Implementation of Multicultural Education at Boarding School: Comparative Study

Tamyis Tamyis, Duski Ibrahim, Munir Munir

Abstract


This study aims to describe and analyze the differences in the implementation of multicultural education at the Hidayatul Mubtadiin Islamic Boarding School in Sidoharjo and the Al-Ishlah Sukapeace Islamic Boarding School. This study uses a qualitative approach. The data collection using observation, interview and documentation techniques. Meanwhile, for data analysis using three flow of activities, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions. This study found that first, the implementation of multicultural education in both Islamic boarding schools was good, as seen from the role of the pesantren leaders. Second, the implementation of multicultural education at the Hidayatul Mubtadiin Sidoharjo Islamic boarding school with a cultural assimilation approach in the seven mottos of students, while the Al-Ishlah Islamic boarding school uses a self-development approach and self-development through formal and non-formal activities.

Keywords


Multicultural education; Islamic Boarding School; Plural

Full Text:

PDF

References


Ainiyah, N., & Wibawa, N. H. H. P. (2013). Pembentukan Karakter Melalui Pendidikan Agama Islam. Al-Ulum, 13(1).

Ali, S. (2013). Mengawal Tradisi, Meraih Prestasi, Inovasi dan Aksi Pendidikan Islam. UIN-Maliki Press.

Arifin, S. (2001). Paradigma Pendidikan Berbasis Pluralisme dan Demokrasi. Universitas Muhammadiyah Malang.

Azra, A. (2002). Pendidikan Islam: Tradisi dan Modernisasi Menuju Milenium Baru. Logos Wacana Ilmu.

Firman, F. (2016). Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural dalam Al Qur’an: Kajian terhadap Tafsir Al-Azhar Karya Buya HAMKA. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 4(2).

Hanum, F., & Rahmadonna, S. (2009). Implementasi Model Pembelajaran Multikultural di Sekolah Dasar di Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. Artikel Multikultural-Stranas, 2, 1–17.

Huda, M., & Rodin, R. (2021). Perbandingan Strategi dan Pola Pengembangan Pesantren dan Diniyyah Berwawasan Multikultural. Journal of Islamic Education Research, 2(1), 45–62.

Indonesia, P. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Januarti, A., Zakso, A., & Supriadi, S. (2018). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DI SEKOLAH. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(12).

Jihan, J. (2014). Pendidikan islam multikultural di pesantren (studi kasus pada pondok modern ittihadul ummah gontor poso). Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 2(1), 95–123.

Kamal, M. (2013). Pendidikan multikultural bagi masyarakat Indonesia yang majemuk. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 451–458.

Khumaidah, & Sadad, R. A. (2018). Analisis Pendidikan Multikultural di Madrasah Dan Pesantren: Studi Komparasi di Man 3 Sleman dan Pondok Pesantren Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta. Panangkaran: Jurnal Penelitian Agama Dan Masyarakat, 2(1), 105. https://doi.org/10.14421/panangkaran.2018.0201-06

Malik, S. (2020). Implementasi Manajemen Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren Al Muqoddas Tukmudal Sumber Kabupaten Cirebon. Eduprof: Islamic Education Journal, 2(1), 128–148.

Mania, S. (2010). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 13(1), 78–91.

Munir, M. (2010). Pesantren Kawah Candradimuka Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Islam, 1(01).

Nur, R. (2020). Interaksi Antar Umat Beragama Sebagai Model Pendidikan Multikultural Di Pesantren Ngalah Purwosari Pasuruan. Journal Multicultural of Islamic Education, 4(1), 26–35.

Nuraeni, N., & Suharno, S. (2019). Implementasi pendidikan multikultural melalui kultur sekolah di SMP Negeri 15 Yogyakarta. AGORA, 8(5), 491–502.

Nurhayati, A. (2016). Literatur Keislaman dalam Konteks Pesantren. Pustakaloka, 5(1), 106–124.

Nuryadin. (2014). Pendidikan Multikultural Di Pondok Pesantren Karya Pembangunan Puruk Cahu Kabupaten Murung Raya. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Palipung, N. (2016). Implementasi pendidikan multikultural di sekolah inklusi sd taman muda ibu pawiyatan tamansiswa Yogyakarta. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 5(5), 558–566.

Qurohman, T. (2017). Implementasi Pendidikan Multukulturalisme di Pesantren Mahasiswa An Najah Purwokerto. IAIN Purwokerto.

Rohman, A., & Ningsih, Y. E. (2018). Pendidikan multikultural: penguatan identitas nasional di era revolusi industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin, 1, 44–50.

Roqib, M., & Wachid, A. (2011). Prophetic education : kontekstualisasi filsafat dan budaya profetik dalam pendidikan. STAINPress.

Sahnan, A. (2020). Sensitifitas gender dalam pembelajaran PAI berbasis nilai-nilai pendidikan multikultural di SD al-Irsyad al-Islamiyah 01 Purwokerto. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 15(1), 95–110.

Suparlan, P. (2014). Menuju Masyarakat Indonesia yang Multikultural. Antropologi Indonesia, 0(69). https://doi.org/10.7454/ai.v0i69.3448

Susetyo, B. (2005). Politik Pendidikan Penguasa. LKIS.

Us, K. A., & Anwar, F. (2021). Implementasi Pendidikan Multikultural Di Pondok Pesantren Al-Baqiyatush Shalihat Tanjung Ketahanan Nasional Jabung Barat Ikhitar Membangun Ketahanan Nasional. Proceedings of Annual Conference on Islamic Educational Management, 531–548.

Warsah, I. (2017). Kesadaran Multikultural sebagai Ranah Kurikulum Pendidikan. Ta Dib Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 268–279.

Wijayanti, D., & Indriyanti, P. (2016). Pendidikan Multikultural Berbasis Seni Budaya Di Sd Taman Muda Ibu Pawiyatan Yogyakarta. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1).

Zulqarnain, Z. (2017). Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Multikultural di Pondok Pesantren D DI-AD Mangkoso Baru Sulawesi Selatan. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2), 193–205.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.853

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tamyis Tamyis, Duski Ibrahim, Munir Munir

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.