Development of E-Books as Educational Media to Introduce Disasters to Early Childhood
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akker. (2006). Educational Design Research. Routledge.
Anindhita, W., Sari, E., & Kusuma, D. L. (2024). Mitigasi bencana banjir pada anak usia dini. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 7(2), 504-515.
Atmojo, M. E. (2020). Pendidikan dini mitigasi bencana. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 118-126.
Dewi, M. P., Adhe, K. R., Maulidiyah, E. C., & Simatupang, N. D. (2023). Pengembangan Media Pop Up Book Mitigasi Bencana Banjir Terhadap Kemampuan Berfikir Logis Anak Usia 5-6 Tahun. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(2), 121-144.
Dewi, N. P. S., Asril, N. M., & Ambara, D. P. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Efikasi Diri pada Anak Kelompok Taman Kanak-Kanak Menggunakan Media Magic E-Book. Journal of Education Action Research, 8(2), 281-291.
Ghasya, D. A. V., & Kartono, K. (2021). Deskripsi kelayakan aspek bahasa pada prototipe e-book mitigasi bencana sebagai edukasi sadar bencana siswa sekolah dasar. Jurnal Metamorfosa, 9(2), 285-299.
Hadaya, A., & Hanif, M. (2019). The impact of using the interactive e-book on students’ learning outcomes. International journal of instruction, 12(2), 709-722.
Hadaya, A., & Hanif, M. (2019). Interactive digital media as a learning tool in early childhood education: Enhancing engagement and cognitive development. Journal of Educational Technology, 13(2), 56–65.
Lilianti, L., Bian, Y., Jaya, A., Mokodompit, M., Juhadira, J., & Herlian, H. (2023). Transformasi Siaga Bencana: Membangun Safety Culture melalui Pendidikan Kebencanaan di Satuan PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 6215-6223.
Lulang, R., Leuwol, F. S., & Lasaiba, M. A. (2024). Dampak Banjir Terhadap Penduduk Di Desa Batu Merah Kecamatan Sirimau Kota Ambon. Jurnal Geografi, Lingkungan Dan Kesehatan, 2(1), 47-53.
Malekoff, A. (2008). Transforming trauma and empowering children and adolescents in the aftermath of disaster through group work. Social work with Groups, 31(1), 29-52.
Mol, S. E., Bus, A. G., & de Jong, M. T. (2009). Interactive book reading in early education: A tool to stimulate print knowledge as well as oral language. Review of Educational Research, 79(2), 979-1007.
Nasrullah, A. C., & Reza, M. (2020). Pengembangan Buku Panduan Kegiatan Pembelajaran Mitigasi Bencana Kebakaran Pada Anak Usia 5-6 Tahun. PAUD Teratai, 9(1).
Ningsih, S. D., Sayekti, I. C., Susilawati, S. A., & Pramudita, D. A. (2022). Analisis kebutuhan pengembangan e-Book mitigasi bencana tanah longsor berbasis Android untuk disabilitas anak di Kabupaten Klaten. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 9(3), 277-287.
Panggabean, J. Z. Z., Januaripin, M., Husnita, L., Wulandari, T., Pureka, M. N. Y., Arsyati, A. M., ... & Judijanto, L. (2024). Teknologi Media Pembelajaran: Penerapan Teknologi Media Pembelajaran di Era Digital. PT. Green Pustaka Indonesia.
Piaget, J. (2018). The Construction of Reality in the Child. London: Routledge
Piaget, J. (2018). The stages of cognitive development. New York, NY: Routledge.
Plomp, T.(2013).Educational Design Research Part A : An Introduction. Enschede:Slo.
Purnamasari, L., & Wijayanti, F. (2021). Pengaruh Penggunaan E-Book Interaktif terhadap Minat dan Hasil Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(1), 34-45.
Purnamasari, R., & Wijayanti, D. (2021). The effectiveness of interactive e-books in early childhood learning: A case study in disaster education. Early Childhood Education Journal, 19(1), 45–53.
Rahmawati, A., Mulyono, H., & Susanti, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis E-Book untuk Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 123-134.
Ratnasari, D. T., & Ginanjar, A. (2019). Pengembangan komik digital sebagai media edukasi penanggulangan bencana alam. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 481-488.
Setiawan, R., Dewi, N., & Putri, A. (2020). Edukasi Kebencanaan pada Anak Usia Dini: Studi Kasus di Daerah Rawan Bencana. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(3), 245-257.
Setiawan, R., Lestari, H., & Anindhita, S. (2020). Increasing disaster preparedness in children through school-based education programs. Indonesian Journal of Disaster Risk Reduction, 2(3), 101–109.
Solfiah, Y. S., Risma, D., & Kurnia, R. (2020). Early childhood disaster management media through picture story books. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 14, 141-155.
Sutton, J. & Tierney, K. (2006).Disaster Preparedness: Concept, Guidance, and Research. Boulder: University of Colorado
Vygotsky, L. S. (2019). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i2.7462
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Heni Nafiqoh, Ratna Dwi Nurcahyani
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.