Analysis of the Content and Accuracy of Multicultural Values in Islamic Religious Education and Moral Textbook

Hajiannor Hajiannor, Kundharu Saddhono, Elihami Elihami, Musyarrafah Sulaiman Kurdi, Muqarramah Sulaiman Kurdi

Abstract


This study aims to analyze the content of the developed multicultural values and the accuracy of the development of multicultural values with the components of Islamic Religious Education and Morals textbooks for class VIII. This type of research is qualitative with a library approach. Data were collected by reviewing documents, namely Islamic Religious Education and Moral textbooks for class VIII junior high school. Data analysis techniques include content analysis and critical analysis. Checking the validity of the findings is done by means of triangulation techniques. This study concludes that the content of multicultural values developed in the textbook is four values, namely tolerance, democracy, justice, and equality. The accuracy in developing multicultural values in the textbook component is said to be inaccurate because the percentage is 35.8%. Thus, there are multicultural values in Islamic Religious Education and Moral textbook, but the content needs to be developed proportionally.

Keywords


Multicultural; Textbook; Value

Full Text:

PDF

References


Ahsan, M., & Sumiyati. (2017). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Arifudin, I. (2007). Urgensi implementasi pendidikan multikultural di sekolah. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 12(2), 220–233.

Baidhawy, Z. (2003). Agama dan Pluralitas Budaya Lokal. Universitas Muhamadiyah Surakarta.

Harun, H., Mujiono, M., & Asiyah, A. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Multikultural pada Materi Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Tinjauan Buku Teks PAI dan Budi Pekerti Kelas X SMK. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 5(1), 74–84.

Jihan, J. (2014). Pendidikan islam multikultural di pesantren (studi kasus pada pondok modern ittihadul ummah gontor poso). Istiqra: Jurnal Hasil Penelitian, 2(1), 95–123.

Kurniawati, R., & Irsyadillah, I. (2018). Analisis Nilai Karakter dalam Teks Cerita Buku Pelajaran Siswa Sekolah Dasar. Master Bahasa, 6(2), 103–114.

Mawaddati, N. M. (2022). Analisis Nilai Multikultural Dalam Buku Tematik Madrasah Ibtidaiyah Kelas 4 Tema 1 Indahnya Kebersamaan Terbitan Kemdikbud.. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 1(2), 12–21.

Mumtahanah, L. (2020). Integrasi Nilai Multikultural Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Dasar. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 55–74.

Munadlir, A. (2016). Strategi sekolah dalam pendidikan multikultural. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 2(2), 114–130.

Mustafida, F. (2020). Integrasi Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI). Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(2), 173–185.

Naim, N. (2008). Pendidikan Multikultural: Konsep dan Aplikasi. Ar Ruzz Media.

Nasrullah, M., Budiono, B., & Tinus, A. (2018). Implementasi Nilai-nilai Demokrasi dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di MAN Langke Rembong Ruteng Nusa Tenggara Timur. Jurnal Civic Hukum, 3(2), 195–207.

Nasution, S. K. (2021). Nilai-nilai multikultural pada buku teks pelajaran Pendidikan Agama Islam dan budi pekerti kelas IV Sekolah Dasar terbitan Kemendikbud edisi revisi tahun 2017. IAIN Padangsidimpuan.

Nurhikmah, N. (2019). Muatan nilai-nilai multikultural pada buku ajar PAI dalam buku teks Pendidikan Agama Islam dan budi pekerti tingkat SMA terbitan Kemendikbud tahun 2017. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Pradana, R. P. (2017). Analisis Nilai-nilai Pendidikan Multikultural pada Buku Siswa Mapel Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kurikulum 2013 SD Kelas 6. Tesis Program Magister Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.

Purwati, P., Darisman, D., & Faiz, A. (2022). Tinjauan Pustaka: Pentingnya Menumbuhkan Nilai Toleransi dalam Praksis Pendidikan. Jurnal Basicedu, 6(3), 3729–3735.

Puspita, Y. (2018). Pentingnya Pendidikan Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 5(05).

Rahardjo, T. (2005). Menghargai Perbedaan Kultural: Mindfulness dalam Komunikasi antar Etnis. Pustaka Pelajar.

Saleh, M. (2021). Analisis nilai-nilai pendidikan multikultural pada buku teks Pendidikan Agama Islam dan budi pekerti SMP/MTs kelas VIII. IAIN Padangsidimpuan.

Sartika, M., Suntoro, I., & Yanzi, H. (2018). Peranan Pembelajaran PPKn dalam Menginternalisasi Nilai-nilai Demokrasi. Jurnal Kultur Demokrasi, 5(10).

Sudirman, M., Gawdy, A., & Mutamainnatul, S. (2022). Kurangnya Ketepatan Nilai-Nilai Multikultural Dalam Buku Pendidikan Agama Islam dan Budi Pakerti. JOEAI: Journal of Education and Instruction, 5(1), 259–266.

Susilowati, C. M. I. (2016). Pancasila sebagai Sumber Segala Sumber Hukum dan Kekerasan Atas Nama Agama di Indonesia. Masalah-Masalah Hukum, 45(2), 93–100.

Tabroni, I., Marlina, L., & Maesaroh, S. (2022). Islamic Religious Education Learning in Forming an Islamic Personal Character. L’Geneus: The Journal Language Generations of Intellectual Society, 11(1), 13–19.

Tiwery, W. Y. (2018). Larvul ngabal dan ain ni ain sebagai pemersatu kemajemukan di kepulauan kei maluku tenggara. Sosiologi Pedesaan, 6(1), 8–15.

Wati, R. A. (2022). Pendidikan Pendidikan Multikultural Berbasis Kitab Kuning Santri Di Ponpes Al-Mukhlisin Kota Batu. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam, 13(2).

Yaqin, M. A. (2005). Pendidikan Multikultural: Cross-Kultural Understandig untuk Demokrasi dan Keadilan. Pilar Media.

Yunahar, I. (2007). Kuliah Akhlaq. Lembaga Pengkajian dan Pengalaman Islam.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v15i1.2859

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Hajiannor Hajiannor

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.