The Influence of Thinking Styles and Learning Styles on Student Learning Achievement
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achdiyat, M., & Warhamni, S. (2018). Sikap Cara Belajar Dan Prestasi Belajar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 49–58.
Akhwani, A., & Nurizka, R. (2021). Meta-Analisis Quasi Eksperimental Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 446–454.
Albrecht, K. (1983). Theory Of Thinking Styles (Mindex Theory of Thinking Styles).
Aldiyah, E. (2021). Perubahan Gaya Belajar Di Masa Pandemi Covid-19. CENDEKIA : Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(1), 8–15.
Anggreni, N. L. O. (2019). Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Dapat Ditingkatkan Melalui Optimalisasi Penerapan Metode Diskusi Kelompok Kecil (Small Group Discussion). Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 201–208.
Asdiniah, E. N. A., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Media Sosial Tiktok terhadap Perkembangan Prestasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(Vol. 5 No. 1 (2021): 2021), 1675–1682.
Cano-Garcia, F., & Hughes, E. H. (2000). Learning and thinking styles: An analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20(4), 413–430.
Devis, B. G. (1993). Tool for teaching. Jessey-Bass Inc.
Ghofur, A., Nafisah, D., & Eryadini, N. (2016). Gaya Belajar dan Implikasinya Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Journal An-Nafs: Kajian Penelitian Psikologi, 1(2), 166–184.
Grun, A. F. (1986). An Analysis of Learning Styles and Academic Achievement Based on Experiential Learning Theory, Conceptual Level Theory, and Right-Left Brain Hemisphere Theory (Cognitive Development). University of X̅nesota.
Guild, P. (1994). The culture/learning style connection. Educational Leadership, 51, 16.
Harefa, N., & Sumiyati, S. (2020). Persepsi siswa terhadap google classroom sebagai LMS pada masa pandemi Covid-19. Science Education and Application Journal, 2(2), 88–100.
Hermawati, L. I., & Andayani, E. (2020). Kompetensi Pedagogik Guru, Model Discovery Learning, dan Gaya Belajar terhadap Kemandirian Belajar. Jurnal Penelitian Dan Pendidikan IPS, 14(1), 22–30. https://doi.org/10.21067/jppi.v14i1.4761
Indriyani, Y. D., Sudarman, S. W., & Vahlia, I. (2020). Peningkatan kemampuan representasi matematis dan kemandirian belajar siswa menggunakan pendekatan rme. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7(1), 1–10.
Izzaty, R. E., Ayriza, Y., Setiawati, F. A., & Amalia, R. N. (2017). Prediktor Prestasi Belajar Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Psikologi, 44(2), 153. https://doi.org/10.22146/jpsi.27454
Jelas, Z. M., Yassin, R. M., Salamuddin, N., Abd.Rahman, M. J., Majid, R., & Amir, R. (1998). Proses kognitif mahasiswa cemerlang dan bukan cemerlang. Laporan akhir projek penyelidikan UKM G 3/98.
Jennah, R. (2004). Analisis Gaya Belajar dan Gaya Berpikir Mhasiswa Program Diploma 2 PGAI-SD Stain Palangka Raya. Himmah, V(14), 78–94.
Kadir, F., Permana, I., & Qalby, N. (2020). Pengaruh Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Fisika Sma Pgri Maros. Karst : Jurnal Pendidikan Fisika Dan Terapannya, 3(1), 91–95. https://doi.org/10.46918/karst.v3i1.538
Kolb, D. A. (1999). Learning style inventory. McBer and Company Boston, MA.
Main, A. (1980). Encouraging effective learning: an approach to study counselling. Scottish Academic Press.
Mawarni, F., & Fitriani, Y. (2019). Peningkatan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Materi Pokok Teks Eksposisi di Kelas X IPA 2 SMA Negeri 1 Sembawa Kabupaten Banyuasin. Jurnal Pembahsi (Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia), 9(2), 1–13. https://doi.org/10.31851/pembahsi.v9i2.4293
Mills, C. J. (1993). Personality, learning style and cognitve style profiles of mathematically talented students. European Journal of High Ability, 4(1), 70–85.
