ANALISIS KEMAMPUAN MAHASISWA DALAM MENYIMAK INFORMASI PADA TES SIMULASI IELTS (INTERNATIONAL ENGLISH LANGUAGE TESTING SYSTEM)

Sitti Hadijah, Shalawati Shalawati, Andi Idayani

Abstract


Memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik dan dibuktikan dengan kepemilikan sertifikat IELTS menjadi suatu kebutuhan saat ini, terutama bagi para mahasiswa yang ingin melanjutkan studi ataupun mengembangkan karir mereka pada level internasional. Dalam hal ini, para mahasiswa perlu untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris dan mengenal IELTS, serta memiliki pengalaman dalam menyelesaikan tes IELTS ataupun tes simulasi IELTS. Terkait dengan adanya beberapa keterampilan yang diuji pada IELTS, penelitian ini berfokus pada tes keterampilan menyimak (listening) dengan tujuan untuk menganalisis tingkat kemampuan mahasiswa dalam menyimak karena menyimak merupakan langkah pertama pada kegiatan komunikasi. Selain itu, penelitian ini juga bertujuan untuk menemukan faktor-faktor yang memengaruhi keberhasilan dan kesulitan pada tes yang diberikan. Penelitian ini dirancang menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kuantitatif dan kualitatif melalui teknik sampel purposif yang melibatkan 35 orang mahasiswa untuk melakukan tes simulasi IELTS (menyimak). Hasil penelitian menunjukkan bahwa peserta tes telah mampu memahami informasi yang mereka dengar selama tes dilaksanakan, tetapi masih berada pada konteks komunikasi sederhana yang telah diketahui dengan baik oleh peserta tes. Hal ini ditunjukkan dengan perolehan rentang nilai 4—6 oleh sebahagian besar peserta tes, sehingga tingkat keterampilan mahasiswa dalam melakukan tes perlu ditingkatkan. Faktor yang memengaruhi keberhasilan siswa dalam melakukan tes adalah faktor persiapan dan latihan, tetapi sebahagian besar mahasiswa tidak melakukan persipan khusus ketika akan melakukan tes simulasi yang diberikan, sehingga hasil yang diperoleh perlu ditingkatkan.

Having good English skill which is proven by the ownership of IELTS certificate becomes a need nowadays, particularly for students who want to pursue their study in higher level or step out in international level career. In this case, the students need to keep improving their English, study about IELTS, have experience in completing IELTS test. Since there are some skills assessed in IELTS, this article focused on discussing the students’ performances in Listening IELTS test with two objectives; to analyse the students’ performances in IELTS listening tests, and to find out some factors infleuneced the students’ success and difficulty in comepeleting the test. Hence, this research is descriptive research by working on quantitative and qualitative data and involving 35 students to join the tests. The findings of the research reveal that most of the students had already showed their good perofmances in compeleting the listening tests since they could reach 4-6 range of scores. However, the students need to keep improving their performances in the future listening test. Furthermore, having preparation before conducting EILTS test become one of the most essential components to be success in the test, but most of the students did not seriously prepare themselves when taking the test.


Keywords


Memyimak, Tes, Simulasi IELTS

Full Text:

PDF

References


Bang, Sujin and Hilver, Phil. 2016. Investigating the Sturctural Relationships of Cognitive and Affective Domains of L2 Listening. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education. DOI 10.1186/s40862-016-0013-8.

Brown, H. Douglas. 2000. Language Assessment principles and Classroom Practices.

Cambridge. 2009. Cambridge IELTS 7 (Examination Papers from University of Cambridge ESOL Examinations: English for Speakers of Other Languages. New York: Cambridge University Press.

Depdiknas. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Flowedew, John and Lindsay Miller. 2010. “Listening in a Second Language”: Wolvin Andrew D. Wolvin (Ed), Listening and Human Communication in the 21 Century. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.

Gay, L. R., Mills, G.E., &Airasian, P. 2006. Educational Research: Competencies for Analysis and Application. Upper Saddle River, HJ : Prentice –Hall.

Gilakjani, Abbas Pourhosein and Ahmadi, Mohammad Reza. 2011. A Study of Factors Affecting EFL Learners’ English Listening Comprehension and the Strategies for Improvement. Journal of Language Teaching and Research, Vo. 2, No. 5, pp. 977-988, September 2011.doi: 10.4304/jltr.2.5.977-988.

Harmer, Jeremy. 2006. The Practice of English Language Teaching: Pearson Education Limited.

Roca-Varela, M., & Palacios, I. M. 2013. How are spoken skills assessed in proficiency tests of general english as a foreign language? A preliminary survey1. International Journal of English Studies, 13(2), 53-68. Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1466537938?accountid=62695

Supharatypthin, D.2014. Developing Students’ Ability in Listening and Speaking English Using the Communicative Approach of Teaching.International Journal of Arts & Sciences, 7(3), 141-149.

Retrieved from https://search.proquest.com/docview/1644634408?accountid=62695

Sumber Online

https://www.idp.com/global/aboutus

https://www.ielts.org/what-is-ielts/ielts-introduction

https://en.wikipedia.org/wiki/International_English_Language_Testing_System

https://www.ielts.org/-/media/pdfs/speaking-band-descriptors.ashx?la=en

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.examenglish.com/IELTS/IELTS_Band_Scores.html

http://ieltsliz.com/ielts-band-scores/

https://www.ieltsessentials.com/global/testinformation/testformat/testformatdetail


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Sitti Hadijah

Attribution-NonCommercial-ShareAlike
CC BY-NC-SA

AL-ISHLAH Journal Indexed by: