Economic Education for Muslim Women from the Perspective of the Prophet

Muhammad Zainuddin Nawi, Duski Ibrahim, Mukmin Mukmin

Abstract


This study aims to identify aspects of economic education for Muslim women based on the orders of the Prophet Muhammad. The research method used is a literature review of the 20 wills of the Prophet Muhammad. The study results indicate that Economic education is crucial for women, especially wives, as societal expectations place them at the forefront of family financial management. Mothers, as primary educators, must master skills for effective economic management, empowering them with financial independence. This education enables informed investment decisions and active contributions to economic development, challenging traditional gender roles. For Muslim women, economic education grounded in Prophet Muhammad's teachings is vital for well-managed lives aligned with Islamic principles. It encompasses ethical wealth management and business ethics, cautioning against extravagant behavior and excessive borrowing. While schools play a pivotal role, oversight may be challenging, but they contribute significantly to preventing behaviors inconsistent with economic prudence.

Keywords


Economic education; Muslim women; Prophet perspective

Full Text:

PDF

References


Adam, Y. (2021). Solusi Masalah dengan Qur’an. GUEPEDIA.

Afrianti, A. (2020). Pengaruh Pendidikan Ekonomi Keluarga, Teman Pergaulan Terhadap Literasi Ekonomi Mahasiswa Universitas Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 388–400.

Annur, C. M. (2023). Ragam Penyebab Perceraian di Indonesia (2022). Databoks.Katadata.Co.Id.

Arafah, S. (2022). Perempuan Dan Kontribusi Ekonomi Keluarga Dalam Perspektif Islam: Sebuah Praktik. Mimikri, Jurnal Agama Dan Kebudayaan, 8(1), 189–206.

Ardhanari, M. (2007). Analisis Personal Dan Struktural Pumik (Perempuan Pengusaha Mikro) Di Surabaya Dalam Upaya Pengembangan Keberhasilan Usaha Bidang Ritel. Makalah Disampaikan Pada Lokakarya Regional:“Pengembangan Kewirausahaan Perempuan Dalam Usaha Mikro & Kecil”, Bali, 29–30.

Aries, V. S. (2009). Studi Peran Perempuan Dalam Pengembangan Usaha Kecil Menengah Melalui Teknologi Informasi di Kota Pekalongan. Dinamika Informatika, 1(1).

Bayumi, M. R., Jaya, R. A., & Shalihah, B. M. (2022). Kontribusi Peran Perempuan dalam Membangun Perekonomian sebagai Penguatan Kesetaraan Gender di Indonesia. Al Huwiyah: Journal of Woman and Children Studies, 2(2).

Farida, L. (2011). Kontribusi pendapatan perempuan bekerja sektor informal pada ekonomi keluarga di Kota Pekanbaru. Jurnal Aplikasi Bisnis, 1(2), 103–112.

Fitriyaningsih, P. D. A., & Faizah, F. N. (2020). Relevansi Kesetaraan Gender dan Peran Perempuan Bekerja terhadap Kesejahteraan Keluarga di Indonesia (Perspektif Ekonomi Islam). Al-Maiyyah : Media Transformasi Gender Dalam Paradigma Sosial Keagamaan, 13(1), 38–50. https://doi.org/10.35905/AL-MAIYYAH.V13I1.703

Haq, A. Y. (2023). THE STUDY OF MISREPRESENTED HADITHS ON THE INTERNET ABOUT MUSLIM AND NON-MUSLIM RELATIONSHIPS. Nabawi: Journal of Hadith Studies, 4(1).

Hasriani, H., & Aisfar, W. A. (2020). Peran Perempuan dalam Peningkatan Ekonomi Rumah Tangga di Desa Aruhu pada Pasar Sentral Kabupaten Sinjai. Al-Azhar Journal of Islamic Economics, 2(2), 65–81.

Indah, W. (2012). Peran Perempuan Dalam Mengembangkan Enterpreneur/Wirausaha Kasus Di Kub Maju Makmur Kec. Kejajar Kab. Wonosobo. Proceeding Business Conference" Bisnis Dan Isu-Isu Global" 6-12-2012, 1–9.

Indiworo, H. E. (2016). Peran perempuan dalam meningkatkan kinerja UMKM. EQUILIBRIA PENDIDIKAN: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 1(1), 40–58.

