Implementation of Multicultural Values Through Religious Program at Integrated Islamic Junior High Schools in Palembang City

Julius Saputra, Kasinyo Harto, Saipul Annur

Abstract


This study examines how multicultural values are implemented in the curriculum and activities at SMP IT in Palembang City, identifying the supporting and inhibiting factors. This type of research is qualitative with a descriptive approach. Data collection uses interview techniques, participant observation, documentation studies. Data analysis uses the process of data collection, data reduction, data presentation and verification or drawing conclusions. This research found that implementing multicultural values at SMP IT in Palembang City by implementing religious moderation as early as possible can be implemented in the school environment such as the values of tawassuth, tawazun, i'tidal, tasamuh, musawah, and shura. The implementation of multicultural values through religious activity programs at SMP IT in Palembang City needs to be evaluated with the aim of finding out to what extent the religious activity program can be according to plan and if necessary, revisions or innovations will be made so that the goals achieved are more effective.

Keywords


Multicultural Values; Religious Programs; Multicultural Education

References


Akhmad, N. (2020). Ensiklopedia keragaman budaya. Alprin.

Anam, C., & Marlina, T. (2022). Implementasi Pendidikan Multikultural dalam Pembelajaran. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 10–19.

Aprilia, L., Kardina, M. D. A. P. N., & Seprianto, S. (2023). Analisis Pelaksanaan Pendidikan Multikultural oleh Guru Kelas SD. Journal of Elementary School (JOES), 6(1), 63–69.

Aranditio, S. (2023). Terjadi 136 Kasus Kekerasan di Sekolah Sepanjang 2023, 19 Orang Meninggal. Kompas.Id. https://www.kompas.id/baca/humaniora/2023/12/16/terjadi-136-kasus-kekerasan-di-sekolah-sepanjang-2023

Baraas, A. (2014). Komnas HAM: Pelarangan Jilbab Terjadi Hampir di Seluruh Bali. Republika.Co.Id. https://news.republika.co.id/berita/n1c9xr/komnas-ham-pelarangan-jilbab-terjadi-hampir-di-seluruh-bali

Bashori, B. (2020). Kontribusi pendidikan islam dalam mengembangkan multikulturalisme. TOLERANSI: Media Ilmiah Komunikasi Umat Beragama, 12(1).

Fadhilah, F., & Rusdin, R. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Menggunakan Metode Inside Outside Circle. AL-FIKR: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 32–37.

Fauzi, R. (2023). Penanaman Nilai-nilai Pendidikan Islam Multikultural dalam Menguatkan Perilaku Toleransi di Madrasah Ibtidaiyah (Studi Kasus di Madrasah muâ€TM alimat Cukir Jombang). MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(3), 742–758.

Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan multikultural dalam membentuk karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337–1346.

Hifza, H., Antoni, A., Syakhrani, A. W., & Hartati, Z. (2020). The Multicultural Islamic Education Development Strategy on Educational Institutions. Jurnal Iqra’: Kajian Ilmu Pendidikan, 5(1), 158–170.

Indonesia, P. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia.

Khakim, A., & Munir, M. (2017). Nilai-nilai Pendidikan Antikorupsi Dalam Pendidikan Agama Islam. Al-Makrifat: Jurnal Kajian Islam, 2(2), 104–123.

Khoeriyah, Y., & Erihadiana, M. (2022). Pendidikan Multikultural: Konsepsi, Urgensi dan Relevansinya dalam Manajemen Pendidikan Islam di Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(7), 2523–2532.

Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan multikultural di sekolah dasar (sebuah studi pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51.

Ledang, I. (2016). Tradisi islam dan Pendidikan Humanisme: upaya Transinternalisasi nilai Karakter dan multikultural dalam Resolusi Konflik sosial masyarakat di indonesia. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 1(1).

Masduki, H. (2016). Pluralisme Dan Multikulturalisme Dalam Perspektif Kerukunan Antar Umat Beragama (Telaah Dan Urgensinya Dalam Sistem Berbangsa Dan Bernegara). DIMENSI-Journal of Sociology, 9(1).

Mirhan, A. M. (2015). Refleksi Penciptaan Manusia Berbangsa-Bangsa Dan Bersuku-Suku (Telaah Surah Al-Hujurāt Ayat 13). Jurnal Studia Insania, 3(1), 1–7.

Munif, A. (2018). Potret masyarakat multikultural di Indonesia. Journal Multicultural of Islamic Education, 2(1).

Novianti, H., Santoso, G., Zahra, A., & Najibah, A. (2023). Negara Kesatuan Republik Indonesia Tidak Dapat Diubah: Membangun Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(3), 70–77.

Rahma, A. (2021). Kasus Jilbab di SMKN 2 Padang, P2G: Kasus Intoleransi Banyak Terjadi. Tempo.Co. https://nasional.tempo.co/read/1426265/kasus-jilbab-di-smkn-2-padang-p2g-kasus-intoleransi-banyak-terjadi

Rahman, F., Ruswandi, U., & Erihadiana, M. (2021). The strategy of developing multicultural education. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 373–387.

Ramedlon, R., Warsah, I., Amin, A.-F., Adisel, A., & Suparno, S. (2021). Gagasan dasar dan pemikiran multikulturalisme. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 4(2), 181–189.

Rohman, M. (2022). Manajemen Strategi Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural di Madrasah Aliyah dan Sekolah Menengah Atas Lampung Tengah. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Salam, M. (2017). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 2(2), 329–345.

Slamet, S., Masrukhi, M., Haryono, H., & Wasino, W. (2017). the Implementation of Multicultural Values in the Educational Institution. The Journal of Educational Development, 5(1), 118–127.

Suwarno, S. A., & Aeni, I. N. (2022). Model Impelementasi Pendidikan Multikultural (Upaya Membangun Kurikulum Berbasis Moderasi Agama). At-Tahsin: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2(1), 8–16.

Tular, N. I., & Manik, J. S. (2022). Pendidikan perdamaian bagi remaja: upaya pencegahan terjadinya konflik antar umat beragama. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 5(1), 40–57.

Ubaidillah, M. (2020). Penanaman Nilai-Nilai Multi Kultural Melalui Pendidikan Agama Islam Di Smk Ketintang Surabaya. WIDYALOKA, 7(2), 193–212.

Yartin, I. N. (2021). Pendidikan Multikultural Dalam Praktek Pendidikan Islam. Jurnal Ar-Rahmah, 1(2), 84–93.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4943

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Julius Saputra, Kasinyo Harto, Saipul Annur

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.