Strengthening the Profile of Pancasila Students Based on Local Wisdom Through the Making of Jumputan Batik Fabric in Elementary School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhani, A., Panta, T., & Sitanggang, U. (2022). Pola Penanaman Mahasiswa Islam, Makna, dan Peruwujudan Profil Pelajar Pancasila. 7(1), 90–95.
Chotijah, S., Fuadi, D., Prastiwi, Y., & Rahmawati, L. E. (2022). Analysis Of Interactive Digital Teaching Materials Development Needs Based on The Profile of Pancasila Students in Elementary Schools. Specialusis Ugdymas / Special Education, 1(43), 2200–2207.
Dhia, H., & Safitri, A. (2022). Seminar Nasional Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dan Pendidikan Dasar (DIKDAS)-2022 STRATEGI IMPLEMENTASI PENDIDIKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA PADA JENJANG PAUD (STUDI KASUS DI KB TUNAS BANGSA.
Fajar Rahayuningsih. (2021). Nternalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 1(3), 177–187.
Hermanto, H., Japar, M., & Utomo, E. (2019). Implementasi Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (Ips) Dalam Membentuk Karakter Siswa Sekolah Dasar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 1. https://doi.org/10.24252/auladuna.v6i1a1.2019
Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3622
Iswatiningsih, D. (2019). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Kearifan Lokal di Sekolah. Jurnal Satwika, 3(2), 155. https://doi.org/10.22219/satwika.vol3.no2.155-164
Jaelani, A. . M. A. S. Z. Q. . (2020). Jurnal Ilmiah IJGIE International Journal Of Graduate Of Islamic Education. Jurnal Ilmiah IJGIE, 2. Retrieved from http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:wyUyNvdZOGYJ:journal.iaisambas.ac.id/index.php/IJGIE/article/download/113/182/+&cd=1&hl=id&ct=clnk&gl=id
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5 (2), 138-151.
Muslichah, M., Mahardhani, A. J., Azzahra, A. F. N., & Ekwa, D. (2021). Pemanfaatan Video Pembelajaran dengan Mengintegrasikan Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Jarak Jauh pada Program Kampus Mengajar di SD Negeri Jatimulyo 02 Kota Malang. 9(2), 90–99.
Pentury, H. J. (2017). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Ilmu Kependidikan, 4(3), 265–272.
Pingge, H. D. (2017). Kearifan Lokal Dan Penerapannya Di Sekolah. Jurnal Edukasi Sumba (JES), 1(2), 128–135. https://doi.org/10.53395/jes.v1i2.27
Pulo, K., Cangkuang, D., Ciakar, K., Leles, K., Garut, K., Barat, J., … Sosial, P. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis … Pendidikan Karakter Berbasis …. 05, 1311–1336.
Puspeka. (2021). Kajian Pengembanga Penguatan Profil Pelajar Pancasila Kemendikbudristek. Syria Studies, 7(1), 37–72. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/269107473_What_is_governance/link/548173090cf22525dcb61443/download%0Ahttp://www.econ.upf.edu/~reynal/Civil wars_12December2010.pdf%0Ahttps://think-asia.org/handle/11540/8282%0Ahttps://www.jstor.org/stable/41857625
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230. https://doi.org/10.22146/jkn.67613
Saphira, H. V. (2022). Integrating Local Wisdom-Based Learning To Preparing The Pancasila Students’ Profile, Yes or No? International Journal of Current Educational Research, 1(1), 18–35.
Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 48–53. Retrieved from https://jurnal.umk.ac.id/index.php/pendas/article/view/2316
Sunaryo, H., Zuriah, N., & Kusniarti, T. (2017). Model adaptasi nilai kearifan lokal dalam pembelajaran sastra berkarakter. Sosio Humanika Jurnal Pendidikan Sains Sosial Dan Kemanusiaan, 10(1), 107–116.
Susilawati, W. O., Veriyani, F. T., Pratiwi, Y., Anggita, T., Sari, N., & Riani, S. (2022). Pengembangan buku ajar digital PPKn SD terintegrasi profil pelajar Pancasila dalam mendukung kurikulum merdeka. 8(1), 187–201. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.452
Yayang, O., & Sudigdo, A. (2022). Profile of Pancasila Students : Implementation of Diversity in MBKM Student ’ s Stories in UST Yogyakarta. Daengku: Journal of Humanities and Social Sciences Innovation, 2(2).
Yenni Rizal, Modestus Deovany, A. S. A. (2022). Kepercayaan Diri Siswa Pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. 9(1), 46–57.
Zakso, A., Agung, I., Sofyatiningrum, E., & Capnary, M. C. (2022). Factors Affecting Character Education in the Development of the Profile of Pancasila Students: The Case of Indonesia. Journal of Positive School Psychology, 6(2), 2254–2273.
Zamzami, N. D., Nurhayati, N., Sofiyulloh, M. W., & Salimi, M. (2016). Ragam Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. 346–352.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.2986
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Anang Ma'ruf Anang
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.