Enhancing Students’ Geometry Learning Outcomes and Critical Thinking Skills through the Implementation of Problem Based Learning Model
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, I. H. (2016). Berpikir Kritis Matematik. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 66–75. https://doi.org/10.33387/dpi.v2i1.100
Arends, R.I. (2008). Learning to teach. New York: McGraw Hill Company.
Arikunto, S. (2017). Penelitian tindakan kelas, cetakan ke-2. Jakarta: Bumi Aksara
Depdiknas. (2008). Kamus Besar Bahasa Indonesia (edisi keempat). Jakarta : PT. Gramedia Pustaka Utama.
Ennis, R.H. (1996). Critical thinking. New Jersey: Prentice Hall,Inc.
Fisher, A. (2011). Critical Thinking: An Introduction (Second Ed). Cambridge: Cambridge University Press
Harvey, J. (1998). Evaluation Cookbook. Edinburgh: LTDI Institute for CBL Heriot-Watt University
HmeloSilver, C. E., & Barrows, H. S. (2006). Goals and strategies of a problem-based learning facilitator. The Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 1(1), 21- 39.
Karim, & Normaya. (2015). Kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran matematika dengan menggunakan model Jucama di sekolah menengah pertama. Edu- Mat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 92-104. Retrieved from https://doi.org/ 10.20527/edumat. v3i1.634
Khoiri, W., Rochmad, Cahyono, A.N. (2013). Problem based learning berbantuan multimedia dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif. Unnes Journal of Mathematics Education 2(1), p.114-121.
Kusumaningtias, A., Zubaidah, S., & Indriwati, S. E. (2013). Pengaruh Problem Based Learning dipadu Strategi Numbered Heads Together terhadap Kemampuan Metakognitif, Berpikir Kritis, dan Kognitif Biologi Siswa Kelas XI SMA Negeri 5 Malang.(TESIS). DISERTASI Dan TESIS Program Pascasarjana UM, January 2013, 33–47. http://jpk.lemlit.um.ac.id/wp-content/uploads/2014/08/02-Anyta-Kusumaningtyas-OK.pdf
Nugraha, T. S., & Mahmudi, A. (2015). Keefektifan pembelajaran berbasis masalah dan problem posing ditinjau dari kemampuan berpikir logis dan kritis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 107-120. https://doi.org/10.21831/jrpm.v2i1.7154
Nuryanti, L., Zubaidah, S., & Diantoro, M. (2018). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pendidikan, 3(2), 155-158. Retrieved from http://journal.um.ac.id/index.php/ jptpp/article/view/10490/5163
Purwanto. (2013). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rusman (2013). Model-model pembelajaran: mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada
Sadia, I.W.(2008). Model Pembelajaran yang efektif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis, Jurnal Pendidikan dan Pengajaran UNDIKSHA, No.2 Th.XXXXI, 222-223.
Sanjaya, W. (2011). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media
Sihotang. (2012). Critical thinking membangun pemikiran logis. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan
Sudarman. (2007). Problem based learning: model pembelajaran untuk mengembangkan dan meningkatkan kemampuan memecahkan masalah. Jurnal Pendidikan Inovatif. 2 (2): 68-73.
Suryabrata, S. (2006). Psikologi pendidikan. Jakarta: PT. Grafindo Perkasa
Susiyati. (2014). Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik dalam Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika. Bandung: Program Pasca Sarjana STKIP Siliwangi, 27 November 2014.
Syah, M. (2010). Psikologi pendidikan dengan pendekatan baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Taufiq, A. (2010). Inovasi pendidikan melalui problem based learning. Jakarta: Kencana
Tinio, V.L. (2003). ICT in Education. E book. Retrieved from http://www.apdip.net/ publications/iespprimers/ICTinEducation.pdf
Wagner, T. (2008). The global achievement gap. New York: Basic Books.
Zulfiani, Feronika, T.,dan Suartini, K. (2009). Strategi pembelajaran sain. Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Jakarta.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4740
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Dewi Indrapangastuti, Murwani Dewi Wijayanti, Achmad Basari Eko Wahyudi
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.