Leveraging the ASSURE Model for Optimized Information Technology-Based Learning Media
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abadi, I., Afrizal, A.F., & Wahyuni, N. I. (2023). Kepraktisan Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode sebagai Media dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V di SD Negeri Lemahireng 05. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10), 493-499. https://doi.org/10.5281/zenodo.10231628
Bogdan, R. C., & Biklen, K. S. (1982). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston dan London: Allyn and Bacon, Inc.
Dick, W. L., & Carey, J. O. (2015). The Systematic Design of Instructional (8th ed). The United States of America: Pearson.
Hidayati, N. N. S., Gembong, S., & Juwari, A. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas V pada Pembelajaran IPA Materi Suhu dan Kalor dengan Menggunakan Media Pembelajaran Word Wall di SDN Bibis Kabupaten Magetan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 1514-1528. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.7692
Jamaludin. (2021). Pembelajaran Daring dengan Keterbatasan Akses Internet di Pelosok Desa Era Covid-19 (Studi Kasus SMK Telkom Medan). PaKMas: (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(2), 49-55. https://doi.org/10.54259/pakmas.v1i2.57
Latifah, H., & Ramadan, Z. H. (2023). Problematika Guru dalam Pemanfaatan Internet sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5823-5836. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5330
Marzano, R. J. (2017). The New Art and Science of Teaching. Bloomington, IN: Solution Tree Press.
Miles & Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia Press.
Nurhayati, Arafat, Y., & Fitriani, Y. (2020). Penggunaan Media Powerpoint dalam Pembelajaran Matematika dan Pengaruhnya terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 13(1), 75-87. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v13i1.1036
Nurhusni, F. A., Tarsosno Tarsono, & Nugraha, M. S. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz Paper Mode sebagai Media Alternatif Evaluasi Pembelajaran Al-Qur’an dan Hadis di Madrasah Tsanawiyah. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 191-203. https://doi.org/10.36088/islamika.v6i1.4218
Oktasyavira, M., & Nurlizawati, N. (2021). Kesulitan Guru dalam Merancang Media Inovatif Digital untuk Pembelajaran Sosiologi. Naradidik: Journal of Education & Pedagogy, 1(4), 437-445. https://doi.org/10.24036/nara.v1i4.87
Peña-Ayala, A. (2021). A learning design cooperative framework to instill 21st-century education. Telematics and Informatics, 62, 101632. http://doi:10.1016/j.tele.2021.101632
Prensky, M. (2013). From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning. Thousand Oaks, CA: Corwin.
Pribadi, B. A. (2011). Model ASSURE untuk Mendesain Pembelajaran Sukses. Jakarta: PT. Dian Rakyat.
Putra, L. D. et al. (2023). Analisis Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di SD Negeri Grogol. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 131-137. https://doi.org/10.55583/jkip.v4i1.598
Rahma, F. A, Harjono, H. S., & Sulistyo, S. (2023). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital. Jurnal Basicedu, 7(1), 603-611. http://dx.doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4653
Ramadhina, D., & Rohman, I. (2022). Problematika Guru dalam Penggunaan Video Youtube sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar Ilmu, 27(1), 117-123. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45598
Salsabila, U. H., & Agustian, N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran. Islamika: Jurnal Keislaman dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123-133 https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/islamika
Sarbaini, W, Bukit, S., & Khasanah, S. N. (2022). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital di SDN 101835 Bingkawan Kecamatan Sibolangit. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 1-11. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.164
Smaldino, Sharon E, Debora L. Lowther, dan Clif Mims. (2019). Instructional Technology and Media for Learning, (12th Ed). Pearson Education, Inc. All Rights Reserved. Printed in the United States of America.
Susanto, R. (2019). Modul 2. Kebijakan Pemerintah dalam ICT dan Pendidikan. Universitas Esa Unggul.
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan dan Penilaian (1st ed). Bandung: CV. Wacana Prima.
Wafiqni, N., & Putri, F. M. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1 di MIN 2 Kota Tangerang Selatan. Elementar (Elementary of Tarbiyah): Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 68-83. https://doi.org/10.15408/elementar.v1i1.20375
Widianto, E. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Journal of Education and Teaching, 2(2), 213-224. http://dx.doi.org/10.24014/jete.v2i2.11707
Winarsih & Nisa, A. F. (2023). Paper Mode Quizizz sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Siswa SD. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta, 112-123.
Winda, R., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(2), 211-221. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JP2/index
Wulandari, E., Ratnaningsih, A., & Pangestika, R. R. (2022). Pengaruh Model Learning Cycle 5E Berbantuan Powerpoint Interaktif Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Educatio, 8(1), 34-39. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i1.1485
Yani, A. (2023). Transformasi Teknologi dalam Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Penkomi: Kajian Pendidikan & Ekonomi, 6(2), 68-75, https://doi.org/10.33627/pk.62.1235
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i3.5639
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Neneng Eliana
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.