Integrating Islamic Values into Indonesian Language Teaching Materials: Enhancing Learning Outcomes for 2nd Grade MI Students
Abstract
This study aimed to develop Indonesian language teaching materials infused with Islamic values for second-grade students at Madrasah Ibtidaiyah (MI). The need for integrated character education within language learning underpins this research. The ADDIE development model—comprising analysis, design, development, implementation, and evaluation stages—guided the material creation process. Validation by material, media, and language experts resulted in an average score of 92.43%, indicating very high validity. The materials were implemented at MI Al-Hidayah, Malang Regency, involving 30 second-grade students. Practicality testing yielded a score of 90.19%, while learning outcomes improved significantly, with an 85.34% success rate. The materials incorporate Islamic values such as anger control, patience, gratitude, cleanliness, self-protection, and respect for parents, supported by engaging visual elements. These findings demonstrate that the developed materials are highly valid, practical, and effective in enhancing language skills and character education. This study contributes to holistic learning approaches aligned with the independent curriculum. Future research is recommended to expand the integration of Islamic values into other subjects to further support character-building in primary education.
Keywords
References
Aini, A. N., Nurjanah, E., & Effendi, M. R. (2021). Strategi Menanamkan Nilai - Nilai Akhlak Melalui Integrasi Pendidikan Nilai - Nilai Akhlak Melalui Integrasi Pendidikan. Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi ISlam, 2(01), 32–45. https://doi.org/10.52593/pdg.02.1.04
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya Indonesia, 2(1), 62–65. https://doi.org/10.33751/jsalaka.v2i1.1838
Cahyono, D. D., Hamda, M. K., & Prahastiwi, E. D. (2022). Pemikiran Abraham Maslow Tentang Motivasi dalam Belajar. Tajdid Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 6(1), 37–48.
Fendrik, M., Putri, D. F., Pebriana, P. H., Sidik, G. S., & Ramdhani, D. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling Analisis Kecenderungan Gaya Belajar Siswa Sekolah Dasar. Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 793–809. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/4094/3107
Harsyanda, E. F., Luthviyah, S., Manda, A., & Kurnia, B. (2024). Penggunaan Media Gambar Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V. JAMPARING: Jurnal Akuntansi Manajemen Pariwisata Dan Pembelajaran Konseling, 2(2), 737–743. https://doi.org/10.57235/jamparing.v2i2.3126
Kosim, A. (2021). Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran Muthola’ah Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berbicara Santri Kelas VIII SMPIT Kharisma Darussalam. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(2), 26–41. https://doi.org/10.52593/klm.02.2.02
Maharany, I., Azizah, H. N., Hasanah, N. U., Imani, E. N., & Arosad, M. F. (2023). Integrasi Nilai Nilai Islam dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(2), 341–347.
Masyhudi, F., Frasandy, R. N., & Kustati, M. (2020). Integrasi nilai-nilai islam dalam pembelajaran bahasa indonesia di Sekolah Dasar Islam Tepadu Azkia Padang. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(1), 81. https://doi.org/10.25273/pe.v10i1.6243
Mediana, P. A., Nursiah, N., & Shansabilah, L. (2020). Analisis Bahan Instruksional di SDN Pondok Jagung 2. Fondatia, 4(1), 110–140. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.462
Nisa, H. U. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Kontekstual Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1352
Nurjanah, F., Triwoelandari, R., & Nawawi, M. K. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Terintegrasi Nilai-Nilai Islam Dan Sains Untuk Meningktakan Karakter Religius Siswa. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3(2).
Pajriah, S., & Budiman, A. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Dual Coding Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Sejarah (Studi Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa Kelas XI di SMA Informatika Ciamis). Jurnal Artefak, 4(1), 77. https://doi.org/10.25157/ja.v4i1.737
Qotrinnada, S., Fikrina, R., & ... (2021). Problematika Penerapan Media Visual Dalam Pembelajaran Di Sd Islam Kutosari: Media visual, problematika pembelajaran visual. Seminar Nasional PGMI SEMAI, 491–498.
Rahmanida Nst, A., Siregar, A. R. F., & Syaputra, E. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 190–204. https://doi.org/10.37676/mude.v1i3.2483
Ramadhani, A. I., Vebrianto, R., & Anwar, A. (2020). Upaya Implementasi Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Instructional Development Journal, 3(3), 188. https://doi.org/10.24014/idj.v3i3.11727
Riva’i, Z., Ayuningtyas, N., & Fachrudin Dhany, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android pada Materi Himpunan Kelas. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2277
Sabara, E., & Wahrini, R. (2021). Desain Media Visual Pada Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring). Seminar Nasional Hasil Penelitian 2021 “Penguatan Riset, Inovasi, Dan Kreativitas Peneliti Di Era Pandemi Covid-19,” 230–238. https://ojs.unm.ac.id/semnaslemlit/article/download/25245/12626
Setiawan, N. (2023). Pemanfaatan Bahan Ajar dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di Madrasah. Al-Miskawaih: Journal of Science Education, 2(1), 85–104. https://doi.org/10.56436/mijose.v2i1.223
Sitepu, S. B., & Salminawati. (2023). Integrasi Nilai-Nilai Islam pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SDIT Al-Ansar Tanjung Pura Langkat. Jurnal Kependidikan, 12(3), 275–286.
Sugrah, N. U. (2020). Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains. Humanika, 19(2), 121–138. https://doi.org/10.21831/hum.v19i2.29274
Zulfi Idayanti, & Muh. Asharif Suleman. (2024). E-Modul sebagai Bahan Ajar Mandiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 127–133. https://doi.org/10.23887/jppp.v8i1.61283
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v17i2.6521
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Hilda Wahyuni
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.