LOTS vs HOTS: Evaluation of History Textbooks for Class XII Senior High School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adesoji, F. A. (2018). Bloom Taxonomy Of Educational Objectives And The Modification Of Cognitive Levels. Advances in Social Sciences Research Journal, 5(5), 292–297. https://doi.org/10.14738/assrj.55.4233
Andari, D., Rohiat, S., & Nurhamidah. (2021). Analisis Soal Pada Buku Teks Kimia Sma Kelas Xi Berdasarkan Ranah Kognitif Taksonomi Bloom. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kimia, 5(2), 176.
Anderson, L. W., & Krathwol, D. R. (2010). Kerangka Landasan Untuk Pembelajaran, dan Asesmen Revisi Taksonomi Pendidikan Bloom. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Arikunto, S. (2003). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
Budiarta, K., Harahap, M. H., Faisal, & Mailani, E. (2018). Potret implementasi pembelajaran berbasis high order thinking skills (HOTS) di Sekolah Dasar Kota Medan. Jurnal Pembangunan Perkotaan, 6(2), 102–111.
Fanani, Moh. Z. (2018). Strategi Pengembangan Soal Hots Pada Kurikulum 2013. Edudeena, 2(1), 57–76. https://doi.org/10.30762/ed.v2i1.582
Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2012). Taksonomi Bloom – Revisi Ranah Kognitif. E-Journal.Unipma, 2(2), 98–117.
Heryani, Y. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Pada Model Pembelajaran Exploration, Communication, Clarification Berbasis Teori Valsiner Untuk Meningkatkan Higher Order Thinking Skills (Hots) Matematika. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(1), 140. https://doi.org/10.25157/teorema.v8i1.9536
Huda, M., Purnomo, E., Anggraini, D., & Prameswari, D. H. (2021). Higher Order Thinking Skills (Hots) Dalam Materi Dan Soal Pada Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Sma Terbitan Kemendikbud Ri. Prasi, 16(02), 128. https://doi.org/10.23887/prasi.v16i02.40671
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2019). Modul Penyusunan Soal Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi (Higher Order Thinking Skills) Sejarah Indonesia. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Magdalena, I., Fajriyati Islami, N., Rasid, E. A., & Diasty, N. T. (2020). Tiga Ranah Taksonomi Bloom Dalam Pendidikan. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 2(1), 132–139.
Markhamah, N. (2021). Pengembangan Soal Berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada Kurikulum 2013. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 385–418. https://doi.org/10.14421/njpi.2021.v1i2-8
Mashudi, M. (2021). Pembelajaran Modern: Membekali Peserta Didik Keterampilan Abad Ke-21. Al-Mudarris (Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam), 4(1), 93–114. https://doi.org/10.23971/mdr.v4i1.3187
Muhali, M. (2019). Pembelajaran Inovatif Abad Ke-21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 25. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v3i2.126
Najuah, N., Sidiq, R., Azhari, I., & Lukitoyo, P. S. (2022). Validity and Effectiveness of the Historical Electronics Module for Senior High School. Paramita: Historical Studies Journal, 32(2), 286–294. https://doi.org/10.15294/paramita.v32i2.30576
Nugroho, R. A. (2018). HOTS (Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi: Konsep, Pembelajaran, Penilaian, dan Soal-soal). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Nurnaningsih, L. F. (2021). KOGNITIF TAKSONOMI BLOOM REVISI Skripsi. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Palupi, M. T. (2020). Hoax: Pemanfaatannya Sebagai Bahan Edukasi Di Era Literasi Digital Dalam Pembentukan Karakter Generasi Muda. Jurnal Skripta, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i1.645
Pusat Penilaian Pendidikan. (2019). Panduan Penulisan Soal HOTS Higher Order Thinking Skills. Jakarta: Pusat Penilaian Pendidikan.
Rapih, S., & Sutaryadi, S. (2018). Perpektif guru sekolah dasar terhadap Higher Order Tinking Skills (HOTS): pemahaman, penerapan dan hambatan. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(1), 78. https://doi.org/10.25273/pe.v8i1.2560
S, Y. D., In’ami, M., Audia, A., & Masrukhin, M. (2023). Assessment Based on Higher Order Thinking Skill on SKI Learning. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(1), 443–458. https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2586
Sarwanto, Fajari, S. L. E. W., & Chumdari. (2021). Critical Thinking Skills and Their Impats Sarwanto Laksmi Evasufi Widi Fajari & Chumdari Faculty of Teacher Tranning and Education Universitas Sebelas Maret University , Indonesia. Malaysian Journal of Learning and Instruction, 2(2), 161–188.
Septikasari, R. (2018). Keterampilan 4C abad 21 dalam pembelajaran. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, VIII(2), 107–117.
Silalahi, D. E., Herman, H., Sihombing, P. S. R., Damanik, A. S., & Purba, L. (2022). An Analysis of Students’ Achievement in Reading Comprehension through Higher Order Thinking Skills (HOTS). AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(2), 1853–1868. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1249
Sitepu, B. P. (2012). Penulisan Buku Teks Pelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Subakti, Y. R. (2021). Tantangan Guru Sejarah dalam Mengajar dan Belajar Berbasis HOTS. Historia Vitae, 01(01), 52–71.
Wibawa, R. P., & Agustina, D. R. (2019). PERAN PENDIDIKAN BERBASIS HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) PADA TINGKAT SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DI ERA SOCIETY 5.0 SEBAGAI PENENTU KEMAJUAN BANGSA INDONESIA. Equilibrium, 7(2), 137–141. https://doi.org/10.33487/mgr.v2i2.2880
Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning and Innovation Skills untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. 2nd Science Education National Conference, (April), 1–18.
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4547
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Najuah Najuah
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.