Indonesia, C. (2023). Alasan Banyak Orang Terjerat Pinjol: Gaya Hidup Hedon - Bayar Utang. Cnnindonesia.Com.

Jeffry, M. (2022). HARIMAU BETINA DARI GELADAK ACEH, TOKOH EMANSIPASI WANITA DALAM PERJUANGAN INTEGRASI DAN KEUTUHAN KESULTANAN ACEH TAHUN 1582–1607. Dewaruci: Jurnal Studi Sejarah Dan Pengajarannya, 1(1).

Kholisin Susanto. (2022). Ukuran Ihdad Wanita Karir Pada Masa Iddah Menurut Pandangan Tokoh Muhammadiyah Kabupaten Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri Madura.

Maskupah, M. (2021). KONSEP PENGELOLAAN KEUANGAN KELUARGA DALAM MENCIPTAKAN KELUARGA SEJAHTERA DARI SUDUT PANDANG ISLAM. SAMAWA (Sakinah, Mawaddah Warahmah): Jurnal Kajian Keluarga, Gender Dan Anak, 4(2), 82–91.

Midah, H. H. (2020). Peranan wanita dalam Islam dan feminisme barat. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 7(2), 148–161.

Muhazir, M. (2021). Ekonomi Dalam Kajian Al-Qur’an. Al-Bayan: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Hadist, 4(2), 159–173.

Mutmainah, N. (2020). Peran perempuan dalam pengembangan ekonomi melalui kegiatan UMKM di Kabupaten Bantul. WEDANA: Jurnal Kajian Pemerintahan, Politik Dan Birokrasi, 6(1), 1–7.

Nitimihardjo, C. (1994). Problem dalam Menghadapi Peranan Ganda Perempuan. Seminar Sehari Peranan Ganda Dan Fungsi Perempuan Indonesia.

Nofianti, L. (2016). Perempuan di sektor publik. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 15(1), 51–61.

Nugroho, A. S., & Haritanto, W. (2022). METODE PENELITIAN KUANTITATIF DENGAN PENDEKATAN STATISTIKA (Teori, Implementasi & Praktik dengan SPSS). Andi.

Probosiwi, R. (2015). Perempuan dan Perannya dalam Pembangunan Kesejahteraan Sosial (women and its role on social welfare development). Natapraja, 3(1).

Qurthubi, A. (2002). Al-Jami’ Li Ahkam Al-Qur’an. Dear ’Alim al-Kutub.

Syahputri, T. F., & Suryaningsih, S. A. (2022). Penerapan Etika Bisnis Islam Dalam Transaksi Jual Beli Sembako Di Pasar Kedurus Surabaya. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 5(1), 146–159.

Wardiana, T. A. (2022). DAMPAK RIBA DALAM KEBIASAAN BERBELANJA PADA KEHIDUPAN MUSLIM INDONESIA. Tijarah: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(1).

Wijaya, N. K., & Aini, S. (2020). Pemberdayaan Santri Dalam Pengembangan Ekonomi Kreatif “Kimi Bag” Di Pondok Pesantren Al Qohar Klaten. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 20(1), 23. https://doi.org/10.21580/dms.2020.201.5124

Yani, M., Hasan, M., & Supatminingsih, T. (2021). Nilai-Nilai dan Kearifan Lokal Suku Makassar Sebagai Sumber Pendidikan Ekonomi Informal dalam Keluarga. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 4(1), 19–27.

Yoga, B. P. (2020). GELIATKAN UMKM INDONESIA, PEREMPUAN JADI PAHLAWAN EKONOMI KELUARGA. KEMENTERIAN PEMBERDAYAAN PEREMPUAN DAN PERLINDUNGAN ANAK REPUBLIK INDONESIA. Kemenpppa. https://www.kemenpppa.go.id/inde x.php/page/read/29/2972/geliatka n-umkm-indonesia-perempuan-jadi%02pahlawan-ekonomi-keluarga

Zulfa, N., Millah, N., Nuratin, N., & Novitasari, K. (2024). Konsep Maqashid Syariah dalam Praktik Strategi Pemasaran Tiktok dengan Landasan Etika Bisnis Islam. Journal of Accounting, Management, Economics, and Business (ANALYSIS), 2(1), 69–85.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i4.2853

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Muhammad Zainuddin Nawi

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.