Enhancing Educational Quality through Principals' Human Resources Management Strategies
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adisel, A., & Suryati, S. (2022). Pendidikan Merdeka Belajar dalam Perspektif Filsafat Progresivisme. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(2), 467–477. https://doi.org/10.31539/joeai.v5i2.4886
Alfiandrizal, A., Sesmiarni, Z., Devi, I., Syafitri, A., & Simbolon, A. M. Y. (2023). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Disiplin Kerja Guru Di MTS Negeri 2 Agam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 14386–14397. Retrieved from https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/2063/1508
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Asiah, N., Tiro, M. A., & Apriyanti, E. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru di SMKS Yapta Takalar. Jurnal Education and Development, 9(4), 211–217. https://doi.org/10.37081/ed.v9i4.3124
Daheri, M., Pattiasina, P. J., Saputra, N., Nurdiansyah, N. M., & Uzlifah, L. (2022). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Profesionalisme Guru. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(4), 388–397. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v3i4.304
Dahirin, D. (2023). Peran Kepemimpinan Transformasional dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jambura Journal of Educational Management, 4(2), 371–387. https://doi.org/https://doi.org/10.37411/jjem.v4i2.2729
Dickerson, C., White, E., Levy, R., & Mackintosh, J. (2021). Teacher Leaders as Teacher Educators: Recognising the ‘Educator’ Dimension of Some Teacher Leaders’ Practice. Journal of Education for Teaching, 47(3), 395–410. https://doi.org/10.1080/02607476.2021.1880250
Duncan, H. E., & Stock, M. J. (2010). Mentoring and coaching rural school leaders: What do they need? Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning, 18(3). https://doi.org/10.1080/13611267.2010.492947
Ezenne, A. (2012). Human Resources Management in Education: Developing Countries Perspectives. California: Information Age Publishing.
Firmadani, F. (2021). Strategi Pengembangan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Menengah Atas. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen Dan Kepemimpinan Pendidikan, 3(2), 192–207. https://doi.org/10.21831/jump.v3i2.48045
Gustuningtiyas, M., & Roesminingsih, E. (2019). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di MTs Negeri 1 Sumenep. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1). Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/28422
Hartawan, H. A. (2020). Meningkatkan Motivasi Kinerja Guru Melalui Kepala Sekolah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 386–393. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.29087
Ismail, A. (2022). Strategi Kepala Sekolah dalam Mengelola Konflik Internal di SMP NU Bululawang Kabupaten Malang. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, (ARJMPI Vol 1, No 3, Juli 2022). https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i3.14243
Khana, M. A., Zainudin, A., Fanani, A. I., & Mirochina, C. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja dan Kedisiplinan Guru di SD Juara Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(25), 595–612. https://doi.org/10.5281/zenodo.10432776
Maisyaroh, S., & Rokhman, M. (2021). Strategi Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Andragogi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 52–62.
Maolana, I., Darmiyanti, A., & Abidin, J. (2023). Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah Yang Efektif Dalam Meningkatkan Kualitas Guru Di Lembaga Pendidikan Islam. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(4), 83–94. Retrieved from https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/3493/2487
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2019). Qualitative Data Analysis (3rd ed.). Los Angeles: Sage Publication.
Muhamad, M., & Wibowo, A. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SD Negeri 01 Sangkaran Bhakti. Attractive: Innovative Education Journal, 4(3), 486–494. https://doi.org/10.51278/aj.v4i3.506
Mustofa, M., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2023). Manajemen Strategi Sumber Daya Manusia Guru di Sekolah Dasar: Mengungkap Praktik Efektif Retensi untuk Pengembangan Guru. Annizom, 8(3), 69–80.
Muzakki, H. (2015). Managing Learning for Quality Improvement (Mengelola Pembelajaran untuk Peningkatan Mutu). AN-NUHA: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial, (Vol 2 No 2 (2015): Desember), 235–261. Retrieved from http://ejournal.staimadiun.ac.id/index.php/annuha/article/view/47/pdf
Nasrun, N. (2016). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 1(2), 63–70. https://doi.org/10.17977/um027v1i22016p063
Ningsih, R. S., Herawan, E., & Sutarsih, C. (2016). Kinerja Manajerial Kepala Sekolah, Iklim Sekolah dan Mutu Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2).
