Islamic Character Building Based on Diniyah Education at Senior High School in Banda Aceh
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Al Makin. (2019a). Nabi-nabi Nusantara: Kisah Lia Eden dan Lainnya. Yogyakarta: Sika Press.
Al Makin. (2019b). Returning to the Religion of Abraham: Controversies over the Gafatar Movement in Contemporary Indonesia. Islam and Christian-Muslim Relations, 30(1), 87–104.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Arikunto, S., Jabar, A., & Safruddin, C. (2007). Evaluasi Program Pendidikan: Pedoman Teoritis Praktis bagi Praktisi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Ashari, D. F. (2022). Identitas Komunitas Punk di Aceh: Sebuah Kajian Historis. Syntax Letirate, 7(1), 537–545.
Aziz, E. A., Utomo, I. B., & Amalia, D. (2022, January 22). Kamus Besar Bahasa Indonesia.
Calam, A., & Qurnati, A. (2016). Merumuskan Visi dan Misi Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmiah Saintikom, 15(1), 53–68.
Fauzi, A., & Nikmatullah, C. (2016). Pelaksanaan Pendidikan Madrasah Diniyah di Kota Serang. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 1(2), 157–178.
Fetrimen. (2022). The Implementation of Strengthening Character Education in Junior High School During the Covid 19 Pandemic. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(3), 2905–2916.
Fikri, M. (2020). Field Note. Banda Aceh.
Fikri, M. (2022). Interview Note. Banda Aceh.
Hadi, S. (1979). Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Fakultas Psikologi UGM.
Hanum, Z. (2016). Membentuk Madrasah Diniyah sebagai Alternatif Lembaga Pendidikan Elite Muslim bagi Masyarakat. Jurnal Intizar, 22(2).
Hully, Taqiyuddin, M., & Mustahiqqurahman. (2021). Perkembangan Jiwa Beragama pada Anak, Remaja dan Orang Dewasa. Alamtara: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 5(1), 11–30.
Idria, R. (2016). Muslim Punks and State Shari’a. In R. M. Feener, D. Kloos, & A. Samuels (Eds.), Islam and the Limits of the State: Reconfigurations of Practice, Community and Authority in Contemporary Aceh. Leiden: Koninklijke Brill NV.
Istiyani, D. (2021). Tantangan dan Eksistensi Madrasah Diniyah sebagai Entitas Kelembagaan Pendidikan Keagamaan Islam di Indonesia. EDUKASIA ISLAMIKA: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 127–145.
Jalaluddin. (2021). Resiliensi Pendidikan Diniyah dalam Menghadapi Covid-19 selama Bulan Ramadhan 2021. At-Tarbawi: Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Kebudayaan, 8(1).
Jamhuri, M. (2017). Upaya Pendidikan Madrasah Diniyah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Fiqih di Madrasah Diniyah Miftahul Ulum Prugen Ngembal Pasuruan. Al-Murabbi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2).
Khoiruddin, M. A., & Muludi, A. R. (2019). Manajemen Pembelajaran di Madrasah Diniyah Pondok Pesantren. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 14(2), 77–86.
Kobandaha, F. (2017). Pendidikan Karakter melalui Pendekatan Habituasi. Jurnal Irfani, 13(1), 131–138.
Lickona, T. (1991). Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.
Madjid, A., & Andayani, D. (2017). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Maisaroh, S., & Jamhuri. (2022). Habituasi Kegiatan Religius dalam Pembentukan Kecerdasan Spiritual Siswa di MI Miftahul Ulum Sumberrejo. Jurnal Mu’allim, 4(1), 21–33.
Marzuki. (2016). Diniyyah in Public Schools: A Model of Islamic Curriculum Implementation in Multi Religious Society in Banda Aceh – Indonesia. Jurnal Ilmiah Peuradeun: The International Journal of Social Sciences, 4(1), 15–25.
Masyhudunnury. (2021). Madrasah Diniyah: Kearifan Lokal dalam Pendidikan Keagamaan di Kabupaten Bangkalan. Jurnal Biokultur, 10(1), 79–84.
Mujiyanto. (2022). Affective Learning Strategy and Lecturers’ Exemplary: Do They Affect in Shaping Scholars’Character? Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 14(1), 887–896.
Musriadi, Anwar, F., Sagala, S., Ansari, K., & Ambarita, B. (2018). Qanun Nomor 9 Tahun 2015 tentang Pendidikan Aceh yang Diintegrasikan dalam Penyelenggaraan Pendidikan Diniyyah di Kota Banda Aceh. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar 2018. Banda Aceh: Universitas Bina Bangsa Getsempena.
Nelliraharti, Nurmalina, & Fathiah. (2020). Pengaruh Program Diniyah terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Pendidikan agama Islam (PAI) SMPN 2 Mesjid Raya Aceh Besar. Journal of Education Science (JES), 6(1), 34–52.
Nur, R., Suardi, Nursalam, & Kanji, H. (2021). Integrated Model of Character Education Development Based on Moral Integrative to Present Character Value Breaches. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13(1), 107–116.
Nurhadi, & Putra, D. (2020). Character Education Values in The Al-Quran (Study of Animal Verses: Bees, Crows and Lions. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 12(1), 142–157.
Pahlawan, F., Bahri, S., & Husen, M. (2020). Penerapan Pendidikan Diniyah di SDN 24 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 28–32.
Rifki, M. R., Tunnissa, F., Agustina, R., Muliyani, R., Albanna, A., & Fitria, I. (2021). Memaknai Kebahagiaan: Analisis Kualitatif pada Komunitas Punker di Kota Banda Aceh. Indonesia Psychological Research, 3(1), 31–37.
Sanusi, M., Nurhasanah, & Bustamam, N. (2017). Hubungan Komitmen Pendidikan Diniah dengan Perilaku Menyimpang pada Remaja (Suatu Penelitian di SMPN 8 Banda Aceh). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 2(2), 56–61.
Sugiono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Yogyakarta: Alfabeta.
Tyas, R. M., & Kuncoro, J. (2018). Hubungan antara Konformitas Teman Sebaya dengan Perilaku Dugem pada Mahasiswa Universitas Islam Sultan Agung Semarang. Jurnal Psikologi Proyeksi, 13(1), 57–67.
Umah, Y. C. (2017). Shaping the Character of the Student Through Example of Teachers. EDUCATIO: Journal of Education, 2(1), 173–188.
Wahyudi, M. (2020). Gerakan Fajar Nusantara (GAFATAR) dan Agama Semitik: Antara Toleransi Agama dan Sinkretisme Agama. At-Turas: Jurnal Studi Keislaman, 7(2), 206–217.
Zaman, B. (2020). Implementation of Cooperative Learning Strategies in Islamic Religious Education. International Journal of Education & Curriculum Application, 3(2), 91–97.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.1302
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Mumtazul Fikri
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.