalisme terhadap NKRI. Millati: Journal of Islamic Studies and Humanities, 1(1), 123. https://doi.org/10.18326/mlt.v1i1.123-152
Khorofi, M. (2021). Pendidikan Islam Di Era Milenial: Upaya Mewujudkan Generasi Unggul Dengan Nilai-Nilai Islam. Kabilah: Journal of Social Community, 6(14), 207–230.
M. Luqmanul Hakim Habibie, Muhammad Syakir Al Kautsar, N. R. W. (2021). Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam Di Indonesia. Moderatio : Jurnal Moderasi Beragama, 01(1), 121–150.
Mareta, J. (2018). Rehabilitasi Dalam Upaya Deradikalisasi Narapidana Terorisme. Masalah-Masalah Hukum, 47(4), 338. https://doi.org/10.14710/mmh.47.4.2018.338-356
Marfu’ah, U. (2018). Strategi Komunikasi Dakwah Berbasis Multikultural. Islamic Communication Journal, 2(2), 147. https://doi.org/10.21580/icj.2017.2.2.2166
Millah, A. S. (2012). Upaya Umat Beragama Dalam Mencegah Gerakan Radikal Melalui Penguatan Ekonomi (Studi di Desa Banjaroya Kalibawang Kulonprogo Yogyakarta). Jurnal An Nûr, IV(1), 109–124.
Muchith, M. S. (2016). Radikalisme Dalam Dunia Pendidikan. Addin, 10(1), 163. https://doi.org/10.21043/addin.v10i1.1133
Muh. Khoirul Rifa ‘i. (2016). Internalisasi Nilai-nilai Religius Berbasis Multikultural. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(1), 125–133.
Muhtadi, A. S. (2018). Radikalisme Agama, Tinjauan Sosial Politik. Jurnal Socio-Politica, 8(1), 37–44. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/socio-politica/article/view/3486
Munip, A. (2012). Menangkal Radikalisme di Sekolah. Jurnal Pendidikan Islam, I(2), 159–182.
Musyafak, N., & Nisa, L. C. (2021). Dakwah Islam dan pencegahan radikalisme melalui ketahanan masyarakat. Jurnal Ilmu Dakwah, 41(1), 56–72. https://doi.org/10.21580/jid.v41.1.7869
Naim, N., Aziz, A., & Teguh, T. (2022). Integration of Madrasah diniyah learning systems for strengthening religious moderation in Indonesian universities. International Journal of Evaluation and Research in Education, 11(1), 108–119. https://doi.org/10.11591/ijere.v11i1.22210
Ni’mah, R., Anshori, I., & Ikhwanuddin, M. (2018). Peran Forum Koordinasi Pencegahan Terorisme Jawa Timur dalam Pencegahan Aksi Teror Berbasis Keluarga. MAQASID: Jurnal Studi Hukum Islam, 7(1), 57–73. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Maqasid/article/view/3330/2205
Noor, W. (2019). Pendidikan Agama Islam Dan Antisipasi Radikalisme Keagamaan. Scientia: Jurnal Hasil Penelitian, 4(1), 85–100.
Novianto, B. (2021). Moderasi Islam di Indonesia Perspektif Peradaban Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 86–102.
Nurhayati. (2022). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Pendidikan, 14(01), 31–40. https://doi.org/10.21137/jpp.2022.14.1.5
Nurkholifah, L., & Sari, M. (2022). Generasi Milenial di Media Sosial : Antisipasi Terhadap Arus Radikalisme. Satya Widya : Jurnal Studi Agama, 5(1), 26–43. https://doi.org/10.33363/swjsa.v5i1.811
Pahlawati, E. F. (2021). Penerapan Nilai-nilai Pendidikan Agama Islam untuk meningkatkan ESQ. Sumbula, 6(1), 68–87.
Qodir, Z. (2014). Radikalisme Agama di Indonesia, Pertautan Ideologi Politik Kontemporer dan Kekuasaan. In Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. http://repository.umy.ac.id/bitstream/handle/123456789/28248/Bab I Pendahuluan.pdf?sequence=1
Qodir, Z. (2018). Kaum Muda, Intoleransi, dan Radikalisme Agama. Jurnal Studi Pemuda, 5(1), 429. https://doi.org/10.22146/studipemudaugm.37127
Rahmadania, S., Sitika, A. J., & Darmayanti, A. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga dan Masyarakat. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2), 221–226. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.1978
Rahman A. (2022). Moderasi Beragama: Implementasi Refleksi Generasi Milenial Yang Bijaksana. Jurnal Fakultas Ilmu Keislaman, 3(1), 1.
