Analysis of the Needs for Teaching Materials Text Report of Microblog Assisted Observations for Senior High School Students

Dewi Jayana, Khaerudin Kurniawan, Yeti Mulyati

Abstract


The study investigates the adequacy and development methods of teaching materials, specifically textbooks, which are essential references for students. Despite their importance, current textbooks exhibit shortcomings in content sufficiency and development techniques. Given the technological inclinations of contemporary students, integrating technology into learning can enhance engagement and enjoyment. This research aims to analyze the necessity of microblog-based teaching materials for observation report texts to boost student enthusiasm and active participation in learning. Employing qualitative research methods, the study involved 96 students from three high schools in Takengon. Data were collected via Google Forms and analyzed descriptively. Findings indicate a significant demand for microblog teaching materials, with 80% of students responding affirmatively to the need for such resources. The study's implications include providing captivating teaching materials to enhance classroom learning and motivating teachers to create more engaging educational resources, thereby fostering greater student enthusiasm and participation.

Keywords


needs analysis; teaching materials; microblog; students

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Darmawan, D. (2014). Metode penelitian kuantitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset

Depdiknas. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20, Tahun 2003, tentang Sistem pendidikan Nasional.

Depdiknas. (2007). Materi sosialisasi dan pelatihan kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP). Jakarta: Depdiknas.

Dewi, K., & Rosyida, F. (2021). Analisis mobile learning berbantuan media sosial dalam meningkatkan knowledge, creativity, dan innovation skill.Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial,1(10), 1138-1151.

Dewi, K., Indahwati, K., & Febrianti, L. (2021a). Microblog dan Mobile Learning: Inovasi Metode Pembelajaran dalam Meningkatkan Creativity Skill. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha,9(3), 164-174.

Dewi, K., Pratisia, T., & Putra, A. K. (2021b). Implementasi pemanfaatan google classroom, google meet, dan instagram dalam proses pembelajaran online menuju abad 21. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial,1(5), 533-541.

Direktorat Pembinaan Sekolah Menegah Atas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar.

Effendi, E. H. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Untukmeningkatkan Kemampuan Memproduksi Teks Laporan Hasil Observasi Dankreativitas Siswakelas Viismpn I Karawang Timur Kabupaten Karawangtahun Pelajaran 2016/2017 (Doctoral Dissertation, Unpas).

Fajrinah, N. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Berbasis Aplikasi Kahoot! Kelas Vii Smp (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Fauziah, M., Hartati, T., Damaianti, V. S., & Sholehuddin, M. (2021). Efektifitas Pengajaran Daring Menggunakan Media Digital Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. JMIE (Journal Of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(2), 238-248.

Gazali, R. Y. (2016). Pengembangan bahan ajar matematika untuk siswa SMP berdasarkan teori belajar ausubel. Pythagoras, 11(1), 183.

Harahap, I. R. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Handout Elektronik Berbantuan Adobe Flash Materi Teks Eksplanasi Kelas VIII di SMP Negeri 6 Medan Tahun Pembelajaran 2019/2020 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).

Hasby, Muhamad Alvian, Erik Armayuda, dan Bayyinah Nurrul Haq. (2020). “Strategi Konten Instagram untuk Edukasi Pola Minum Kopi yang Sehat pada Usia Muda”. Jurnal IKRA-ITH Humaniora Vol. 4 no. 3, 194- 203.

Juliawati, N., Sutama, I dan Gunatama, G. (2015). Pembelajaran Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Berbasis Kearifan Lokal Pada Siswa. Jurnal Undiksha. 3 (1): 1-10.

Kartika, R. (2018). Pengembangan Modul Pembelajaran Teks Laporan Hasil Observasi Berbasis Multimedia Interaktif Siswa Kelas X Smk Negeri 1 Percut Sei Tuan (Doctoral Dissertation, UNIMED).

Katarsa. “Microblog : 10 Tips Jitu untuk Microblogging Pemula di Instagram” (blog), Juni 25, 2020. https://katarsa.id/id/2020/06/25/microblog-10-tipsjitu-untuk-pemula/ Diakses pada 20 Juli 2021, pukul 09.00 WIB.

Kementrian Perdagangan RI. Panduan Optimalisasi Media Sosial Untuk Kementrian Perdagangan RI. Jakarta: Kemendag RI. 2014.

Khalimah, D. N., Egar, N., & Umaya, N. M. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Lingkungan Pada Siswa Kelas Vii Di Smp Kabupaten Semarang. Teks: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 80-92.

Kurniawan, K. (2016). Kajian Buku Teks Bahasa Indonesia Berbasis Kecakapan Hidup. Lingua, 12(2), 124-132.

Kurniawan, K. (2020) (Kurniawan, K. Pengembangan Model Pembelajaran Komunitas Sosial Berbasis Lierasi Bahasa Dalam Penulisan Buku Teks. Kode: Jurnal Bahasa, 9(3).

Nasrillah, E., Kosasih, E., & Kurniawan, K. (2019). Teks Eksplanasi Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Di Kelas Xi Sman 5 Bandung (Kajian Deskiptif Kualitatif Terhadap Fungsi, Struktur Dan Kaidah Kebahasaan Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Genre). Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, Dan Kesusastraan Indonesia, 3(1), 68-73.

Ningrum, A. S., Muslim, S., & Siregar, E. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi Guru Di SMPN 28 Kota Tangerang. PROCEEDING UMSURABAYA.

Nursidik, D. (2019). Penerapan Model Problem Based Learning (Pbl) Dalam Pembelajaran Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Dan Dampaknya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik SMPN 2 Kalipucang. Wistara: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 168-182.

Rahim, F. R., Suherman, D. S., & Murtiani, M. (2019). Analisis Kompetensi Guru Dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 3(2), 133-141.

Rahmawati, F. (2011). Pengaruh Pembelajaran Geometri Dengan Pendekatan InduktiF. Edumatica : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(02). https://doi.org/10.22437/edumatica.v1i02.682

Shofa, M. I., Redhana, I. W., & Juniartina, P. P. (2020). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Argument Mapping. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(1), 31-40.

Simbolon, B. R., Hidayat, H., Hartiningsih, H., Hoerudin, C. W., Imran, I., & Aina, M. (2023). E-Learning: Succeeding Amid the Pandemic Period, Forgotten in the Post-Pandemic Era. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 15(1), 903-910.

Sukmadinata, Nana Syaodih. (2013). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.

Widoyoko, E. P., 2012, Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian, Pustaka Pelajar, Yogyakarta

Wiranti, et al. (2023). Adopsi Media Sosial: Problem-Based Learning Berbantuan Instagram dan Whatsapp Group dalam Pembelajaran Geografi. JPIG (Jurnal Pendidikan dan Ilmu Geografi). Vol. 8, No. 1, Maret 2023 Halaman: 20-30 Online: http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JPIG.

Wulandari, W. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Teks Laporan Hasil Observasi Bermuatan Ekologi Secara Blended Learning Bagi Siswa Kelas Vii Mts Miftahussalam Medan (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Medan).

Yaumi, Muhammad. 2012. Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Jakarta: Dian Rakyat.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v16i2.4200

Refbacks



Copyright (c) 2024 Dewi jayana

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.