Enhancing Learning Engagement in Madrasah Ibtidaiyah Students Through AR-Based Monopoly Media in History Education
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Asnawir, H., & Usman, M. B. (2002). Media Pembelajaran. Ciputat Pers.
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Farhurohman, O., & Saádiyah, S. (2020). PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH KEBUDAYAAN ISLAM ( SKI ) di MADRASAH IBTIDAIYAH ( MI ). Ibtidai: Jurnal Kependidikan Dasar, 7(1), 36–50. http://103.20.188.221/index.php/ibtidai/article/download/3363/2683
Halawa, M. V. B. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Platform Media Sosial dalam Pembelajaran Praktikum Secara Daring. Attractive : Innovative Education Journal, 2(2), 1–13.
Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. PT Bumi Aksara.
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam (JIPAI), 1(1), 28–38. https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042
Huang, S. Y., Tarng, W., & Ou, K. L. (2023). Effectiveness of AR Board Game on Computational Thinking and Programming Skills for Elementary School Students. Systems, 11(1). https://doi.org/10.3390/systems11010025
Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Terhadap Kualitas Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 121–125. https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.622
Juwita, Saputri Elania Zoela, & Kusumawati, I. (2021). Teknologi Augmented Reality (Ar) Sebagai Solusi Media Pembelajaran Sains Di. Journal of Biology Education, 3(2), 124–134. http://journal.walisongo.ac.id/index.php/bioeduca
Kurniawan, Y. D. P., & Mubarok, A. (2022). Penerapan Teknologi Augmented Reality Untuk Media Pembelajaran Taekwondo. Jurnal Responsif : Riset Sains Dan Informatika, 4(1), 105–109. https://doi.org/10.51977/jti.v4i1.720
Kurniawan, Y. I., & Kusuma, A. F. S. (2021). Aplikasi Augmented Reality untuk Pembelajaran Salat bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 8(1), 7. https://doi.org/10.25126/jtiik.2020712182
Larasati, N. I., & Widyasari, N. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Terhadap Peningkatan Pemahaman Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 45. https://doi.org/10.24853/fbc.7.1.45-50
Liarni, L., Rosida, W., & Safitri, A. (2021). Peran Guru Bersertifikasi dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di SMP Negeri 2 Wakurumba Utara Kab. Buton Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran (JPP), 1(1). https://doi.org/10.51454/jpp.v1i1.47
Mardhiyah, A., Munawir, M., & Nailisaadah, S. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Youtube sebagai Media Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam terhadap Hasil Belajar Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Attadrib: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 400–408. https://doi.org/10.54069/attadrib.v6i2.528
Muzdalifa, E. (2022). Learning Loss Sebagai Dampak Pembelajaran Online Saat Kembali Tatap Muka Pasca Pandemi Covid 19. GUAU Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(1), 2022.
Nasol, M. F., & Haryono, E. (2023). Studi Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar SKI di MI. PGMI IAI AL Muhammad Cepu, 7(4), 1–8. https://ejournal.iaiamc.ac.id/index.php/himmatulawlad/article/view/222
Nitami, N., Nazliati, & Sari, R. (2023). Pengembangan Media Likurdin Melalui Model Addie. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Malikussaleh (JPSM), 4(September), 1–88.
Oktaviani, P., Talentiano, R., Theo, Y. A., & Indrapangastuti, D. (2023). Studi Literatur Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran di Sekolah Dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 6(1). https://doi.org/10.20961/shes.v6i1.71182
Parlindungan, D. R., Haloho, H. N. Y., Wibowo, T. O., Rusli, M., & Candrasari, S. (2023). Pengembangan Kompetensi Guru Dalam Menerapkan Strategi Komunikasi Pembelajaran Yang Efektif di Kelas Pada Sd Al Azhar 31 Yogyakarta. ABDIMAS Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 19–25. https://doi.org/10.53008/abdimas.v4i1.1793
Putri, F. I. U., & Krismiyati, K. (2023). EFIKASI DIRI DALAM PENGGUNAAN TEKNOLOGI INFORMASI BAGI MAHASISWA CALON GURU DI MASA PANDEMI DAN SESUDAH PANDEMI. IT-Explore: Jurnal Penerapan Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 2(2). https://doi.org/10.24246/itexplore.v2i2.2023.pp138-153
Safira, D., & Batubara, H. H. (2021). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Terhadap Materi Sejarah Kebudayaan Islam Abu Bakar As-Shiddiq Sang Pembenar Kelas V MI/SD. EduBase : Journal of Basic Education, 2(2), 68. https://doi.org/10.47453/edubase.v2i2.391
Siahaan, M. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 73–80. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.265
Syawaludin, A., & Rintayati, P. (2018). The Potential of Augmented Reality Technology for Innovative Science Learning Media in Indonesian Elementary Teacher Education. IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering, November.
Tiyasari, S., & Sulisworo, D. (2021). Pengembangan Kartu Bermain AR Berbasis Teknologi Augmented Reality sebagai Multimedia Pembelajaran Matematika. Vygotsky, 3(2), 123. https://doi.org/10.30736/voj.v3i2.411
Utomo, F. T. S. (2023). INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN ERA DIGITAL DI SEKOLAH DASAR. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 3635–3645.
Wibowo, V. R., Eka Putri, K., & Amirul Mukmin, B. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality pada Materi Penggolongan Hewan Kelas V Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 58–69. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i1.119
Yusa, I. W., Yuniasti, A., Wulandari, R., Tamam, B., & Rosidi, I. (2023). Development of Augmented Reality ( AR ) Learning Media to Increase Student Motivation and Learning Outcomes in Science. 9(January 2018), 127–145.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4972
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Anis Muzkiyah, Dicky Anggriawan Nugroho
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.