The Role of Sufistic-Based Kiai Leadership in Developing the Character of Santri in the Pesantren
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdul, R. J., Yakin, N., & Emawati, E. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Santri di Era Teknologi (Studi Pondok Pesantren Putri Nurul Hakim Kediri Lombok Barat. JURNAL SCHEMATA Pascasarjana UIN Mataram, 9(2), 171–188. https://doi.org/10.20414/schemata.v9i2.2666
Agam, I., Iain, N., & Thaha, S. (n.d.). Ke pe m im pin an Kiai Pe s an tre n : Stu d i te rh adap Po n do k Pe s an tre n d i Ko ta Jam bi. 25(2), 225–254.
Ainul, D. (2017). Terapi Psikospiritual Dalam Kajian Sufistik. Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 14(2), 234. https://doi.org/10.18592/khazanah.v15i2.1157
Akmansyah, M. (2016). Tujuan Pendidikan Rohani Dalam Perspektif Pendidikan Sufistik. Ijtimaiyya, 9(1), 91–108. https://doi.org/10.24042/ijpmi.v9i1.851
Alfath, K. (2020). Pendidikan Karakter Disiplin Santri Di Pondok Pesantren Al-Fatah Temboro. Journal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 125–164.
Amaludin, A., Dakwah, F., & Purwokerto, I. (2020). Implementasi Manajemen Strategik Dan Kepemimpinan Kyai Dalam Pembentukan Karakter Santri. 3, 1–15.
Ansori, M. R., Ibrahim, D., & Munir, M. (2019). Konsep Pendidikan Sufistik Menurut Syeh Abu Hasan Asy-Sadzily (Tela’ah Kitab Risalatul Amin Fi Wusuli Li Robbil Alamin). Muaddib: Islamic Education Journal, 2(1), 60–69. https://doi.org/10.19109/muaddib.v2i1.5658
Apud, A., Bin Hj Adam, H. S., & Irawan, F. (2020). Kyai Leadership in Internalizing Nationalism Values at Pesantren. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 153–164. https://doi.org/10.15575/jpi.v6i2.9687
Eka Miftachul Jannah, Abd. Kholid, M. S. I. W. (2021). Konsep Pendidikan Sufistik Menurut Ibnu Athaillah As Konsep Pendidikan Sufistik Menurut Ibnu Athaillah As- Sakandari Dalam Kitab Al-Hikam Al-Athaiyyah Athaiyyah Dan Relevansinya Terhadap Psikologi Pendidikan Islam. Journal of Educati on and Management Studies and Management Studies, 4(1), 59.
Faris, A. (2015). Kepemimpinan Kiai Dalam Mengembangkan Pendidikan Pesantren. ’Anil Islam, 8(1), 123–144.
Fatmawati, F., Katon, G., Sulistiyono, R. N., & Diany, S. I. (2020). Peran Pesantren Modern Terhadap Pembentukan Karakter Kepemimpinan Santri. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 6(1), 27–33. https://doi.org/10.32489/alfikr.v6i1.66
Haedari, H. A. (2004). Masa Depan Pesantren. IRD Press.
Hapsari, N. I. W. (2014). Hubungan Karakteristik , Faktor Lingkungan dan Perilaku dengan Kejadian Scabies di Pondok Pesantren Darul Amanah Desa Kabunan Kecamatan Sukorejo Kabupaten Kendal. Universitas Dian Nuswantoro, 1–13.
Ifendi, M. (2020). Pesantren Dan Kepemimpinan Kiai: Studi Kasus Di Pondok Pesantren Mambaus Sholihin Gresik (1980-2020). MUDIR : Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(2).
Istiani, N., & Islamy, A. (2018). Objektifikasi Nilai-nilai Psiko-Sufistik dalam Pendidikan Spiritual. HIKMATUNA : Journal for Integrative Islamic Studies, 4(2), 234. https://doi.org/10.28918/hikmatuna.v4i2.1409
Kiai, P., Membina, D., Santri, A., Pondok, D. I., Mangunsuman, P. A., Ponorogo, S., Nurhuda, A. N., Pendidikan, J., Islam, A., Tarbiyah, F., & Ilmu, D. A. N. (2020). Peran kiai dalam membina akhlak santri di pondok pesantren al-barokah mangunsuman siman ponorogo. April.
Maslachah, A., Sauri, S., & Helmawati, H. (2021). The Management of Kyai Development Through Polite Languages to Form Akhlakul Karimah Santri in The Pesantren. Nidhomul Haq : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 163–178. https://doi.org/10.31538/ndh.v6i1.1349
Mollah, M. K., Adhi, T., & Surabaya, T. (2020). Patriotisme sufistik ibn al-taym ī yah; konsep dan kiprahnya. 10.
Muali, C. (2017). Rasionalitas Konsepsi Budaya Nusantara Dalam Menggagas Pendidikan Karakter Bangsa Multikultural. Jurnal Islam Nusantara, 1(1), 105. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v1i1.64
Muali, C., Wibowo, A., & Gunawan, Z. (2020). Pesantren dan Milennial Behaviour: Tantangan Pendidikan Pesantren dalam Membina Karakter Santri Milenial. At-Tarbiyat: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 131–146.
Mukhtar, M., Risnita, R., & Prasetyo, M. A. M. (2020). the Influence of Transformational Leadership, Interpersonal Communication, and Organizational Conflict on Organizational Effectiveness. International Journal of Educational Review, 2(1), 1–17. https://doi.org/10.33369/ijer.v2i1.10371
Munfaridah, T. (2019). Kepemimpinan dalam Islam. Resolusi: Jurnal Sosial Politik, 2(2), 121–127.
Munirah, M. (2019). Implementasi Pendidikan Sufisme dalam Pendidikan Islam. Farabi, 16(2), 91–104. https://doi.org/10.30603/jf.v16i2.1103
Nurul Romdoni, L., & Malihah, E. (2020). Membangun pendidikan karakter santri melalui panca jiwa pondok pesantren. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 5(2), 13–22. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2020.vol5(2).4808
Prodi, M., Islam, P. A., Al, S., & Wutsqo-Jombang, U. (2017). Kepemimpinan Kiai Dalam Mengembangkan Pendidikan Berbasis Karakter Di Pesantren Al Urwatul Wutsqo Jombang. 1(1), 87–117.
Rahman, F. (201
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.1012
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Chusnul Muali, Moh Rofiki, Hasan Baharun, Zamroni, Lukman Sholeh
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.