Character Education in a Children’s Short Story Book entitled “Linda has a Papaya Garden”

Ayu Anindia Hizraini, Retno Winarni, Sri Yamtinah

Abstract


This study aims to describe structures and the values of character education in the children's storybook "Linda has a Papaya Garden" by Astry Lestari. This research uses qualitative research with a descriptive analysis method. The technique used in collecting data is through documentation and the technique used to analyze the data is content analysis. The results showed that the children's storybook "Linda has a Papaya Garden" by Astry Lestari has a story structure consisting of themes, characters and characterizations, settings, plots and messages. Meanwhile, the educational values contained in the children's storybook are religious, honest, disciplined, hardworking, creative, curious, appreciating achievement, caring for the environment, and responsibility. The message of this story conveys the importance of preserving humility and toughness as the basic values to instil in children's development.


Keywords


Character Education, Children Short Story, Linda has a Papaya Garden

Full Text:

PDF

References


Annisa, Z. N. (2019). Analisis struktur dan Nilai Moral Cerita Anak Pada Surat Kabar Analisa Kolom taman riang. Universitas muhammadiyah sumatera utara medan.

Apriyanto, S. D. (2018). “Kasus Bullying dan Pendidikan Karakter,” Jambi Ekspres”, 16 Agama. INews.Id. iNews.id, Sabtu, 21 April 2018 (diakses 8 Agustus 2020).

Baginda, M. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Berbasis Karakter pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Ilmiah Iqra’, 10(2), 1–12. https://doi.org/10.30984/jii.v10i2.593

Devianty, R. (2017). Membangun Karakter Anak Melalui Sastra. Pendidikan.

Fadillah. (2020). Kejujuran salah satu pendongkrak pendidikan karakter di sekolah. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 968–980.

Kurniawan, S. (2017). Pendidikan Karakter Konsepsi & Implementasinya secara terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi dan Masyarakat. ArRuzz Media.

Muchtar. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran atas Kemendikbud). Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2).

Nugiyantoro, B. (2016). Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press.

Nur, R., . S., . N., & Kanji, H. (2021). Integrated Model of Character Education Development Based on Moral Integrative to Prevent Character Value Breaches. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(1), 107–116. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.272

Pasha, Y. (2018). “Tawuran Siswa SD Bawa Sajam di Purwakarta, Uu; Butuh Pendidikan. Raudhah.

Purwandi, E., Agustina, & Canhras, E. A. (2018). Nilai Religius dan Nilai Sosial Dalam Materi Pembelajaran Sastra (Cerpen) Pada Buku Teks Bahasa Indonesia Smp/Mts Kelas VII. Jurnal Ilmiah Korpus, 2(2), 148–162.

Putra, P. (2017a). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak (Studi Multi Kasus di MIN Sekuduk dan MIN Pemangkat Kabupaten Sambas). AL-BIDAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar Islam Volume, 9(2).

Putra, P. (2017b). Internalisasi Pendidikan Karakter pada Pembelajaran IPA melalui Model Konstruktivisme di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sebebal. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 75–88.

Putra, P. (2019). Implementasi pendidikan karakter: integrasi lagu melayu sambas dalam pembelajaran pada min kabupaten sambas. Sosial Budaya, 16(2).

Royani, M. (2014). Karakter Jujur Dalam Pembelajaran Statistik. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1. https://doi.org/10.18592/jpm.v1i2.46

Sari, P. N. D. (2019). Analisis Unsur Intrinsik Cerita Anak “Irena Si Ratu Sampah” Karya T. Sandi Situmorang dan Relevansinya dengan Pembelajaran Sastra di SMP Kelas VII Semester I. Universitas Sanata Dharma.

Sugiyarto. (2018). Kisah Siswa SD di Garut yang Bertengkar Hingga Satu Tewas Teman Satu Meja dan Masih Keluarga. Tribunnews.Com.

Sulistiyowati, E. (2013). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan juga menentukan nasib dan masa depan suatu bangsa . Ole. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 311–330.

Zulkhairi, T. (2017). Membumikan Karakter Jujur Dalam Pendidikan Di Aceh. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 104. https://doi.org/10.22373/jiif.v11i1.65




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1051

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Ayu Anindia Hizraini, Retno Winarni, Sri Yamtinah

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.