Internalization of Anti-Corruption Values at the University of Lampung: Integrative Curriculum

Junaidah Junaidah, Syarifah Nurbaiti, Riduan Riduan, Amilda Amilda

Abstract


This study aims to describe the integrated anti-corruption values in Islamic Religious Education courses at the University of Lampung. The research method used is qualitative with a phenemological approach. Data obtained through observation, interviews, and documentation, data analysis steps using condensation, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that the internalization of anti-corruption values uses an integrative model. The nine anti-corruption values are integrated into four materials, namely God and religion, human nature and the universe, the sources of Islamic teachings; and creed, sharia, morality and muamalah. Internalization of these values uses the method of Small Group Discussion, Role-Play and Simulation, Discovery Learning, Self-Directed Learning, Cooperative Learning, Collaborative Learning, Contextual Teaching and Learning, Project Based Learning.

Keywords


Anti-Corruption Values; Integrative Curriculum Internalization; Islamic Religious Education

Full Text:

PDF

References


Arifin, S. (2015). Model Implementasi Pendidikan Anti Korupsi di Perguruan Tinggi Islam. Jurnal Kariman, 3(1), 1–6.

Azizah, N. (2018). Hubungan Ilmu dan Agama dalam Prespektif Islam Telaah Pemikiran Kuntowijoyo. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 1(September), 151–156.

Azmi, S. R. M. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN ANTIKORUPSI PADA MATA KULIAH PKN BERBASIS PROJECT CITIZEN DI STMIK ROYAL KISARAN. Journal of Science and Social Research, 3(1), 64–72.

Bayhaqi, A. (2021). KPK Selamatkan Uang Negara Rp416,9 Miliar pada 2021. Merdeka. https://www.merdeka.com/peristiwa/kpk-selamatkan-uang-negara-rp4169-miliar-pada-2021.html

Budianto, V. A. (2022). KPK Selamatkan Uang Negara Mencapai Rp26,16 Triliun. Medcom.Id. https://www.medcom.id/nasional/hukum/9K5a79xK-kpk-selamatkan-uang-negara-mencapai-rp26-16-triliun

Daryanto. (2014). Pendekatan Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013. Gava Media.

Fajri, Z. (2019). Model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan prestasi belajar siswa SD. Jurnal Ika Pgsd (Ikatan Alumni Pgsd) Unars, 7(2), 64–73.

Fayrus Abadi Slamet, & Moch. Mukhlis. (2022). Penerapan Media Fliipbook Nilai-Nilai Pendidikan Antikorupsi Di Tpq Baabussalam Kecamatan Sukun Kota Malang. Khidmatuna: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 137–147. https://doi.org/10.51339/khidmatuna.v2i2.393

Hadin, A. F., & Fahlevi, R. (2016). Desain bahan ajar pendidikan kewarganegaraan berbasis pendidikan anti korupsi di perguruan tinggi. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 1(2), 162.

Hakim, L. (2012). Model Integrasi Pendidikan Anti Korupsi dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Taklim, 10(2), 141–156.

Halimah, S. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kahoot Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas XI IPS Di Sma Negeri 3 Pasuruan. Jurnal Al-Murabbi, 7(1), 20–30.

Harto, K. (2016). Pendidikan Anti Korupsi Berbasis Agama [Religion-Based Anti-Corruption Education]. Intizar, 20(1), 121–138.

Indriani, R. M. D. (2022). Tangkap 1.425 Orang, KPK Nyatakan Korupsi Itu Bukan Budaya Bangsa. Suara.Com. https://www.suara.com/news/2022/08/11/183631/tangkap-1425-orang-kpk-nyatakan-korupsi-itu-bukan-budaya-bangsa

Ismail. (2008). Ayo Praktik PTK. Rasail Media Group.

Junaidah, J., Basyar, S., Pahrudin, A., & Fauzan, A. (2020). Strategic Management Roadmap: Formulation, Implementation, and Evaluation to Develop Islamic Higher Education Institution. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 5(2), 335–347. https://doi.org/10.24042/tadris.v5i2.7301

Kadir, Y. (2018). Kebijakan pendidikan anti korupsi di perguruan tinggi. Gorontalo Law Review, 1(1), 25–38.

Kristiono, N. (2018). Penanaman Nilai Antikoroupsi Bagi Mahasiswa Fis Unnes Melalui Mata Kuliah Pendidikan Anti Korupsi. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).

MIAMI. (2020). Role Play and Simulations. MIAMI. https://academictechnologies.it.miami.edu/explore-technologies/technology-summaries/role-play-and-simulations/index.html

Mustika, M., & Sari, K. (2022). MOTIVASI GERAKAN ANTI KORUPSI OLEH ALIANSI MASYARAKAT DESA CUNGKUP KECAMATAN PUCUK KABUPATEN LAMONGAN Syifa ’ ul Husnah Abstrak. 10, 570–585.

Nurhadi. (2004). Kurikulum 2004; Pertanyaan dan Jawaban. Grasindo.

Nurhaedah, N., & Suarlin, S. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN TEMATIK SISWA KELAS V SDN 24 BATANGASE. Global Science Education Journal, 4(1), 30–34.

Prasetyo, D., Muharam, R. S., & Sembada, A. D. (2022). Integrasi pendidikan antikorupsi dalam pendidikan kewarganegaraan di perguruan tinggi. Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan, 9(2), 58–69.

Puspito, N. T., S., M. E., Utari, I. S., Kurniadi, Y., Sofia, A. I., Karsona, A. M., B., G. L., Bura, R. O., & Wibowo, A. P. (2011). Pendidikan Anti Korupsi untuk Perguruan Tinggi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Bagian Hukum Kepegawaian.

Rapii, et al. (2020). Jurnal abdidas. Jurnal Abdidas, 1(3), 761–769.

Sekarinasih, A. (2022). Implementasi Metode Collaborative Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Interpersonal Mahasiswa. QUALITY, 10(1), 1–22.

Suryani, I. (2013). Penanaman nilai anti korupsi di perguruan tinggi sebagai upaya preventif pencegahan korupsi. Jurnal Visi Komunikasi/Volume XII, 308.

Susanto, S. (2020). Efektifitas Small Group Discussion Dengan Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Modern, 6(1), 55–60.

Tambak, S. (2017). Metode cooperative learning dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(1), 1–17.

Wahyuddin. (2015). Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi. Gramedia.

Widyastuti, E. S. (2015). Penerapan model pembelajaran discovery learning pada materi konsep ilmu ekonomi. Prosiding Seminar Nasional, 9, 33–40.

Wijayanto. (2010). Korupsi Mengorupsi Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.

Wulandari, T. (2022). Wakil Ketua KPK: Perguruan Tinggi Sumbang 86 Persen Koruptor. Detik.Com. https://www.detik.com/edu/perguruan-tinggi/d-6257828/wakil-ketua-kpk-perguruan-tinggi-sumbang-86-persen-koruptor

Yunus, N., Popoi, I., Ardiansyah, A., Moonti, U., & Maruwae, A. (2022). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Kelas VII MTs Negeri 1 Kota Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 1479–1490.




DOI: https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i4.2110

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Junaidah Junaidah, Syarifah Nurbaiti, Riduan Riduan, Amilda Amilda

Al-Ishlah Jurnal Pendidikan Abstracted/Indexed by:

    

 


 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.