Development of Ethnomathematics-Based Module to Improve Students’ Critical Thinking Skills
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anggraena, Y., Ginanto, D., Felicia, N., Andiarti, A., Herutami, I., Alhapip, L., … Mahardika, R. L. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Menengah. In Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi Republik Indonesia. Jakarta: Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknolog.
Choirudin, C., Ningsih, E. F., Anwar, M. S., Sari, I. R., & Amalia, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Etnomatematika Pada Situs Purbakala Pugung Raharjo. Pi: Mathematics Education Journal, 3(1), 18–27. https://doi.org/https://doi.org/10.21067/pmej.v3i1.3755
Dewi, A. A. A. L., & Agustika, G. N. S. (2022). Meningkatkan Motivasi Belajar dan Karakter Berbudaya Melalui LKPD Interaktif Menggunakan Model Predict Observe Explain Berbasis Etnomatematika Kelas I SD. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(2), 208–219. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jp2.v5i2.48809
Dewi, K. S., Hadi, M., & Wildaniati, Y. (2022). Pengembangan Lkpd Geometri Berbasis Etnomatematika Ditinjau Dari Kemampuan Berpikir Kritis. LINEAR: Journal of Mathematics Education, 3(1), 28. https://doi.org/10.32332/linear.v3i1.4816
Faturrahman, M., & Soro, S. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Masjid Al-Alam Marunda Ditinjau dari Segi Geometri. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1955–1964. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.734
Febrina, F., Fauzan, A., Jamaan, E. Z., & Arneli, A. (2022). Pengembangan perangkat pembelajaran terintegrasi etnomatematika permainan congklak materi operasi hitung pada peserta didik kelas II SD/MI. Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains), 10(1), 157–163. https://doi.org/10.25273/jems.v10i1.12035
Febriyanti, D. A., & Ain, S. Q. (2021). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Etnomatematika Pada Materi Bangun Datar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1409–1417. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.933 ISSN
Fernandes, M., & Syarifuddin, H. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Pecahan Berbasis Model Penemuan Terbimbing untuk Kelas IV SD. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 20. https://doi.org/10.30651/else.v4i1.4011
Gistituati, N., Fitria, Y., & Hasanah, F. N. (2018). Critical Thinking Skills of Prospective Elementary School Teachers in Integrated Science-Mathematics Lectures. Journal of Education and Learning (EduLearn), 12(4), 597–603. https://doi.org/10.11591/edulearn.v12i4.9633
Kemendikbud. (2022). Perubahan Atas Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi nomor 008/H/KR/2022 Teantang Capaian Pembelajaran pada Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah pada Kurikul.
Mulyanti, E., & Sesrita, A. (2023). Variasi Permasalahan Guru Dalam Penyusunan Rencana Pembelajaran. Jurnal Karimah Tauhid, 2(4), 1181–1190. https://doi.org/https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v2i4.8808
Mulyatna, F., Karim, A., & Wiratomo, Y. (2022). Eksplorasi Kembali Etnomatematika pada Jajanan asar di Daerah Cileungsi. Cartesian: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 76–84. https://doi.org/https://doi.org/10.33752/cartesian.v1i2.2477
Nelawati, N., Meriyati, M., Putra, R. W. Y., & Simatupang, A. T. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Bercirikan Etnomatematika Suku Komering Materi Bangun Datar Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UIN Raden Intan Lampung, 1(2), 33–34.
Novitasari, N., Febriyanti, R., & Wulandari, I. A. (2022). Efektivitas LKS Berbasis Etnomatematika dengan Pendekatan STEM terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Vygotsky: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 4(1), 57–66. https://doi.org/10.30736/voj.v4i1.521
Plomp, T., & Nieveen, N. (2013). Educational Design Research. In T. Plomp & N. Nieveen (Eds.), Netherlands Institute for Curriculum Development: SLO. Retrieved from http://international.slo.nl/publications/edr/
Prahmana, R. C. I., & D’Ambrosio, U. (2020). Learning Geometry and Values From Patterns : Ethnomathematics on The Batik Patterns of Yogyakarta , Indonesia. Journal on Mathematics Education, 11(3), 439–456. https://doi.org/http://doi.org/10.22342/jme.11.3.12949.439-456 Regarding
Prihatinia, S., & Zainil, M. (2020). Penerapan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar ( Studi Literatur ). 4, 1511–1525.
Purwanti, E., & Rismaningtyas, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Kontekstual Bagi Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1, 116–126. Retrieved from https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/sn-pgsd/article/view/4738
Purwanto, N. (2020). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran (Cetakan 20; T. Sujarman, ed.). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Putri, I. A. M. A., & Agustika, G. N. (2022). Pemanfaatan Video Pembelajaran Berbasis Etnomatematika dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(2), 279–291. https://doi.org/10.23887/mi.v27i2.50699
Ramdhani, E. P., Khoirunnisa, F., & Siregar, N. A. N. (2020). Efektivitas Modul Elektronik Terintegrasi Multiple Representation Pada Materi Ikatan Kimia. Journal of Research and Technology, 6(1), 162–167. Retrieved from https://journal.unusida.ac.id/index.php/jrt/article/view/152
Salsabila, S. A., & Soebagyo, J. (2023). Eksplorasi Etnomatematika pada Masjid Cut Meutia. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika Volume, 9(2), 293–307. https://doi.org/https://doi.org/10.33654/math.v9i2.2275
Sari, N. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pada Bangunan Bersejarah Istana Maimun Di Medan. Prosiding Seminar Nasional PSSH (Pendidikan, Saintek, Sosial Dan Hukum, 1, 1–12. Retrieved from https://jurnal.semnaspssh.com/index.php/pssh%0AEKSPLORASI
Setiana, D. S. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika Kraton Yogyakarta. Jurnal Ekuivalen, 31(2), 173–185. https://doi.org/https://doi.org/10.37729/ekuivalen.v31i2.4381
Setiawan, H., Fauzan, A., Ananda, A., & Mukhaiyar, M. (2023). Analisis Pendahuluan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Geometri Berbasis Etnomatematika Rumah Gadang Di SMP Kelas VII. Jurnal Education and Development, 11(2), 75–79. https://doi.org/10.37081/ed.v11i2.4574
Stiff, L. V. (1999). Developing Mathematical Reasoning in Grades K-12 (F. R. Curcio, ed.). Virginia: National Council of Teachers of Mathematics.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R & D. Cilacap: CV. Alfabeta.
Suhartini, S., & Martyanti, A. (2019). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis pada pembelajaran geometri berbasis etnomatematika. II(2), 105–112. https://doi.org/https://doi.org/10.31629/jg.v2i2.198
Walpole, R. E. (2017). Pengantar Statistika (Edisi ke-3). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Zagoto, M. M., & Dakhi, O. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Peminatan Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 157–170. https://doi.org/10.31004/jrpp.v1i1.884
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i1.4835
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Elfi Indriani, Ahmad Fauzan, Azmi Syarif, Melva Zainil, Nurhizrah Gistituati
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




