PARTNERTRALISTIC SUPERVISION APPROACH TO IMPROVING THE QUALITY OF BASIC EDUCATION

Ahmad Sulhan, Mohammad Viktor Farid Hakim

Abstract


The research objective was to obtain a partnership concept in the supervision activities at SDIT Anak Sholeh Mataram in order to improve the quality of education. Basically, supervision activities are not only routine evaluations of educational activities. The research method used qualitative with case studies. Data collection techniques used observation, interviews, and documentation. The data analysis technique consists of three stages, namely data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results showed that a partnertralistic form of supervision at SDIT Anak Sholeh Mataram was evident from the involvement of parents, teachers, school principals, school committees, and class forums in various educational activities. This has implications for developing intense communication with all parties in increasing educational activities in schools.

Keywords


Partnertralistik, Basic Education, Supervision

Full Text:

PDF

References


Andani, Y. S. B., Yulianto, A., & Murwatiningsih. (2017). Model Supervisi Klinis Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Untuk Menigkatkan Kinerja Guru Produktif di Smkn 1 Kota Bima. Educational Management, 6(2), 163–169.

Ariasa Giri, I. M. (2016). SUPERVISI PENDIDIKAN DALAM PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN DI SEKOLAH. Jurnal Penjaminan Mutu, 2(1), 44. https://doi.org/10.25078/jpm.v2i1.60

Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to Research in Education (8 Edition). CA: Cengage Learning.

Chudzaifah, I. (2020). Supervisi Pendidikan Islam: Telaah Model Pengawasan Madrasah di Kota Sorong. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 18–30. https://doi.org/10.32489/alfikr.v5i2.23

Dwikurnaningsih, Y. (2019). SUPERVISI AKADEMIK MELALUI PENDEKATAN KOLABORATIF OLEH KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN GURU DI SD KABUPATEN GROBOGAN. Satya Widya, 34(2), 101–111. https://doi.org/10.24246/j.sw.2018.v34.i2.p101-111

Ghufron, A., & Mubarok, H. (2018). SUPERVISI AKADEMIK SEBAGAI DASAR PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN GURU. ELEMENTARY, 4(2). https://doi.org/10.21043/elementary.v4i2.3000

Hajeni, H., Kadir, A., & Hakim, N. (2020). MODEL SUPERVISI AKADEMIK PENGAWAS DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU TAMAN KANAK-KANAK DI KOTA PALOPO. RESONA : Jurnal Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.35906/resona.v3i2.357

Handayani, L., & Sukirman. (2020). KONTRIBUSI SUPERVISI KEPALA SEKOLAH PADA PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN DI SMP 3 BAE KUDUS. EduPsyCouns Journal, 2(1).

Humairoh, F., Supriyanto, A., & Burhanuddin. (2016). Implementasi Supervisi Klinis Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Guru Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(12), 2277–2280.

Indadihayati, W. (2020). No SISTEM INFORMASI MODEL SUPERVISI KLINIK BERBASIS MANAJEMEN PENGETAHUAN DALAM MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 4(2).

Jamila. (2020). Pengembangan Model Supervisi Akademik Berbasis Kolaboratif (Studi Pada Pengawas Sekolah Menengah Pertama Dinas Pendidikan Medan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi (JMP-DMT), 1(1).

Maralih. (2014). Peranan Supervisi Dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jurnal Qathruna, 1(1).

Masliah, E. (2019). Pengembangan Model Supervisi Akademik Teknik Mentoring dalam Upaya Peningkatan Mutu Pembelajaran. Indoensian Journal of Educational Management & Administration Review, 3(2).

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis; An Expanded Sourcebook. New Delhi: Sage Publication.

Rasto, & Mulyani, H. (2017). Pengembangan Model Supervisi Akademik Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pada SMK Bidang Keahlian Bisnis dan Manajemen Di Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Akuntansi Dan Keuangan, 5(2), 99–106.

Saleh, D. (2019). SUPERVISI AKADEMIK DAPAT MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN PRODUK KREATIF KEWIRAUSAHAAN DI SMK NEGERI 1 CIMAHI. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 6(2).




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v12i2.288

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Ahmad Sulhan, Mohammad Viktor Farid Hakim

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

  

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.