The Role of Private School Principle in Elementary Schools in Implementing Sekolah Penggerak
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustin, A. B., Kunta, M., Sayuti, M., & Mahmudah, F. N. (2023). The The Role of Principal to Realizing Merdeka Curriculum in Vocational High Schools. Asian Journal of Vocational Education And Humanities, 4(1), 18-30.
Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar Dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jfi.v3i3.24525
Amanda, S., Muharrami, L. K., Rosidi, I., & Ahied, M. (2018). Peningkatan kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran IPA menggunakan model pembelajaran berbasis masalah yang berbasis SETS. Natural Science Education Research, 1(1), 57-64.
Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum development: Teacher involvement in curriculum development. Journal of Education and practice, 7(9), 106-107.
Cresswell, J. W. (2015). Riset Pendidikan edisi 5. Yoyakarta: Pustaka Pelajar.
Fraire, P. (2018). Pendidikan Kaum Tertindas. Yogyakarta: LP3ES.
Patilima, S. (2022, January). Sekolah Penggerak sebagai upaya peningkatan kualitas pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Kemendikbud. (2020). Pusat Penguatan Karakter Kemdikbud (PPKK). Kemdikbud.go.id. https://www.kemdikbud.go.id › main › blog › 2017/07.
Makarim, Nadiem.(2021). Sekolah Penggerak. https://gurudikdas.kemdikbud.go.id/news/Luncurkan-Program-Sekolah-Penggerak,-Mendikbud-Ungkap-Empat-Tahapan-Transformasi-Sekolah-
Makovec, D. (2018). The dimensions of teacher’s professional development. Journal of Contemporary Educational Studies/Sodobna pedagogika Let./Vol, 69, 135.
Mariana, D. (2021). Pengaruh kepemimpinan kepala sekolah terhadap efektivitas Sekolah Penggerak dalam meningkatkan kualitas pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10228-10233.
Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. (2020). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2020 tentang Rencana Strategis Kementerian Pendidikan. Jakarta: Kemendikbud.
Minsih, M., Fuadi, D., & Rohmah, N. D. (2023). Character Education Through an Independent Curriculum. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(1), 597-602.
Miles, Matthew B. , A. -M. Huberman, Johnny Saldaña. SAGE, 2020 Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, Volume 14.
Muji, A. P., Gistituati, N., Bentri, A., & Falma, F. O. (2021). Evaluation of the implementation of the sekolah penggerak curriculum using the context, input, process and product evaluation model in high schools. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 7(3), 377-384.
Mulyasa, H. E. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi: Dalam Era Industri 4.0. Bumi Aksara.
Nisah, N., Widiyono, A., Milkhaturrohman, M., & Lailiyah, N. N. (2021). Keefektifan Model Project Based Learning Terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2).
Osman, ahmed., and special akello. (2015). Education as a Practice of Freedom: Reflections on bell hooks. Journal of education and Practice, 6(17), 195-199.
Pendi, Y. O. (2020). Merdeka Belajar Yang Tercermin Dalam Kompetensi Profesional Guru Bahasa Inggris SMP Negeri 01 Sedayu. Seminar Nasional Pendidikan, 291–299.
Purwati, I., Markhamah, M., Desstya, A., & Minsih, M. (2023). Parenting Style in Developing the Character of Elementary School Student Responsibility. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(3).
Setriawan. W, Santika. D. I, & Naim. A. (2021). Guru Penggerak Dan Transformasi Sekolah Dalam Kerangka Inkuiri Apresiatif. Jurnal Pendidikan Islam. Vol. 11. No. 1. http://103.88.229.8/index.php/idaroh/article/view/7633
Setyawan, F. A., & Masduki, L. R. (2021, August). Desain math e-learning berbasis moodle pada sekolah penggerak. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 6, pp. 346-353).
Simonson, M., Zvacek, S. M., & Smaldino, S. (2019). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education 7th Edition.
Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. Urban Green Proceeding: Konferensi Nasional Pendidikan I, 1, 183–190.
Sibagariang, Sihotang, & Murniarti. (2021).
Suyanto. (2020). Implikasi Kebijakan Merdeka Belajar. KOMPAS, 08 Pebruasi, 6. https://suyanto.id/implikasi-kebijakan-merdeka-belajar
Rahayu. S, Rossari. V. D, Wangsanata. A. S. Saputri. E. N, & Saputri. D. N. 2021. Hambatan Guru Sekolah Dalam Melaksanakan Kurikulum Sekolah Penggerak Dari Sisi Manajemen Waktu dan Ruang Di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol. 5. No. 3. Pp. 5759-5768. (https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1869)
Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A., & Malang, U. N. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (Vol. 1, No. 26, pp. 263-278).
Zamzami, M. A. (2021). Rekontruksi Konsep Character Building di Era Cyber (Internalisasi Nilai-Nilai Karakter Anak Melalui Keluarga dan Sekolah). Jurnal el-Tarbawi. 11 (1) https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol11.iss1.art6).
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4520
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Minsih Minsih, Djalal Fuadi, Nanda Dwi Rohmah, Ummi Tadzkiroh
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.