Ethnomathematics Study: Mathematical Concepts in Bima Weaving Motifs
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amalia, N., Sudirtha, I. G., & Angendari, M. D. (2021). Perkembangan Motif Kain Tenun Bima di Desa Ntonggu, Kecamatan Palibelo, Kabupaten Bima. Jurnal BOSAPARIS: Pendidikan Kesejahteraan Keluarga, 12(3), 97–106. https://doi.org/10.23887/jppkk.v12i3.37282
Andari, R. D., Wahyuni, S., Arohman, R. K., & Zayyadi, M. (2022). Eksplorasi Eduwisata Garam Sebagai Metode Pembelajaran Matematika Era New Normal. Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied, 2(1), 40. https://doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5275
Banase, S., Disnawati, H., & Nahak, S. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Kain Tenun pada Mayarakat Oeolo NTT untuk Mengungkapkan Konsep Matematis. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 86. https://doi.org/10.20527/edumat.v10i1.10698
Bishop, A. J. (1979). Visualising and Mathematics in a Pre-Technological Culture. Educational Studies in Mathematics, 10, 135–146.
Bishop, A. J. (1988). Mathematics Education in Its Cultural Context. Educational Studies in Mathematics, 19, 179–191. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9780203396391
D’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and Its Place in the History and Pedagogy of Mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(February 1985), 44-48 (in 'Classics').
Fauzi, L. M., Hayati, N., & Satriawan, R. (2023). Perceptions of geometry and cultural values on traditional woven fabric motifs of the Sasak people. Jurnal Elemen, 9(January), 153–167. https://doi.org/https://doi.org/10.29408/jel.v9i1.6873
Fitriza, R., Putra, M. S., & Samad, D. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berwawasan Al-Qur’an dan Budaya Minangkabau dalam Pembelajaran Matematika Kelas X. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1159–1171.
Guslinda, & Kurniaman, O. (2016). Perubahan Bentuk, Fungsi, dan Makna Tenun Songket Siak Pada Masyarakat Melayu Riau. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 5(September), 29–42.
Imamuddin, M., Isnaniah, I., Putra, A., & Rahmadila, R. (2019). Kemampuan Koneksi Matematika Siswa Dengan Pendekatan Kontekstual Di SMPN 1 Banuhampu. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(1), 11–22. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v7i1.560
Imamuddin, M., Isnaniah, I., Rusdi, R., & Pedinal, P. (2019). Gender Based Perception on Understanding Mathematics Concept By Using PBL. HUMANISMA : Journal of Gender Studies, 3(1), 58–74. https://doi.org/10.30983/humanisme.v3i1.1061
Isnaniah, I., Firmanti, P., & Imamuddin, M. (2022). Eksplorasi Konsep Matematika dalam Tenun Songket Pandai Sikek. Al-Khwarizmi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 10(1), 61–74. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v10i1.1991
Isnaniah, & Imamuddin, M. (2020). Students’ Understanding of Mathematical Concepts Using Manipulative Learning Media in Elementary Schools. Journal of Physics: Conference Series, 1471(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1471/1/012050
Isnaniah, & M. Imamuddin. (2022). Pengembangan Soal Literasi Matematika Konteks Budaya Minangkabau Untuk Meningkatkan Literasi Matematika Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3716–3726. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i4.5985
Juano, A., & Jediut, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika dan hubungannya Dengan Geometri Pada Matematika Dasar Dalam Budaya Masyarakat Manggarai. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 11(2), 270–278.
Maryati, & Prahmana, R. C. I. (2019). Ethnomathematics: Exploring the activities of culture festival. Journal of Physics: Conference Series, 1188(1), 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1188/1/012024
Moh. Zayyadi. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Madura. ∑IGMA, 2(2), 35–40. https://doi.org/10.55719/jrpm.v3i1.259
Mubin, I. (2016). Makna Simbol Atau Motif Kain Tenun Khas Masyarakat Daerah Bima Di Kelurahan Raba Dompu Kota Bima Propinsi Nusa Tenggara Barat. Historis | FKIP UMMat, 1(1), 21. https://doi.org/10.31764/historis.v1i1.205
Nomay, U., & Jamain Warwefubun. (2021). Hadrat In Tual City Maluku: The Role of arab Al-Katiri In Integration of Islam and Local Culture. Jurnal Fuaduna: Jurnal Kajian Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 5(2), 155–165. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30983/fuaduna.v5i2.4969
Nurbaeti, Sowanto, Mikrayanti, Sarbudin, & Edison. (2019). Ethnomathematics on Woven Fabric (Tembe Nggoli) of Mbojo tribe society. Journal of Physics: Conference Series, 1280(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1280/2/022049
Prahmana, R. C. I., & D’Ambrosio, U. (2020). Learning Geometry and Values From Patterns: Ethnomathematics on The Batik Patterns of Yogyakarta, Indonesia. Journal on Mathematics Education, 11(3), 439–456. https://doi.org/10.22342/jme.11.3.12949.439-456
Radiusman, & Dwi Juniati. (2022). Kajian Etnomatematika Kain Tenun Lombok Berdasarkan Pola Geometri Wallpaper dan Pola Geometri Frieze. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1909–1923. https://doi.org/https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i3.5329
Risdiyanti, I., & Prahmana, R. C. I. (2018). Ethnomathematics: Exploration in Javanese culture. Journal of Physics: Conference Series, 943(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/943/1/012032
Rosa, M., & Orey, D. C. (2011). Ethnomathematics: the cultural aspects of mathematics Etnomatemática: os aspectos culturais da matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 4(2), 32–54.
Sari, T. A. M., Sholehatun, A. N., Rahma, S. A., & Prasetyo, R. B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Seni Batik Madura dalam Pembelajaran Geometri. Journal of Instructional Mathematics, 2(2), 71–77. https://doi.org/10.37640/jim.v2i2.1032
Skemp, R. R. (1987). The Psychology of Learning Mathematics. In New York. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203396391
Soedjadi, R. (2000). Kiat Pendidikan Matematika Di Indonesia. Dirjen Dikti Depdiknas.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Susanto, H. A. (2009). Penemuan terbimbing dalam pemahaman konsep. Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan Dan Penerapan MIPA Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta, 16 Mei 2009, 419–424.
Sutarto, S., Ahyansyah, A., Mawaddah, S., & Hastuti, I. D. (2021). Etnomatematika: Eksplorasi Kebudayaan Mbojo Sebagai Sumber Belajar Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 7(1), 33–42. https://doi.org/10.29100/jp2m.v7i1.2097
Suwandi, E. F., & Sunarya, Y. yan. (2021). Motif Tenun Sebagai Bentuk Bahasa Rupa Dari Masyarakat Suku Mbojo di Bima Nusa Tenggara Barat. Jurnal Rupa, 6(1), 24. https://doi.org/10.25124/rupa.v6i1.3727
DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.3687
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Isnaniah Isnaniah, M. Imamuddin, Annisa Annisa
Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


.png)