Ridlwan, M. (2019). Gerakan Deradikalisasi Di Indonesia (Studi Fenomenologis Terhadap Aktivis Yayasan Lingkar Perdamaian). Program Studi Studi Islam, Pascasarjana UIN Sunan Ampel Surabaya.
Rokhmad, A. (2012). Radikalisme Islam Dan Upaya Deradikalisasi Paham Radikal. Walisongo: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 20(1), 79. https://doi.org/10.21580/ws.20.1.185
Rosikum. (2018). Peran Keluarga dalam Implementasi Pendidikan Karakter Religius Anak. Jurnal Kependidikan, 6(2), 293–308.
Ruslan, I. (2015). Islam dan Radikalisme: Upaya Antisipasi dan Penanggulangannya. Kalam: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 9(2), 215–232.
Rustan, E., Hanifah, N., & Kanro, B. (2018). De-radicalization in the Implementation of Islamic Education Curriculum in SMA Masamba South Sulawesi. Dinamika Ilmu, 18(2), 271–283. https://doi.org/10.21093/di.v18i2.1338
Saleh, K., & Arbain, M. (2019). Deradikalisasi di Perguruan Tinggi. AR-RUZZ MEDIA, Sleman.
Sandberg, K. (2020). Teaching for social impact: integrating generational goals and concerns into religious education. Journal of Religious Education, 68(3), 417–434. https://doi.org/10.1007/s40839-020-00109-3
Satriawan, I., Islami, M. N., & Lailam, T. (2019). Pencegahan Gerakan Radikalisme melalui Penanaman Ideologi Pancasila dan Budaya Sadar Konstitusi Berbasis Komunitas. Jurnal Surya Masyarakat, 1(2), 99. https://doi.org/10.26714/jsm.1.2.2019.99-110
Setiawan, D. A. (2021). Gagasan Moderasi Beragama Habib Ali Zainal Abidin Al-Jufri. Jawa Tengah: CV. Pena Persada.
Syahril, Abd.Amri Siregar, Abdullah Munir, D. (2019). Literasi Paham Radikalisme di Indonesia. Penerbit CV. Zigie Utama, Kota Bengkulu.
Syahrizal, Yusutria, D. (2020). Pendidikan Agama Islam untuk Perguruan Tinggi Umum. Solok: Insan Cendekia Mandiri (Grup Penerbitan Cv Insan Cendekia Mandiri).
Wahyuni, S., & Malihah, E. (2022). Peran Ganda Ibu Rumah Tangga dalam Gerakan Anti Radikalisme. Brawijaya Journal of Social Science, 1(2), 104–121.
Warada, A., & Hasanah, I. A. (2021). Urgensi Peran Keluarga Terhadap Pembinaan Karakter Generasi Muda Sebagai Pilar Ketahanan Nasional. Jurnal Pengajaran Dan Kajian Islam, 1(1), 19–26.
Widodo, P. (2019). Moderasi Agama dan Pemahaman Radikalisme di Indonesia. PASCA: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 15(5), 9–14.
Widyaningsih, R. (2019). Deteksi Dini Radikalisme. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Jenderal Soedirman, Jakarta. https://www.researchgate.net/publication/333967877
Yufridawati, Agung Purwadi, D. (2017). Pendidikan Keluarga di Satuan Pendidikan. Pusat Penelitian Kebijakan Pendidikan dan Kebudayaan Badan Penelitian dan Pengembangan, Kemendikbud, Jakarta.
Yusutria. (2017). Profesionalisme guru dalam meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Jurnal Curricula, 2(1), 40.
Zamzamy, A. (2019). Menyoal Radikalisme di Media Digital. D a k w a t u n a : J u r n a l Da k w a h d a n K o m u n i k a s i Is l a M, 5(1), 13–29.
Zayyadi, A. (2018). Deradikalisasi Agama Dalam Strategi Penanggulangan Radikalisme dan Terorisme di Universitas Jenderal Soedirman dan IAIN Purwokerto. An-Nidzam, 5(2), 19–40.
Zidni, E. S. Z. (2018). Kemitraan Keluarga dalam Menangkal Radikalisme. Jurnal Studi Al-Qur’an Membangun Tradisi Berfikir Qur’an, 14(1), 32–43.
Zulhaini. (2019). Peranan Keluarga Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Kepada Anak. Jurnal AL-HIKMAH, 1(1), 1–15.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.3141
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Charles Charles, Yusutria Yusutria, Yuherman Yuherman
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




