Problem-Based Learning Assisted by GeoGebra to Improve Students’ Mathematical Understanding

Keni Eviliasani, Jozua Sabandar, Nelly Fitriani

Abstract


This study aimed to develop teaching materials to improve the mathematical understanding of the Pythagorean theorem material by using the development of teaching materials through the GeoGebra-assisted Problem Based Learning (PBL) approach. This study uses the Borg & Gall model's research and Development (RnD) development method with the Borg & Gall model. The researchers collected data through observation, questionnaires, interviews, and tests of mathematical understanding abilities. The population in this study was 80 students of Madrasah Tsanawiyah class VIII, with 30 students in a limited trial and 50 students in a broad trial. Data is processed using descriptive and inferential statistics. This research produced a teaching material with a Problem Based Learning approach assisted by Geogebra software on the Pythagorean theorem material and indicates that there is an increase in students' mathematical understanding abilities after being given learning using GeoGebra-assisted PBL approach teaching materials.


Keywords


Mathematical Understanding, Problem Based Learning, GeoGebra

Full Text:

PDF

References


Alfeld, P. (2004). Understanding Mathematics.

Andjung, S. (2004). Meningkatkan Pemahaman dan Penalaran Siswa melalui Model Pembelajaran berbasis Masalah.

Azizah, I. N., Amri, M. K., & Ikashaum, F. (2021). Pengembangan Modul Kalkulus dengan Pemanfaatan Software Geogebra. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 6(1), 13–23.

Faizah, H. (2019). Pemahaman Mahasiswa tentang Konsep Grup pada Mata Kuliah Struktur Aljabar. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 4(1), 23.

Fajar, A. P., Kodirun, K., Suhar, S., & Arapu, L. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 229.

Fitriyani, W., & Sugiman, S. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Teorema Pythagoras Dengan Pendekatan Ideal Berbantuan Geogebra. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 269.

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Hohenwarter, M., Hohenwarter, J., Kreis, Y., & Lavicza, Z. (2008). Teaching and calculus with free dynamic mathematics software GeoGebra. 11th International Congress on Mathematical Education, 10(1), 1–9.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. In Ghalia Indonesia (Ed 1 Cet 3). Bogor.

Isrokatun, I., Hanifah, N., Maulana, N., & Suhaebar, I. (2020). Pembelajaran Matematika dan Sains secara Integratif melalui Situation-Based Learning. In UPI Sumedang Press. UPI Sumedang Press.

Kurniawanti, I. D., & Rizal, M. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika, 6(4), 5.

Lanya, H. (2017). Retracted: Pemahaman Konsep Perbandingan Siswa Smp Berkemampuan Matematika Rendah. APOTEMA : Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2), 53–57.

Mulyani, E. (2016). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining terhadap Pemahaman Matematik Peserta Didik. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 2(1), 29–34.

Nurfauziah, P. (2012). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis dan Self-Efficacy Siswa SMP melalui Pembelajaran Matematika Model CORE. Universitas Pendidikan Indonesia.

Octariani, D., & Rambe, I. H. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Project Based Learning Berbantuan Software Geogebra. MES: Journal of Mathematics Education and Science, 4(1), 16–21.

Padli, F., & Rusdi. (2020). Respon Siswa dalam Pembelajaran Online Selama Pandemi. Social Landscape Journal, 1(3), 1–7.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22. , (2006). Republik Indonesia.

Pitaloka, Y. D. (2012). Keefektifan Model Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Unnes Journal of Mathematics Education, 1(2), 1–7.

Putra, R. W. Y., & Pamungkas, A. S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Gamifikasi Matematika Siswa MTs. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 12(1), 3.

Riyanto, Y. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran sebagai Referensi bagi Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Prenada Media.

Rosali, D. F. (2019). Deskripsi Kemampuan Pemahaman Konsep Turunan Berdasarkan Teori APOS pada Siswa Kelas XII MIA 1 SMAN 2 Makassar. Universitas Negeri Makassar.

Sedarmayanti, Hidayat, & Syarifudin. (2002). Metodologi Penelitian. Bandung: Mandar Maju.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Edisi Ke-2). Bandung: Alfabeta.

Sumarmo, U. (1987). Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematika Siswa SMA Dikaitkan dengan Kemampuan Penalaran Logik Siswa dan Beberapa Unsur Proses Belajar-Mengajar. Universitas Pendidikan Indonesia.

Sumarmo, U. (2010). Berpikir Dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan bagaimana dikembangkan pada peserta didik. Bandung: FPMIPA UPI Press.

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015 (Indonesia’s PISA Results in 2018 are Lower than 2015). Open Science Framework, 2(1), 2.

Umam, M. K. (2019). Studi Komparatif Paradigma Teori Belajar Konvensional Barat Dengan Teori Belajar Islam. Jurnal Al-Hikmah, 7, 57–80.

Zakiy, M. A. Z., Muhammad, S., & Farida. (2018). Pengembangan Media Android dalam Pembelajaran Matematika. TRIPLE S:Jourals of Mathematics Education, 1(2), 87–96.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i1.1092

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Keni Eviliasani, Jozua Sabandar, Nelly Fitriani

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.