Literature Review of Implementation HOTS-Based Assessment Instruments in Learning to Write Prose Fiction in Higher Education
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives (Complete ed.). New York: Longman.
Brookhart, S. M. (2010). How to Assess Higher-Order Thinking Skills in Your Classroom. Alexandria Virginia USA: ASCD.
Chandra, D., Heryadi, D. (2020). Kemampuan Guru Bahasa Indonesia dalam Membuat Soal Tes Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) di SMP Se-Kecamatan Karangnunggal. Fon : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Volume 16 Nomor 1 Halaman 22-28. DOI https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i1.2338
Hardiyanto, F. E. (2020). Model Penilaian Produktif Mata Kuliah Menulis Berbasis Nilai Humanis. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 9 Nomor 1 hal 66-70. DOI https://doi.org/10.15294/jpbsi.v9i1.38686
Hasibuan, S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi dengan Metode Latihan Terbimbing Menggunakan Gambar di SMAN 4 Pekanbaru. GERAM, 5(2), 1-6. DOI: https://doi.org/10.25299/geram.2017.vol5(2).467
Hiasa, F., Agustina, E. (2021). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Google Form pada Mata Kuliah Apresiasi Prosa Fiksi. KOMPOSISI: Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra dan Seni, Volume 22 No. 1, hal 32-46. DOI 10.24036/komposisi.v22i1.111050
Krathwohl, B.S. Bloom, B.B Masia. (1964). Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals, Handbook II: Affective Domain. David McKay Company, Inc.
Linawati, E. (2016). Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerita Pendek di Kelas 7 SMPN I Luragung. JILEaL: Journal Indonesian Language Education and Literature Vol. 2, No. 1, hal 1-11. DOI: 10.24235/ileal.v2i1.699
Muhaimin, Habibi, A., Riady, Y., Alqahtani, T. M., Chaerunisaa, A. Y., Wijaya, T.T., Milanda, T., Yusop, F. D., Albelbisi, N. A. (2023). Covid-19 Distance and Online Learning: A Systematic Literature Review in Pharmacy Education. BMC Medical Education vol 23 no 1 pp 1-10. DOI https://doi.org/10.1186/s12909-023-04346-6
Mulyaningsih, I., Itaristanti. (2018). Pembelajaran Bermuatan HOTS (Higher Order Thinking Skill) di Jurusan Tadris Bahasa Indonesia. . JILEaL: Journal Indonesian Language Education and Literature. Vol. 4, No. 1, pp 114 – 128. DOI: 10.24235/ileal.v4i1.2970
Naskah Kurikulum MBKM Prodi Sastra Indonesia FKIP Universitas. (2021).
Nisya, R.K. (2018). Prosa Fiksi Realistik dalam Menumbuhkan Karakter Siswa. Jurnal FON; Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Volume 13 Nomor 2 Tahun 2018, hal 52-58. DOI: https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v13i2.1542
Nofiyanti, N. (2017). Pendidikan Karakter dalam Cerpen “Robohnya Surau Kami" Karya AA Navis. Jurnal Semantik, 3(2), 114-128. DOI: https://doi.org/10.22460/semantik.v3i2.p114%20-%20128
Nurgiyantoro, B. (2012). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gajah Mada University Press.
Pratiwi, Y. (2013). Sumbangan Pembelajaran Apresiasi Prosa Fiksi terhadap Perkembangan Moral Peserta Didik di Sekolah Dasar. J-TEQIP: Jurnal Peningkatan Kualitas Guru. Vol 4 no 1, hal 50-61.
Sastrawati, E., Rusdi, M., Syamsurizal. (2011). Problem-Based Learning, Strategi Metakognisi, dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. Tekno-Pedagogi: Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol 1 No 2, hal 1-14.
Serevina, V., Sari, Y. P., & Maynastiti, D. (2019). Developing high-order thinking skills (HOTS) assessment instrument for fluid static at senior high school. Journal of Physics: Conference Series, 1185(1). DOI: https://doi.org/10.1088/1742-6596/1185/1/012034
Setiawan. (2017). Kajian Kode Bahasa, Sastra dan Budaya dalam Kumpulan Cerpen Pilihan Kompas 2013 sebagai Pemilihan Bahan Ajar Prosa Fiksi pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah FKIP Unpas Bandung. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pend. Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, Vol.7, No.2, hal 103-111. DOI https://doi.org/10.23969/literasi.v7i2.421
Setyorini, N., Riskiana, S. (2017). Kajian Arkeptipal dan Nilai Kearifan Lokal Legenda di Kota Purworejo serta Relevansinya sebagai Bahan Ajar Mata Kuliah Kajian Prosa. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pend. Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, Vol.7, No.2, hal 94-102. DOI: https://doi.org/10.23969/literasi.v7i2.352
Suryani, I., Rasdawita, Wilyanti, L. S. (2022). Development Of Online Media Based on The KIK-IRMA Learning Model on Learning to Write Criticism and Essays in The Indonesian Language and Literature Education Study Program, Jambi University. BAHASTRA Vol. 42, No. 2, pp. 132-147. DOI: https://doi.org/10.26555/bs.v42i2.241
Susandi., Rachman, A. K. (2019). Keterampilan Menulis Cerpen dengan Teknik Ubah Diary Mahasiswa IKIP Budi Utomo Malang. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, Vol. 5, No. 2, Oktober 2019, Hlm: 274-285. DOI: https://doi.org/10.22219/kembara.v5i2.9754
Sutami,Hudiyono, Y., Ilyas, M. (2020). Pengembangan Instrumen Asesmen Higher Order Thinking Skills (HOTS) pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA dan SMK. DIGLOSIA: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. Volume 3, Nomor 1, Februari 2020, Halaman 102—113. DOI https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i1.24
Syukur, L. O., Ibrahim, I., Sahidin, L.O., Sofian, N. I., Alias. (2022). Pengembangan Penulisan Cerpen Berbasis Cerita Rakyat pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Univeristas Halu Oleo. KANDAI Vol 18, No 2 DOI: https://doi.org/10.26499/jk.v18i2.4549
Thaba, A., Mahmut, A. K., Amru. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Kajian Prosa Fiksi untuk Perguruan Tinggi Berbasis Mobile Learning. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume 6 Nomor 2 September. Page 89-94. DOI https://dx.doi.org/10.26737/jp-bsi.v6i2.2331
Wahyudi, D. Ristanti, W., Suwandi, S. (2022). Persepsi Guru Bahasa Indonesia SMA terhadap Penilaian Literasi Membaca Berbasis Keterampilan Aras Tinggi. LITERA, Vol. 21 No. 3, hal 347-356. DOI 10.21831/ltr.v21i3.47975
Wendra, I. W., & I. N. (2020). Prepresentasi Nilai Karakter dan Kearifan Lokal (Lokal Genius) pada Cerpen Surat kabat Bali Post (Sebagai Dasar Menentukan Cerpen Yang Layak Diterbitkan). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia. Vol. 10 No. 2 tahun 2020, hal 1-9. DOI: https://doi.org/10.23887/jjpbs.v10i2.29104
Widyastuti, E. (2017). Effect Of Authentical Assessment And High Order Thinking Skill (Hots) Against Troubleshooting Physical Problems (An Experiment in The Students of SMA Negeri 2 Depok City). Jurnal Evaluasi Pendidikan, 08(02), 109–116.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4779
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Liza Septa Wilyanti, Urip Sulistiyo, Mukhlash Abrar, Nazurty Nazurty, Siti Fitriah
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.