Nurjaman, K. (2023). Maintaining Teacher Performance and Motivation: Challenges and Strategies for Human Resource Management in the Education Sector. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, (Vol 15, No 2 (2023): AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan), 2240–2250. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i2.3879
Nurlindah, N., Mustami, M. K., & Musdalifah, M. (2020). Manajemen Pendidik Dan Tenaga Kependidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(1), 40–51. Retrieved from https://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/idaarah/article/view/13893/pdf
Pulungan, M. S. (2015). Kajian Evaluasi Tenaga Pendidikan dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pendidikan di Kutai Kartanegara Provinsi Kaltim. Jurnal Bina Praja: Journal of Home Affairs Governance, 7(1), 51–62. https://doi.org/10.21787/jbp.07.2015.51-62
Ramadoni, W., Kusmintardjo, K., & Arifin, I. (2016). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Upaya Peningkatan Kinerja Guru (Studi Multi Kasus di PAUD Islam Sabilillah dan SDN Tanjungsari 1 Kabupaten Sidoarjo). Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, (Vol.1, No.8, Agustus 2016), 1500—1504. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/6620/2832
Rosita, Tj., M., Karo-karo, A. P., Rezeki, Widjaja, D., & Anton. (2022). Pemanfaatan Teamwork untuk Meningkatkan Performance Team Marketing pada PT Prudential. HAGA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 91–98.
Rosyadi, Y. I., & Pardjono, P. (2015). Peran Kepala Sekolah sebagai Manajer dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP 1 Cilawu Garut. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(1), 124–133.
Saifullah, S. (2020). Determinasi Motivasi dan Kinerja Guru Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Kompetensi Profesional Guru (Studi Kasus di SMAN Negeri 1 Kota Bima). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 600–621. https://doi.org/10.38035/JMPIS
Santi, Undang, & Kasja. (2023). Peran Guru PAI dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Sekolah. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 16078–16084. https://doi.org/10.31004/jptam.v7i2.8918
Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran Guru Penggerak dalam Pendidikan Merdeka Belajar di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i2.53
Sugiyono. (2009a). Metode Penelitian Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2009b). Metode Penelitian Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparliadi, S. (2021). Peran Supervisi Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 4(2), 187–192. https://doi.org/10.31539/alignment.v4i2.2571
Suryapriadi, Y. E. (2020). Manajemen Tenaga Pendidik Berbasis Kinerja di Sekolah Laboratorium Percontohan (LABSCHOOL). Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 6(2), 216–220. https://doi.org/10.36989/didaktik.v6i2.151
Tanjung, B. N. (2020). Human Resources (HR) in Education Management. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(2), 1240–1249. https://doi.org/10.33258/birle.v3i2.1056.g1498
Tanjung, R., Hanafiah, H., Arifudin, O., & Mulyadi, D. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(4), 291–296. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i4.272
Tomlinson, H. (2004). Educational Leadership: Personal Growth for Professional Development. London: Sage Publication. https://doi.org/10.4135/9781446247150
Wicaksono, E. D. D. L. (2022). Kepemimpinan Kolaborasi Kepala Sekolah dalam Membangun Tim Kinerja Guru di Era Society 5.0. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 6(4). https://doi.org/10.58258/jisip.v6i4.3899
Widiastuti, N., Khodijah, N., & Abdurrahmansyah. (2021). The Effect of Motivation, Reward and Academic Supervision on Pedagogic Competence of Post-Certified Islamic Religious Education Teachers. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(3), 2877–2888. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i3.807
Wijaya, C., Hidayat, R., & Rafida, T. (2019). Manajemen Sumberdaya Pendidik dan Tenaga Kependidikan (1st ed.; Abdillah, ed.). Medan: LPPPI.
Zakki, M., Maunah, B., & Patoni, A. (2023). Orientasi dan Tujuan Kepemimpinan Transformasional dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Nidhomiyyah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52–68. Retrieved from https://ejournal.uiidalwa.ac.id/index.php/nidhomiyyah/article/view/980/482
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.5042
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 M. Shoffa Saifillah Al Faruq, Ahmad Sunoko, M. Asep Fathur Rozi
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.