More, A. J. (1993). Adapting teaching to the learning styles of native student. Imformation Analyses.
Mufidah, L.-L. N. (2017). Memahami Gaya Belajar untuk meningkatkan Potensi Anak. In Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak (Vol. 1, Issue 2, pp. 245–260). https://doi.org/10.21274/martabat.2017.1.2.245-260
Muhaimin. (1996). Strategi Belajar-Mengajar: Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama. Citra Media.
Muhassanah, N., & Mulyatna, F. (2020). Analisis Tingkat Berpikir Geometris Menurut Van Hiele pada Mata Kuliah Geometri Analitik Ditinjau dari Gaya Kognitif. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 5(2), 233. https://doi.org/10.30998/jkpm.v5i2.6367
Nurasia. (2015). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI IPA SMA Negeri 3 Palopo Pada Materi Pokok Larutan Asam Basa. Jurnal Dinamika, 6(2), 39–46.
Praseptia, D., & Zulherman. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3018–3025.
Pratiwi, G. I., Nuriman, & Alfarisi, R. (2022). Korelasi antara Gaya Belajar dengan Kemampuan Berpikir Kritis pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas IV SDN Dabasah 3 Bondowoso. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 9(1), 162–172.
Rachmat., Nindiasari, H., & Fathurrohman, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Kemampuan Berpikir Reflektif Matematis Ditinjau dari Gaya Kognitif. Ujmes, 05(1), 46–54.
Renzulli, J. S., Rizza, M. G., & Smith, L. H. (2002). Learning Styles Inventory, Version III: A Measure of Student Preferences for Instructional Techniques. Technical and Administrative Manual. ERIC.
Saija, L. M. (2020). Analisis Terhadap Gaya Belajar Siswa Sekolah Menengah Di Bandung. Jurnal Padegogik, 3(1), 57–70. https://doi.org/10.35974/jpd.v3i1.2234
Santosa, D. S. S., Sampaleng, Do., & Amtiran, A. (2020). Meningkatkan Prestasi Belajar Pai Melalui Model Pembelajaran Kolaborasi. Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 11–24.
Schmeck, R. R. (1983). Learning styles of college students. Individual Differences in Cognition, 1, 233–279.
Sidin, R. (2000). Kualiti pengajaran dan pembelajaran universiti tempatan. Jurnal Akademik, 57(7), 25–40.
Snow, C. C., Snell, S. A., Davison, S. C., & Hambrick, D. C. (1996). Use transnational teams to globalize your company. Organizational Dynamics, 24(4), 50–67.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (1997). Are cognitive styles still in style? American Psychologist, 52(7), 700.
Syafi’i, A., Marfiyanto, T., & Rodiyah, S. K. (2018). Studi tentang prestasi belajar siswa dalam berbagai aspek dan faktor yang mempengaruhi. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 115–123.
Syamsuddin, A. (2020). Identifikasi Kedalaman Berpikir Reflektif Calon Guru Matematika dalam Pemecahan Masalah Matematika melalui Taksonomi Berpikir Reflektif Berdasarkan Gaya Kognitif. Jurnal Elemen, 6(1), 128–145. https://doi.org/10.29408/jel.v6i1.1743
Tyson, C. (1998). Coloring epistemologies: A response. Educational Researcher, 27(9), 21–22.
Woolfolk, A. E. (2001). Educational psychology. Allyn and Bacon.
Wulandari, D. S., & Rusmana, I. M. (2020). Pengaruh Gaya Belajar Dan Kecerdasan Logika Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(2), 77–81. https://doi.org/10.46306/lb.v1i2.18
Wulandari, D., Syafi’i, M., & Suwardana, O. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Siswa melalui Media Penilaian Berbasis Online Menggunakan Aplikasi Quizizz dan Google Form pada Materi Matriks. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III, 114–126.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2896
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Ismail Ismail, Hasanuddin Hasanuddin, Andi Chandra
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.